På trykk i
Fedrelandsvennen 29. Oktober 2008
..
Ønskereprisen
Historien
gjentar seg, sekstitallsikonene er tilbake i full blomst.
For noen få år tilbake lanserte Ford sin nye Mustang med ett utseende som har klare likhetstrekk med bilen fra midten av sekstitallet. Suksessen var ett faktum allerede fra første dag. I likhet med første lansering i 1964 våknet konkurrentene lovlig sent. Nye Mustang ble lansert i 2005, og først i år og til våren kommer svaret fra konkurrentene Dodge og Chevrolet. Mustangen har dermed igjen fått ett forsprang, men konkurransen fremover blir utvilsomt hard. Dodge og Chevrolet tar nemlig ikke lett på oppgaven og lanserer noen skikkelige kruttpakker, også de med klassisk utseende.
Nye Dodge Challenger og Chevrolet
Camaro er sammen med nye Mustang bilene vi har drømt om, men som vi
aldri i vår villeste fantasi ville trodd skulle gjenoppstå,
politisk ukorrekte som de er. Men med dagens teknologi er det mulig å bygge
slike biler med ett fornuftig bensinforbruk. Eksempelvis har V8 motoren i
Camaro ett system som kutter ut fire sylindre når motoren arbeider under
gunstige forhold, noe som gir en tilfredsstillende balanse mellom høy
ytelse og god drivstofføkonomi. Eksempelvis er
Alle tre produsenter leverer disse bilene i flere forskjellige utgaver. Vi snakker da om snille og ikke fullt så snille versjoner. De snille har alle V6 motor som yter fra 200 til rundt 300 hestekrefter. Utstyrt slik koster de ikke mer enn rundt 120.000 kroner i USA. Camaro, Mustang og Challenger var også historisk billige biler. Prislappen for værstingene, er noen høyere, men forbløffende lav for oss nordmenn. Toppmodellene lastet med utstyr koster rundt 250.000 kroner. Vil du han en hjem til ”No`way” må du legge til minst 1 million i avgift, sannsynligvis mer. For en autofil føles det ganske så urettferdig.
Dårlige tider
Det er ganske tragisk at i en tid da Amerikanske bilprodusenter lager sine beste produkter er de alle truet av konkurs. I store anerkjente kvalitetsstudier viser rapporter at mange av de Amerikanske bilene er helt i toppen kvalitetsmessig. I noen segment er de til og med best. Vi entusiaster frykter at de bilene som først forsvinner fra markedet er de med høyest moro faktor, normalt også med størst motor. Det vil si den typen biler som normalt ikke kjøpes til hverdagsbruk. Vi skal presentere flere av disse i tillegg til noen tøffe hverdagsbiler i tiden som kommer.
Stay tuned!
..
1968 Ford Mustang Shelby GT500KR: Klassikeren er veldig ettertraktet, og er
blitt ett kostbart samlerobjekt. Største motor var en
forsiktig anslått til 335 HK.
2008 Ford Mustang Shelby GT500KR: Den kraftigste Mustang noensinne har
sekstrinns manuell girkasse.
1970 Dodge Challenger: Også denne er blitt ett yndet samlerobjekt.
Største motor i 1970 Challenger var en
2008 Dodge Challenger
SRT8:
Girkassen er sekstrinns manuell.
1969 Chevrolet Camaro: Selvfølgelig er også første generasjon Camaro
ansett som ett verdifullt samlerobjekt. Råeste motor
levert i 1969 var
aluminiums V8eren 427 ZL-1. Den ble kun levert i 50 biler, og skal være god for
rundt 550 hk. Den vanligste råtassen var en V8
på
forskjellige utgaver fra 325 til 375 hk.
2009 Chevrolet
Camaro:
Sekstrinns
manuell girkasse.