1996 Chevrolet Camaro

Camaro Z28 Camaro Coupe
1996 Chevrolet Camaro Z28 Coupe, en aktiv utfordrer i den amerikanske "horsepower-war".

 

1996 Camaro Coupe er den billigste Camaro-modellen. Koster 125.000 kroner i USA med 200 HK V6 motor.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 29.03.1996

I en klasse for seg selv

Chevrolet Camaro ble lansert i 1967, og var Chevrolets svar på Fords meget suksessfulle Mustang. Som de fleste amerikanske biler fra sekstiårene ble også Camaro kjent for å være en skikkelig muskelbunt, noe den fremdeles lever opp til.

På grunn av sin lave pris og enkle oppbygging har Camaro opp gjennom tidene vært et meget populært ombyggingsobjekt. Såkalte "pro-street" og "Street-Machines" med Camaro som utgangspunkt, eksisterer det tusenhvis eksemplarer av over hele verden. Det er et stort miljø for bygging av slike biler i USA, og de fleste merker og modeller er da også å finne i en av disse variantene. På de største treffene/utstillingene som arrangeres er det ikke uvanlig at det kommer mellom fem og seks tusen biler av denne typen.

Det er heller ikke uvanlig at man i disse kretser går til innkjøp av en helt ny bil, tar den med hjem til garasjen og plukker den helt ned i smådeler, for så å begynne på et omfattende ombyggingsarbeid. Resultatet blir da ofte en bil med de råeste "racing"/"drag racing" komponenter som er tilgjengelige, tilpasset for gatebruk. Fra 500 HK og opp mot 1000 HK anses ikke som noen sensasjon for denne typen biler. Lovlig innregistrert er de også. Lurer på hvordan biltilsynet her i landet hadde reagert hvis man prøvde å få en slik bil gjennom portene?

Dagens modell

Som 1996-modell produseres Camaro i coupe, kabriolet, eller T-Top utgave. Den billigste Camaroen som koster 125.000 kroner i USA, får du med V6-motor på 3,8 liter og 200 HK. Neste nivå er Camaro RS og deretter Z28 med V8-motoren LT1 på 5,7 liter og 285 HK. Toppmodellen er Camaro Z28 SS (Super Sport). Motoren i SS-utgaven er den samme 5,7 liters V8-eren, men i SS-trim har den bedre lungekapasitet og yter 310 HK. Gearkassevalget i SS-utgaven er sekstrinns manuell eller firetrinns automat med "overdrive". I standard Camaro og RS-utgaven kan man velge femtrinns manuell eller den firetrinns automatiske gearkassen.

Camaro Z28 SS er god for en topphastighet på 260 km/t, og 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder. Fra stillestående går en "Quater-mile" (402,33 meter) unna på 13,55 sekunder med en slutthastighet på 165 km/t. Kombinert med skidpad-data0.86 g er dette klar tale. Dagens Camaro er en seriøs kriger både på svingete og strak vei.

Du lurer kanskje på hva som gjør en Camaro med benevnelsen Z28 så spesiell? Z28 er en kode for en tilbehørspakke som du kan bestille din Camaro med, en såkalt (spesial handling package). Her til lands kan det sammenlignes med å bestille en GTI-variant av en eller annen tysk bil. Forvandlingen til Z28 er meget omfattende og endringer foretas på de fleste av bilens "go fast" punkter. Motor, gearkasse, hjuloppheng, felger, dekk, karosseri og interiør før seg en skikkelig sporty oppjustering.

Velger du SS utgaven av Z28 er det enda mer "go fast" snadder på menyen. Motoren får ekstra lufttilførsel via et luftinntak "Ram Air" på panseret. Spesiell SS hekk-spoiler, 17" aluminiums-felger, BFGoodrich Comp T/A dekk med dimensjonene 275/40ZR17. Kraftigere stabilisator stag, Bilstein støtdempere, spesielt eksosanlegg og Hurst gearvelger til den sekstrinns manuelle T56 Borg-Warner gearkassen. Z/28 SS koster i USA 180.000 kroner.

Vi kan ellers konstatere at den nye avgiftspolitikken her til lands har tatt et nytt skritt i retning av å drepe det meste av hva man forbinder med entusiastbiler. Vi stakkars nordmenn kan bare se langt etter denne og andre typer vidunderlige kjøretøy. It's a shame!

1969 Camaro Z28
1969 Camaro Z28 "street machine", med
7,6 liters V8-motor. Effekt rundt 700 HK.