På tykk i Fedrelandsvennen 11. November 2009

 

Amcar

Bilpark:

John Lien fra Åmli er en Amcar entusiast med stor skapertrang og uvanlig mange biler.

 

AmcarAmcar

1969 Chevrolet Short Bed Stepside truck:

Lastebil med Corvette motor og 5-trinns manuell girkasse.

 

AmcarAmcar

Detaljert:

Mye tid er brukt på detaljer. Bakpartiet med louvers og LED lys er bare noen av dem.

 

AmcarAmcar

Digital:

Instrumentene er digitalisert.

 

AmcarAmcar

1948 Ford Coupe:

Ankom Åmli fra Amerika samme dag som vårt besøk. Et godt utgangspunktet som trenger å oppgraderes teknisk. Lien ser også for seg tøff pinstriping og Betty Boop stil for denne.

 

AmcarAmcar

1965 Chevrolet Impala Convertible:

Denne kom fra Amerika med nytt interiør. Et prosjekt som får Air ride fjæring og Candy rød lakk.

 

AmcarAmcar

1968 Pontiac Firebird 400 Convertible:

Nesten ferdig, mangler kun lakk, nye støtfangere og ny kalesje. Fargen blir heftige Electric Pearl Orange.

 

Bilbyggeren

 

Han restaurerer minst to biler i året og har et pågangsmot som er få forunt.

 

Han er en rastløs sjel med et unormalt høyt temp. John Lien (47) fra Åmli tilbringer utallige kvelder i garasjen med sine Amcar prosjekt, og de er det mange av. Vi lurer på om han driver med salg for han kan jo umulig beholde alt han bygger. Det gjør han i utgangspunktet ikke, men forteller at selvfølgelig må noe selges for å gi plass til nytt. Vi er ganske så overveldet av det som møter oss, rett og slett en utrolig vakker samling klassiske biler.

 

Landsbygda

Interessen for spesielle biler har han hatt siden barndommen. Første bilkjøp ble gjort som 17 åring og valget ble den gang en 1962 Chevrolet Nova. Lien forteller at han på den tiden ikke var så ”propell” som i dag. Det er først de siste 10 årene at skaper trangen har vokst seg ekstra stor. Selvfølgelig er også økonomi og plass en medvirkende årsak. Utvilsomt kjekt å bo på ”romslige” landsbygda med en slik hobby.

 

Utfordring

For øyeblikket holder han på med fire biler. Det går fint sier han for kun en av disse behøver å tas fra bunnen av. Som om ikke egne prosjekter er nok er den sistnevnte en femtitalls Lincoln som han restaurere for en venn. De fleste prosjektene henter han selv hjem fra Amerika. Faktisk fikk han hjem en 1948 Ford samme dag som vi besøkte og Lien var helt i fyr og flamme. Selgeren fra Pennsylvania hadde nemlig fylt bilen med reservedeler, noe som ikke var en del av avtalen. Lien forteller at han også har en 1959 Chevrolet Impala på vei over dammen. Utfordringer er han ikke redd for, men jobben han påtok seg for noen år tilbake gjør han ikke om igjen. Han kjøpte da en 1957 Cadillac som var helt demontert. Alle deler var lagt umerket i 24 kasser, det var et horribelt puslespill forteller han. Likevel etter en vinter i garasjen var bilen klar og den fikk førstepremie på utstilling.

 

1969 Stepside truck

For øyeblikket har han en bil som er helt ferdig, det er en superfin 1969 Chevrolet Short Bed Stepside truck. Et imponerende skue i rødt. Grunnfargen er det en kamerat som har lagt. På toppen av dette er det lakkert Ghost flames og skygge effekter signert Maria Elena Design. Men mye detaljarbeid er lagt ned før det var aktuelt med lakk. Trucken har et tøft og tidkrevende bakparti med louvers/kjøleriller. Baklyktene er fra 1963 Chevrolet Impala og er integerert i bakskjermen. På interiørsiden ser det relativt originalt ut, men Lien har lagt til personlig touch her også. I original innramming er analoge instrumenter byttet ut mot digitale. Motoren stammer fra en Corvette og er utstyrt med Tri Power forgasser oppsett. Girkassen er femtrinns manuell og skifte mekanismen er levert av legendariske Hurst. Gromlyden kommer fra et dobbelt eksosanlegg med herlige Glasspack eksospotter. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene.

More pictures and other projects:
AmcarAmcar
AmcarAmcar
AmcarAmcar
AmcarAmcar
AmcarAmcar
AmcarAmcar
AmcarAmcar
AmcarAmcar