1999 Ford Cougar

Ford Ford
1999 FORD COUGAR:
Faller du for Fords nye design, vil en kjøretur i Cougar med V6-motor garantert få deg hektet.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 01.06.1999

Tøff bil , feil navn!

Ford lanserer i disse dager sin nye sportsmodell Cougar. Vi falt for bilens fantastiske kjøreegenskaper, men har problemer med navnet.

Modellbetegnelsen Cougar ble brukt allerede i 1967, den gang av Mercury. Cougar var bygd på Fords Mustang plattform og hadde omtrent samme tekniske spesifikasjoner. Den største forskjellen lå i bilens utseende. Cougar kunne sies å være en påkostet og luksuriøs Mustang.

Det er her vi får problemer med navngivningen av den nye modellen. En Cougar for oss «Amcar folk» har kraftig V8-motor og bakhjulstrekk, dagens versjon med V6-motor og forhjulstrekk er liksom ingen Cougar. Selv om Cougar-modellen har vært innom flere plattformer har resepten med V8-motor og trekk på bakhjulene vært den samme. Siden midten av syttitallet og fram til 1997 var det Thunderbird den delte plattform med. Dagens modell bygges på Mondeo og er dermed den minste Cougar noensinne.

Vi må i samme slengen innrømme at vi forstår problemet med navnvalget. Cougar er et tøft navn, adskillig bedre enn bilen den erstatter nemlig Probe. Capri hadde kanskje vært det naturligste navnet på bilen, men det er neppe denne kundekretsen man er ute etter. Så er det dette med forhjulsdriften da. En sportsbil for oss har bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

Fort glemt

Ford
SITTER BRA:
Interiøret er sportslig og godt tilrettelagt.

Etter en tur i bilen glemmer vi raskt hva den heter og blir fort sittende med et stort smil. Dette er bil med høy «fun factor». Tørr asfalt, svingete vei, turtallsvillig motor, femtrinns girkasse og et nydelig hjuloppheng gjør kjøreturen til en fornøyelse. Innvendig er den meget tiltalende, spesielt når den er utstyrt med skinnseter slik vår bil var. Foran var de veldig bra, det samme kan ikke sies om baksetene. Selve sitsen var altfor dyp, og er du høyere enn 175 cm (eller har lang rygg) :-) sitter du med hode i taket. Dashbordet likte vi godt, tøft og funksjonelt utformet. Bagasjeplassen rommer hele 410 liter og er usedvanlig stort for en bil i denne klassen.

To utgaver blir levert, en med 2.0 liters firesylindret motor på 130 HK, og den vi kjørte med 2,5 liters V6 på 170 HK. Sistnevnte satses det mest på, selv om den koster bortimot 100.000 kroner mer enn toliteren som starter på 342.900 kroner. Basispris i USA for samme bil er 124.000 kroner, V6-modellen går for 128.000 kroner. (Det er helt sant) 150 biler er i første omgang tatt inn til landet.

Til sist et spørsmål til Ford: Hvorfor brukes Cougar og Puma som navn på forskjellige Ford-modeller. Det er jo samme katten, ikke sant?

Mercury Mercury
COUGAR S CONSEPT:
Hvorfor ikke gi bilen dette utseende med en gang. Dette er kombinasjonen som er Cougar navnet verdig,
selv uten V8-motor. V6-eren er her på
3,0 liter, og er god for 215 HK. Forhjulsdriften er blitt til
firehjulsdrift. Ford, hva venter dere på? Det ville i tillegg vært artig å sett en Cougar tolkning
på dagens heftige Mustang plattform.

Mercury Mercury
GRRRRRRRR!
Det er en bil av dette formatet «Amcar-folket» forbinder med Cougar. Bilene på bildet er fra 1970. Største Cougar
motor dette året var en
7,2 liters V8 (428 cu-in Cobra Jet). Et skikkelig råskinn, akkurat som kattedyret
den er oppkalt etter.

Fakta 1999 Ford Cougar

Biltype: 3 dørs 2+2 sportscoupe
Motor: 2.0i 16V 4syl. 130 HK / 2,5i 24V V6 170 HK
Vekt: Ca. 1300kg
Lengde: 4699mm
Bredde: 1769mm
Gear: Fem trinns manuell / Fire trinns automat

Toppfart: 224 km/t
0-100 km/t: 8,1 sek

Forbruk testbil: Liter pr.10 km. Bykjøring 1,34. Landevei 0,73. Kombinert 0,95.

Pris testbil: 435,900 Kr.