På trykk i Fedrelandsvennen 27. Mai 2009

 

Amcar

2010 Cadillac CTS Sport Wagon:

Cadillacs første seriøse forsøk på stasjonsvogn ser veldig bra ut.

 

Amcar

2010 Cadillac CTS Sport Wagon:

Like tøff bakfra som forfra.

 

Amcar

2010 Cadillac SRX:

Dette er en såkalt crossover, en blanding av stasjonsvogn og SUV.

Den har tøft design, og Cadillacs designspråk er lett gjenkjennelig.

 

Amcar

2010 Cadillac SRX:

Ryddig og elegant interiør.

 

Cadillacs survival kit

 

Her er to av bilene som forhåpentligvis skal være med på å redde General Motors fra avgrunnen, og de er tydelig mindre enn tidligere Cadillacs.

 

Downsizing” er et begrepet som gjentas mye for tiden. Cadillac nye profil er også i den gata. Bilene blir mindre og får mindre motorer. Vi kan trygt si at de største SUV utgavenes tid er på hell. Det har jo også vist seg at man klarer å pakke tilnærmet like egenskaper ned i mindre, lettere og mer økonomiske biler. Behovet for store SUVer vil nok ikke forsvinne helt, men det vil bli færre produsenter som satser på de største. V8-motorene blir det også mindre av, Cadillac gir ikke helt slipp på disse, men det er tydelig at det nå satses mer på V6ere.

 

Nytt marked

Med CTS Sport Wagon beveger Cadillac seg inn i et marked med mange etablerte aktører. “Små” stasjonsvogner er relativt upløyd mark for Cadillac. Vi har likevel stor tro på denne modellen. Dette er en snerten bil som skiller seg ut. Teknisk er det mye som ikke er typisk for Cadillac, men slik vil fremtiden bli for de fleste produsenter. I CTS Sport Wagon er det V6 motorer som for øyeblikket vil bli den viktigste drivkilden. Den annonseres i to versjoner, begge på 3,6 liter. Basis utgaven yter 263 hestekrefter mens toppmodellen er god for 304 hestekrefter. En turbodiesel for det europeiske markedet er også under utvikling. Bilen vil bli levert enten med automat eller manuell girkasse, begge sekstrinns. I tillegg kan den også leveres med firehjulstrekk.

 

SRX crossover

SRX er en modell som har vært med oss siden 2004, og den har vært veldig populær. Nye SRX er ”downsized”, men ikke så mye. Dette på grunn av at modellen i utgangspunktet ikke har vært så unødvendig stor. Siste utgave er helt nykonstruert, også her kan man velge en utgave med firehjulstrekk. For øyeblikket har man to motorvalg, en 3,6 liters V6er på 260 hestekrefter er standard, mens en 2,8 liters turbo V6er på 300 hestekrefter kan bestilles. Disse motorene er ytelsesmessig ganske nær Northstar 4,6 liters V8eren som satt i forrige utgave. Cadillac håper derfor at godt vante kunder vil finne seg til rette med to sylindre mindre. Forskjellen blir nok ikke stor, spesiellt siden den nye bilen er lettere. Det største problemet vil nok være savnet av den deilige lyden fra en potent V8-er.