På trykk i Fedrelandsvennen 7. Januar 2009

 

Oppjustert 2010 Ford Mustang

 

Amcar

 Nytt karosseri: Nesten hele karosseriet er redesignet, men likheten er som forventet.

 1960 talls designet har vært en udiskutabel suksess, og slikt endrer man ikke mye på.

 

Amcar

Bra interiør: Interiøret har fått mye oppmerksomhet i nyeste Ford Mustang. De fleste følte nok at

førsteutgaven fra 2005 var i enkleste laget. Oppjusteringen til dagens ”look and feel” er veldig bra.

 

Oppjustert 2010 Ford Mustang

 

Siden lanseringen av retro utgaven i 2005, har Mustangen stort sett levd uforandret. Forskjellige utgaver har sett dagens lys, men alle har vært bygd på samme grunnpakke.

 

Det er derfor på høy tid med en justering både her og der. Ikke minst siden det er kommet nye konkurrerende modeller fra både Chevrolet og Dodge på markedet. Dodge Challenger og ikke minst nye Chevrolet Camaro bærer preg av å være mer påkostet, spesielt på interiørsiden. Her er det tydelig at Ford nå har gjort sitt for å komme på høyde, både kvalitetsmessig og på utseende. Førsteutgaven var etter de flestes smak i enkleste laget, og manglet litt på de pene detaljer. I dagens versjon er interiøret rett og slett blitt veldig vakkert og tøft. Kvalitetsfølelsen er ett direkte resultat av dyrere materialvalg. For eksempel er alt som ser ut som aluminium nå ekte vare. Tidligere var dette et plastmateriale med aluminium look. Grunnkonstruksjonen av det nye dashbordet er nå en stor støpt enhet, før var dashbordet sammensatt av mange mindre enheter. Endringen bedrer passform og hever helhetsinntrykket betraktelig.

 

Nytt design

Store deler av karosseriet har også fått ny design, spesielt er dette synlig i front og hekk. Endringene gjør at bilen oppfattes som lavere og mer aggressiv. Litt kjenner skal man kanskje være for å se de store forskjellene, men de er faktisk relativt omfattende. Vindusrekka og taket er de eneste gjenværende karosseri detaljene fra forrige utgave. På komfort skal den nye modellen også være hakket bedre enn sin forgjenger. Bedre lyd, og demping av lyd er viktige faktorer her. Vind og veistøy er redusert, mens motorlyden er justert for å gi tilnærmet samme lydbilde som modellen hadde på 1960 tallet.

 

AmcarAmcar
AmcarAmcar

 

Viktig med detaljer

Detaljer teller høyt hos entusiaster, så også å bringe gjenkjennelige klassiske kombinasjoner på bane. Derfor er for eksempel baklyktene endret til å fungere på samme måte som de gjorde på Shelby utgaver fra sent på sekstitallet. Blinklysene i de tredelte baklyktene vandrer. Det vil si at de tenner først i den innerste delen og forflytter seg utover i tre steg. Tøft som bare det. Tøft er det også å kunne justere instrumentbelysningen i 125 forskjellige farge kombinasjoner. Teknisk er bilene nesten uforandret, kun små forbedringer i hjuloppheng og litt tuning av motor er nytt.  Det snakkes om større endringer av motorparken til 2011 modellene. Det er litt usikkert hva vi kan vente oss da, men tamt skal det ikke bli. Ford snakker om mer kraft samtidig som bensinforbruket skal ned. Dette løser man med moderne teknologi. Det er nemlig blitt slik at en motor med mye trøkk greit kan gå økonomisk når den belastes normalt.

 

Prisnivå

Herligheten blir bare marginalt dyrere enn forgjengeren. Med en dollarkurs vandrende opp og ned er det ikke lett å fastsette prisen til kroner eksakt, men sier vi at dollaren er verdt sju kroner vil en ny Ford Mustang GT med 300 HK V8 motor, femtrinns manuell girkasse, 18 tommers aluminiums felger, skinnseter, GT pakke og ett sykt 1000 watts musikk anlegg med 10 høyttalere koste 175.000 kroner i USA. Sukk, stønn, hulk, sipp, grin, fortvil, depp, for i Norge må man faktisk være millionær om man ønsker seg slikt

 

Amcar

Amcar

Story as it appared in Fedrelandsvennen

Download