FORSKNING:
Chevrolet har brukt mangfoldige timer i
vindtunnel for at vind og støy ikke skal
gjøre kjøreopplevelsen ubehagelig under høye hastigheter. Du slipper å holde
fast i tupeen når du kjører ny Corvette-kabriolet.
På trykk i Fædrelandsvennen 02.09.1997
Det er tradisjon med åpne Corvetter. I bilens første ti leveår ble den kun produsert med tøytak. Først i 1963 kom det også en coupe-modell. At femte generasjon også blir tilgjengelig med tøytak var forventet.
På midten av syttitallet gikk salget av kabriolet-modeller kraftig tilbake. Dette berørte også Corvette kabriolet, som ble tatt ut av produksjon i årene fra 1976 og fram til 1986. Chevrolet produserte i 1975 hele 38.465 Corvetter, kun 4.629 av disse var kabrioleter. I sekstiårene var trenden en ganske annen, da solgte man flere Corvetter i kabriolet-utførelse enn coupe-modeller. 1968 står som rekordår for toppløse Corvetter. Av en produksjon på 28.566 enheter var hele 18.630 av disse uten fast tak.
C5, eller generasjon fem, ble presentert i 1997, og ble i sitt første år kun levert som coupe. Nå er den åpne utgaven klar. Det har vært klart under hele utviklingsprosessen at den nye Corvetten også skulle lages som kabriolet. C5-modellen er derfor konstruert slik at takseksjonen ikke er en vesentlig del av bilens bærende konstruksjon. Faktisk har man klart å gjøre bilen chassis til et av verdens mest vridningsstive.
Kabriolet-toppen leveres i tre fargekombinasjoner, sort, hvit og brun. Toppen er liten og opereres enkelt manuelt. I god Corvette -tradisjon forsvinner kalesjen helt ut av syne under et lakkert deksel når den ikke er i bruk. Bilens aerodynamiske utforming gir forresten sveisen din mindre medfart enn i noen annen åpen bil.
Bilens V8-motor på
Hvor godt den nye generasjonen selger er fortsatt ubesvart. Tallene fra Chevrolet er ikke offentliggjort ennå, men det sies at fabrikken ikke klarer å dekke etterspørselen. Vi var en tur i Amerika i vår og fartet gjennom fire østkyststater. Var på utkikk etter C5-modellen hos de fleste forhandlerne på vår vei. Alle hadde samme svar på vårt spørsmål om hvor bilene var:
_ Vi får aldri anledning til å sette dem ut i butikken, bilene er bestilt for lenge siden og forsvinner så fort de er klargjort, fortalte forhandlerne.
Kun ett sted fant vi en Corvette som var utstilt. I følge selgeren ville bilen bare bli stående i forretningen til dagen etter. Kabriolet-modellen av Corvette vil i USA koste fra 340.000 kroner, dette er ca 50.000 kroner mer enn coupe-modellen.
Det vil alltid være biler som er bedre enn Corvetten på forskjellige områder, men ingen kan i dag matche alle Corvettens kvaliteter til en så lav pris. Tester utført av motormagasiner over hele verden har kommet til samme konklusjon. Til og med Europas motormagasin, tyske Auto Motor und Sport, som er ganske så forelsket i tyske produkter, har rost Corvetten opp i skyene. Vi får anse det som en meget god attest. «Wrap your ass in fiberglas»