1971 Chrysler Imperial LeBaron

1971 Chrysler Imperial LeBaron 1971 Chrysler Imperial LeBaron
ENTUSIAST:
Chrysler-entusiasten Rolf Skog med sin kremgule 1971 Imperial LeBaron.

1971 Chrysler Imperial LeBaron 1971 Chrysler Imperial LeBaron

På trykk i Fedrelandsvennen 10.12.2001

Hektet på Chrysler

Amerikanske "full size" biler fra tidlig på syttitallet er bilhistoriens dinosaurer. Det er spesielt todørsbilene som er enorme.

Rolf Skog (54) fra Kristiansand eier et utsøkt og sjeldent eksemplar av arten _ en Imperial LeBaron 1971, som det kun ble produsert 1.442 todørsutgaver av det året. Selv i Amerika vil folk snu seg beundrende etter denne. Skog som har en forkjærlighet for amerikanske Chrysler-produkter, fikk kjøpt bilen av en bekjent som for ett år siden sporet den opp i California.

Bilens utvendige dimensjoner er på grensen til det utrolige. Den er hele 586 centimeter lang, 201 centimeter bred og den veier 2320 kilo. Og jeg som trodde at min Chevrolet Caprice var en stor bil!

Imperial er en ultra luksuriøs bil, derfor vil mange tro at den beveger seg lydløst. Tro om igjen, for bilen er utstyrt med samme motor som ble levert i Chryslers heftige muskelbiler. V8-motoren på 7,2 liter (440 Cu-in) er god for 335 HK. Det sier seg selv at det er vanskelig å få så mange hester stumme. Tro nå ikke at bilen bråker, for det gjør den ikke, men den gir fra seg et mektig lydbilde.

_ Det er slikt man blir avhengig av, sier Skog.

Vi nikker og er hundre prosent enige.

1971 Chrysler Imperial LeBaron 1971 Chrysler Imperial LeBaron

Det godt bevarte interiøret vitner om at bilen har hatt et fint liv. Kun 65.000 miles (104.000 km) har bilen gått på alle disse årene. Imperial-modellene er alle velutstyrte med finesser og luksus. Klimaanlegg er "in" i dagens markedsføring av nye biler. Imperialen til Rolf Skog har det. Som tilbehør kunne du også få separat temperaturstyring for fører og passasjer. Alle vinduene og framsetene er elektrisk justerbare. Radioantennen er montert i frontruten, og rattet kan høyde- og teleskopjusteres. Bilen har "corner-lights" som lyser opp veibanen ved siden av bilen når blinklysene aktiveres.

Tilbehørslisten til disse bilene var ganske omfattende og man var tidlig ute med tekniske tilbehør. Eksempler på dette er lyssensor som aktiverer bilens kjørelys, hendig auto-lysdimmer, lykteviskere m/spyler, elektrisk styrt soltak og "sure brake" ABS-bremsesystem.

Ekte entusiast: At Skog er en ekte amcar-entusiast er det liten tvil om. 54-åringen kjøpte sin første amerikanske bil da han bare var 16 år gammel, og han har ikke vært uten USA-produsert bil siden. Det begynte med en 1949 Studebaker, deretter var det Chrysler-biler for alle pengene.

_ Det er kanskje en sykdom, men jeg kan omtrent ikke gå forbi et gammelt Chrysler-produkt uten å få lyst på det, sier han.

1971 Chrysler Imperial LeBaron 1971 Chrysler Imperial LeBaron

Stort sett har Skog hatt flere biler samtidig, og slik er det fremdeles. I garasjen står nok et sjeldent Chrysler-produkt. Det er en 1969 Dodge Coronet 500 kabriolet. Den er helt demontert og skal restaureres.

_ Har kjøpt inn det meste som skal til, sier han.

Og regner med at den er ferdig om to år. Dodgen ble originalt levert med en 5,2 liters V8-motor. Den får nok hvile, for Skog er blitt avhengig av 7,2-litersmotoren. Han har tidligere eid flere biler med slik motor, og forteller at dette er slitesterke og gode maskiner som gir hvilken som helst bil friske fraspark.

Noen av bilene har han beholdt lenge. I 1982 kjøpte han seg en 1971 Plymouth Satellite Sebring, med 7,2-liters motor, selvfølgelig. Den beholdt han i hele 14 år.

_ Hadde mye annet også under den tiden, men Satelliten var grombilen. Angrer på at jeg solgte den, sier Skog.

Det var en ekte muskelbil, en biltype som alltid har interessert ham. For tiden er det store luksuriøse todørsbiler som frister mest. Vi lurer på om det har noe med alderen å gjøre, men da minner han oss raskt på den nette Coroneten i garasjen som venter på en ungdommelig 440-motor.

1971 Chrysler Imperial LeBaron 1971 Chrysler Imperial LeBaron


1971 Chrysler Imperial LeBaron 1971 Chrysler Imperial LeBaron
PÅKOSTET:
Chryslers fineste modell har et påkostet interiør.

 

Litt historikk:
Chrysler lanserte Imperial som eget bilmerke i 1955. Dette var Chryslers svar på Fords luksuriøse Lincoln og GMs Cadillac-serie. Alle Chrysler personbiler var nyutviklet dette året. Prosessen kostet hele 100 millioner dollar, en usedvanlig høy utviklingskostnad på denne tiden. I markedsføringen ble dette brukt aktivt. Man kalte bilenes utseende "The 100 million dollar look". Chrysler fikk igjen for pengebruken og solgte 189.727 personbiler dette året _ 13.727 av disse var Imperial. Siden solgte Imperial ustabilt. I rekordåret 1957 ble 37.557 Imperial-biler til.

 

1971 Chrysler Imperial LeBaron 1971 Chrysler Imperial LeBaron


1971 Chrysler Imperial LeBaron 1971 Chrysler Imperial LeBaron

Jack instructions + Owners manual

1971 Chrysler Imperial LeBaron

1971 Chrysler Imperial LeBaron