2011 Cadillac CTS-V Coupe Black Diamond

1.jpg
CTS-V Coupe Black Diamond:
Både coupe, sedan og stasjonsvognen blir levert i Black Diamond utgave.
Modellen ruller på fete Michelin Pilot PS2 dekk og har felger lakkert i silkematt.
Prikken over i’en er gule bremsekalipere fra Brembo.

2.jpg
Gult og sort:
Innvendig en herlig blanding av gult og sort skinn, ispedd trim detaljer av Sapele tre, forøvrig et
ettertraktet materiale blant gitarprodusenter. Diamond Edition leveres med unike for modellen
 Recaro stoler med 14 justerbare elementer.

3.jpg
CTS-V Sedan:
Til sammenligning, slik ser sedan-utgaven ut med vanlig lakk.
Dette er bilen som for litt siden skremte vannet av tyske bil ingeniører på
Nürburgrings nordsløyfe.

4.jpg
CTS-V Wagon:
Her stasjonsvognen som er minst like frisk i linjene. Standardmotoren i
CTS bilene er en
3,0 liters V6er med 270 hk. V-utgavens 6,2 liters V8er har 556 hestekrefter.

En rask diamant

Cadillac lanserer i disse dager en spektakulær versjon av sin populære CTS-V modell.


Den nye utgaven har fått tilnavnet Black Diamond, og det er først og fremst lakkeringen som ligger til grunn for navnet. Ved første øyekast er det lakken og den dramatiske linjeføringen som tiltrekker seg oppmerksomheten, men bilen har også andre finslipte detaljer. Lakken er av typen SpectraFlair som har et “pigment” som i solskinn gjør at den spiller i regnbuens farger. Vi har sett mange ”custom” biler med tilsvarende lakkeringer, men det er relativt nytt at store bilprodusenter tar dette i bruk. Tøft for noen, kanskje litt glorete for andre. I motsetning til vanlig metallic lakk som inneholder små metallbiter har SpectraFlair små aluminiumsflak innkapslet i et glass lignende materiale kalt magnesium fluoride. Resultatet er en lakk som skinner som en diamant.

Cadillacs beste
Uansett farge, CTS-V er sannsynligvis den beste bilen Cadillac noen gang har lagd. Sedan utgaven kan til og med skryte av å ha tronet øverst på listen over de raskeste sedanbiler rundt Nürburgrings nordsløyfe. Akkurat det ble ikke så godt mottatt i Tyskland. En del tyske ingeniører hadde nok søvnløse netter inntil problemet ble løst. Motoren og drivlinjen i Black Diamond er lik den man finner i en vanlig CTS-V. En 6,2 liters V8er med 556 hestekrefter og valget mellom manuell eller automatisk girkasse. Hjulopphenget har GM’s hyperraske Magnetic Ride Control. Systemet justerer og tilpasser seg underlaget 1000 ganger i sekundet. Pris for herligheten er 390.000 kroner, Black Diamond utgaven koster dermed rundt 30.000 kroner mer enn en standard CTS-V. Lyst på en slik i Norge? Beklager å måtte skuffe, selv om bilen er super på alle områder er den ikke engang verdt avgiftene. Et forsiktig anslag vil være å legge til en million kroner på toppen av USA prisen. Den norske stat er rett og slett uforståelig grådig. Det er til å grine av, snufs!