BUICK PARK AVENUE ULTRA:
Dette er den største og mest påkostede
Buick.
Selv med sin store masse beveger denne drømmen av en bil seg til
På trykk i Fædrelandsvennen 20.09.1996
Buick Park Avenue har vokst seg større som 1997-modell, og dermed erstatter den Roadmaster-modellen.
Park Avenue bygges på samme platform som todørs-modellen Riviera og den suksessfulle Oldsmobile Aurora. V8-motorens tid i denne typen av amerikanske sedan-modeller er dessverre i ferd med å forsvinne. Trenden i USA for biler av Park Avenues format er lette V6-motorer med stort dreiemoment og relativt mye hester. Park Avenue er et godt eksempel på hvordan dette vil ta seg ut i fremtiden.
Standard Park Avenue
leveres med en
Bensinforbruket skremmer ikke
De fleste vil nok regne med at en bil som veier
1760 kilo, og har såpass kraftig motor vil være en
bensinsluker. Park Avenue Ultra bruker
Park Avenue Ultra har all den luksus og sikkerhet man forventer. Utstyrslisten er så lang å lese at jeg kun nevner noen av de mer spesielle tilbehørene. "Rain-sensing" vindusvisker system, sensorer i hjulene som gir tilbakemelding om lufttrykket, 10-veis elektrisk justerbare framseter med elektrisk justerbare nakkestøtter, og personlig programmerbare innstillinger for seter, speil, radiokanal og klimaanlegg.
Pris i USA for 97-modellene av Park Avenue antas å havne et sted rundt 180.000 kroner, mens Park Avenue Ultra nok vil koste i overkant av 200.000 kroner.
"Mamma mia" tenk om disse prisene var aktuelle for oss nordmenn. Da hadde vi nok kjørt amerikansk alle mann... :-)
Sørgelig bilpolitikk
I Sverige kan man få denne typen biler til rundt 400.000 kroner, mens Ola Normann må betale en million kroner for samme bilen. Valgfriheten til å kjøre stor og sikker bil er med dagens system ikke mulig. De fleste store og sikre familiebilene er avgiftsbelastet så mye at de blir totalt uinteressante her i landet.
Amerika er verdens største bilproduserende land og har verdens strengeste miljø- og sikkerhetskrav, det er derfor ikke lett å forstå hvorfor de så og si blir utestengt her i landet.
-Ser jeg syner?
LEGG MERKE TIL SKILTET:
R for Riviera og 425 for motorens
størrelse i kubikk tommer (
Midt i min bilpolitiske sorg skjer det noe utrolig utenfor vinduet. Jeg hører kraftig V8-brumming, hva i huleste er nå dette? Ser jeg syner? Eller er det virkelig en 1964 Buick Riviera som er i ferd med å parkere hos naboen. Jeg må ut for å sjekke, bilen er der fremdeles og den er virkelig.
Det viser seg at det er min
heldige nabo som har fått besøk fra slektninger i Drammen. Bilen er i
førsteklasses form og har kun gått
Den kjente formgiveren William (Bill) Mitchell er mannen bak Rivieraens sportslige utseende. Første år for denne utgaven av Riviera var 1963. Mitchell hadde mange jern i ilden på den tiden og har som kjent også Corvette Sting Ray på samvittigheten.
Jeg avtaler fotografering før jeg slipper bil og eier av syne. Nyt bildet og drøm gjerne om en tur bak rattet i denne fantastiske todørs drømmebilen fra 1964.