PLYMOUTH ROAD RUNNER SUPERBIRD:
Bilen er bygd for Norges svar på NASCAR nemlig NARSCAR-serien, og
eies av Anders Ringstad.
Dette er ikke en original Superbird, men av utseende
er den lik racevariantene fra syttitallet.
På trykk i Fædrelandsvennen 14.07.1998
Sekstitallets råeste design kan vi uten tvil tilegne Chryslerkonsernet. Plymouth og Dodges gateversjoner av bilene som kom til å dominere NASCAR-serien tidlig på syttitallet var skikkelige «eye catchers».
«Win on sunday, sell on monday» var ikke bare et begrep men også virkelighet på denne tiden. Derfor var de fleste bilprodusentene aktive på racerbanene. «Værstingbiler» som gateversjonene av Plymouths Road Runner Superbird og Dodges Daytona Charger var et resultat av at NASCAR-bilene skulle stamme fra serieproduserte modeller. Minst 500 biler med løp-variantens spesifikasjoner måtte derfor selges.
Siden det naturlig nok var vanskelig å finne 500
racerførere til bilene, ble de fleste solgt for vanlig bruk. Gjett om bilene
skapte hakeslipp når de dukket opp i trafikken. Superbirden
kunne levers med tre forskjellige motorer. Standardmotoren 440 Magnum var god
for 375 HK, mens toppmodellen var utstyrt med
Plymouth og Dodges bevingede farkoster kan for mange se identiske ut, men stammer fra to forskjellige modeller. Derfor kan ikke nesen med innebygde lykter byttes mellom de to. Heller ikke den enorme bakvingen er lik. Plymouth la ut et par tusen Superbirds for salg, mens Dodge kun lagde biler nok til å tilfredstille NASCARs krav.
Sofa og 425 HK
ENKELT:
Interiøret er som på andre Chryslerprodukter på denne tiden, enkelt men funksjonellt. Råest men langt fra
fornuftig er kombinasjonen 425 HK Hemi-V8 og sofa. Et slikt eksemplar er også i
norske hender.
Det var vanlig at man kunne utstyr bilene med en
kombinasjon av tilbehør helt fra basis til toppmodell. Det var derfor mulig å
bestille en Superbird med Road
Runner modellens sofa og rattgir sammen med Hemi-motoren.
Det var nok ikke denne kombinasjonen man anbefalte for en bil med
fartsressurser tett på
Navnet Superbird har Plymouth lånt fra tegneserien om fuglen stankelbein og den umettelige ulven. Stankelbein er brukt som dekor flere steder på bilen. Fra bilens horn lyder det: BEEP BEEP, som fra tegneseriefiguren!
NASCAR-serien
Chryslerkonsernet fikk hard kamp fra Ford mot slutten av sekstitallet. I 1968 var det Ford med den strømlinjeformede Torino Talladega som var raskest. Chryslers Dodge-avdeling var først ute med en reel utfordrer. Bilen var en Charger med tilnavnet Daytona, som ble klar midt i 69-sesongen. Det var denne bilens formgiving Plymouth kopierte. I 1970 var Plymouth tilbake med bilen som sammen med Daytonaen skulle snu hele NASCAR sirkuset på hode.
Bilene var suverene, ja faktisk for suverene.
Hastighetene man oppnådde var langt fra forsvarlige. Banerekorder ble slått med
stor margin, og på flere baner oppnådde bilene snitthastigheter pr. runde på
ENORM SPOILER:
Her er en original norskeid Superbird.
Vingens størrelse var helt avgjørende for at bilens bakhjul
skulle få skikkelig bakkekontakt ved høye hastigheter. For lovlig gatebruk
hadde den liten effekt.