1994 Dodge Viper RT/10

 
1994 Dodge Viper RT/10:
Jøran Flakk (35) fra Mandal eier denne heftige Dodge Viper.

 
Modifisert:
Interiørpanelet rundt instrumentene har originalt matt sort overflate.
For kjedelig mener Jøran som har lakkert dette rødt. Vi er enige, dette var knall tøft.

 
Åtte liters V10-motor:
Originalt god for 405 HK. For anledningen med baneoppsett og kompressor, effekt 550 HK.

På trykk i Fedrelandsvennen 11.Oktober.2007

Rock'n roll på fire hjul

En Dodge Viper er problematisk å beskrive med ord, den må oppleves. Vi fikk nyss om at en slik bil var å finne i vårt nærområdet.
Vi klarte å spore opp eieren og avtalte en kjøretur i monsteret med 550 HK..

Bakoversveis og vrengte øyelokk, øresus og gåsehud. Mamma mia for en bil. La oss bare si det med en gang; Dodge Viper er en bil for modige sjåfører. Her er det ingen hjelpende elektronikk. Kreftene er man selv overlatt til å temme både på og over grensene. Dodge Viper er en bil bygd med krefter i overflod, men den krever sin mann når den tas helt ut. Dodge Viper er det man kaller en ”to the bone racer”. Utfordrer man en bil av dette kaliberet er det best å vite hva man gjør, og gjør man det kan det gå skremmende fort.

Bilen vi fikk kjøre tilhører Jøran Flakk. Han er opprinnelig fra Steinkjær, men nå bosatt i Mandal. Jøran er bilens andre eier. Den forrige eieren var en tannlege og bilsamler i Ohio, USA. Da bilen kom til Norge i 2006 var den kun gått i underkant av 6000 kilometer. Førsteinntrykket i møte med en slik bil er overveldende. Først skinnende rød lakk på et karosseri som oser av muskler, deretter ett ultra grovt lydbilde. Sistnevnte høres ut som om det kommer fra jordklodens innvoller, og gjør at man får følelsen av muskelsvinn i beina. Det er så vanvittig kult! Med visshet om at man snart skal få kjøre går smilet helt rundt. Etter et par runder på banen med Jøran er det vår tur. I lånt bil på en litt trang bane er vi litt forsiktige, men bilens potensial er tydelig. Motoren er så stor og dominerende at man får følelsen av at jobben er å manøvrere en motor rundt banen. På langstrekket kjører vi ett par drag fra stillestående. Smiler vi mindre nå? Lyden og g-kreftene er enorme. Det lukter herlig racerbil av svidd gummi, varm kjøtsj og varm olje. Den perfekte deodorant for motorheads.

Det blir vel ikke helt riktig å si at Jøran begynte sin muskelbil utforsking forsiktig. Forrige bil av hot kaliber var nemlig en Dodge Ram SRT/10. Jepp, ganske riktig: Ram er en lastebil, men ikke hvilken som helst lastebil. Den er nemlig utstyrt med Viper V10-motor og sekstrinns manuell girkasse. Racerbil sjåfør og Autofil vert Tommy Rustad kjørte en slik på bane og klassifiserte den som en av de fem råeste ”bilene” han noensinne hadde kjørt.

Litt Historikk
Dodge Viper ble første gang vist som en concept bil i 1989. Interessen var så stor at man bestemte seg for å sette den i produksjon. På høsten 1991 rullet de første bilene ut av fabrikken. Egentlig var Viperen et testprosjekt hvor Chryslerkonsernet ville vise at de for en billig penge (mekanisk minimalisme) kunne bygge rå sportsbil. De første årene bar Viperen preg av å være bygd ”billig”. Den kunne minne om en godt bygd kit-car. Med tiden kom nye modeller og den ble hele tiden forfinet. De første bilene var alle åpne, men i 1996 lanserte Dodge coupe utgaven GTS. Dagens Viper har 600 HK. Den akselererer fra 0 til
100 km/t på 3,8 sekunder og bærer ikke preg av å være billig. En ny Viper koster rundt 600.000 kroner i USA. I avgiftsglade/-syke Norge vil den koste over 2 millioner kroner.


1994 Dodge Viper RT/10:
 
1994 Dodge Viper RT/10:

 

1994 Dodge Viper RT/10 backgrounds / Wallpapers
Full widescreen wallpaper 1680*1050 (16:9) jpg format

1994 Dodge Viper RT/10Download 1994 Dodge Viper RT/10Download 1994 Dodge Viper RT/10Download 1994 Dodge Viper RT/10Download
1994 Dodge Viper RT/10Download
1994 Dodge Viper RT/10Download 1994 Dodge Viper RT/10Download 1994 Dodge Viper RT/10Download