SUKSESS:
Her er bilen motorjournalister og bilelskere
over hele verden har ventet på i årevis.
En Corvette med kvaliteter som før bare fantes i
rådyre og eksotiske sportsbiler.
Utseende er akkurat slik en Corvette entusiast
forventer det.
På trykk i Fædrelandsvennen 07.02.1997
21 juni 1996 ble den siste modellen av fjerde generasjon Corvette produsert. C4 som den også kalles har til nå vært tidenes mest populære Corvette-modell. Den ble i løpet av sitt 12 år lange liv produsert i mer enn 330.000 eksemplarer. Vil så den nye C5-Corvetten leve opp til forventningene som er skapt rundt den?
Høyst sannsynlig vil den det. Hele bilen er
nykonstruert, og detaljer som tidligere har vært kritisert er nå sterkt
forbedret. Bilen har en mer sofistikert konstruksjon, og det er med stor glede
å konstantere at Chevrolet tar sikte på å selge den til samme pris som
C4-modellen. Fra 250 000 kroner i USA. Dette er en pris som garantert vil
skremme konkurrentene. Sjefs ingeniør Dave Hill sier det slik: "Why pay more for less car somewhere else?"
ANSVAR:
Det følger med et enormt ansvar å
erstatte en så populær bil som C4-Corvetten.
Det er mange som venter på nykommeren med stor spenning og det er best at disse
ikke blir skuffet.
CORVETTE COCKPIT:
Interiøret i Corvetten
er et av de vakreste og mest funksjonelle du vil finne i en sportsbil.
Det bærer også preg av at Chevrolet har lyttet til journalister og entusiaster
om hvordan denne generasjonen burde se ut innvendig.
C5-modellen har det man i dag forventer seg av en sportsbil i verdensklassen. bilens konstruksjon er adskillig mer robust og stivere enn forgjengerens. Chevrolet har også vært meget generøse med bruken av aluminium, magnesium og plast. I tillegg består C5 av 1462 færre deler enn C4, en reduksjon på hele 34 prosent. Bedre plass til fører og passasjer er oppnådd ved å flytte gearkassen bak i bilen. Du har fremdeles to gearkasser å velg mellom. Borg Warners seks trinns manuelle og GMs firetrinns automat med overdrive.
LS1-motoren
Den nye motoren er basert på den legendariske
"small block motoren". Mange forventer seg
overliggende kamaksler og ventiler i massevis på en moderne motor. Men i
Amerika har man ikke helt falt for dette av flere årsaker. En av disse er at
slike motorer er dyrere å produsere, og det har vist seg å være liten forskjell
i både ytelse og bensinforbruk. Motorens volum og dens egenskaper til å puste
skikkelig er noen av de viktigste parametre for å få et skikkelig godt
dreiemoment. Dette har man klart å få til på en suveren måte med LS1-motoren,
som har en karakteristikk som passer ypperlig til bilen. I USA blir forresten
en motor/bil ikke dyrere fordi om man borrer store hull til stemplene. Det er i
avgiftslandet Norge man får svi for slikt. Motorblokken og toppene er laget av
aluminium, mens innsugsmanifolden er av en type
plastmateriale. Kombinasjonen av mange gode tekniske løsninger og et volum på
Callaway
Med et slikt potensiale kan vi jo tenke oss hva som vil skje hvis den amerikanske turbotrimmeren Callaway får kloa i en av disse. Tidligere produserte og solgte Callaway dobbelturbo-utgaver av Corvetten med velsignelse og garanti fra Chevrolet. Effekten ble på disse økt med rundt 150 HK. - "Callaway, please do it again!" C5 er utstyrt med såkalte "run flat tires", dekk du kan kjøre på selv om de har punktert. Dekkene kommer fra Good Year og fungerer så bra under normal kjøring at man faktisk må få beskjed fra bilens komputer for å oppdage at et dekk er punktert. Corvette entusiastene får i denne bilen alt hva de ønsket seg og mer til. I tillegg vil C5-modellen utvilsomt lokke til seg kjøpere som tidligere ikke så på Corvetten som aktuell. Det skal bli spennende å følge produksjonstallene i årene som kommer.
Farvel C4
At det er mye oppmerksomhet rundt presentasjonen av en ny modell har vel de fleste av oss fått oppleve. At det også er mye styr rundt den siste i en modellserie er mindre vanlig. Når den siste C4-Corvetten rullet av samlebåndet ble det arrangert en skikkelig avskjedsseremoni med overlevering av bilen til den lykkelige eier Mike Yager. Mike sørget for at samtlige arbeidere som var involvert i byggingen av hans bil signerte den. I tillegg fikk han utstyrt den med noen av Grand Sport modellens tilbehør. Bilens LT1-motor er også den siste som bygges på Flint fabrikken og har derfor fått en navnplate som markerer dette med teksten: "After 41 Years - the End." Denne bilen er allerede å betrakte som et samlerobjekt.
1996 Corvette C4 Grand Sport
Corvette er en av verdens mest populære sportsbiler. Mer enn 750 kjente klubber eksisterer verden over. Produksjonstallene sier også sitt. Godt over en million Corvetter er siden introduksjonen i 1953 blitt produsert.
En kabriolet versjon av C5-Corvetten er også under utvikling. Den skal vi garantert komme tilbake til.
- "The legend lives"