På trykk i Fedrelandsvennen
27. Mai 2009
2010 Cadillac CTS Sport Wagon:
Cadillacs første seriøse forsøk på stasjonsvogn ser veldig bra ut.
2010 Cadillac CTS Sport Wagon:
Like tøff bakfra som forfra.
2010 Cadillac SRX:
Dette
er en såkalt crossover, en blanding av stasjonsvogn
og SUV.
Den
har tøft design, og Cadillacs designspråk er lett gjenkjennelig.
2010 Cadillac SRX:
Ryddig og elegant interiør.
Cadillacs survival kit
Her er to av bilene som forhåpentligvis skal være med på å redde General Motors fra avgrunnen, og de er tydelig mindre enn tidligere Cadillacs.
”Downsizing” er et begrepet som gjentas mye for tiden. Cadillac nye profil er også i den gata. Bilene blir mindre og får mindre motorer. Vi kan trygt si at de største SUV utgavenes tid er på hell. Det har jo også vist seg at man klarer å pakke tilnærmet like egenskaper ned i mindre, lettere og mer økonomiske biler. Behovet for store SUVer vil nok ikke forsvinne helt, men det vil bli færre produsenter som satser på de største. V8-motorene blir det også mindre av, Cadillac gir ikke helt slipp på disse, men det er tydelig at det nå satses mer på V6ere.
Nytt marked
Med CTS Sport Wagon beveger Cadillac
seg inn i et marked med mange etablerte aktører. “Små” stasjonsvogner er
relativt upløyd mark for Cadillac. Vi har likevel stor tro på denne modellen.
Dette er en snerten bil som skiller seg ut. Teknisk er det mye som ikke er
typisk for Cadillac, men slik vil fremtiden bli for de fleste produsenter. I CTS Sport Wagon er det V6 motorer
som for øyeblikket vil bli den viktigste drivkilden. Den annonseres i to
versjoner, begge på
SRX crossover
SRX er en modell som har vært med oss siden 2004, og den
har vært veldig populær. Nye SRX er ”downsized”, men
ikke så mye. Dette på grunn av at modellen i utgangspunktet ikke har vært så
unødvendig stor. Siste utgave er helt nykonstruert, også her kan man velge en
utgave med firehjulstrekk. For øyeblikket har man to motorvalg, en