ENTUSIAST:
Chrysler-entusiasten Rolf Skog med sin
kremgule 1971 Imperial LeBaron.
På trykk i Fedrelandsvennen 10.12.2001
Amerikanske "full size" biler fra tidlig på syttitallet er bilhistoriens dinosaurer. Det er spesielt todørsbilene som er enorme.
Rolf Skog (54) fra Kristiansand eier et utsøkt og sjeldent eksemplar av arten _ en Imperial LeBaron 1971, som det kun ble produsert 1.442 todørsutgaver av det året. Selv i Amerika vil folk snu seg beundrende etter denne. Skog som har en forkjærlighet for amerikanske Chrysler-produkter, fikk kjøpt bilen av en bekjent som for ett år siden sporet den opp i California.
Bilens utvendige dimensjoner
er på grensen til det utrolige. Den er hele
Imperial er en ultra
luksuriøs bil, derfor vil mange tro at den beveger seg lydløst. Tro om igjen,
for bilen er utstyrt med samme motor som ble levert i Chryslers heftige
muskelbiler. V8-motoren på
_ Det er slikt man blir avhengig av, sier Skog.
Vi nikker og er hundre prosent enige.
Det godt bevarte interiøret
vitner om at bilen har hatt et fint liv. Kun
Tilbehørslisten til disse bilene var ganske omfattende og man var tidlig ute med tekniske tilbehør. Eksempler på dette er lyssensor som aktiverer bilens kjørelys, hendig auto-lysdimmer, lykteviskere m/spyler, elektrisk styrt soltak og "sure brake" ABS-bremsesystem.
Ekte entusiast: At Skog er en ekte amcar-entusiast er det liten tvil om. 54-åringen kjøpte sin første amerikanske bil da han bare var 16 år gammel, og han har ikke vært uten USA-produsert bil siden. Det begynte med en 1949 Studebaker, deretter var det Chrysler-biler for alle pengene.
_ Det er kanskje en sykdom, men jeg kan omtrent ikke gå forbi et gammelt Chrysler-produkt uten å få lyst på det, sier han.
Stort sett har Skog hatt flere biler samtidig, og slik er det fremdeles. I garasjen står nok et sjeldent Chrysler-produkt. Det er en 1969 Dodge Coronet 500 kabriolet. Den er helt demontert og skal restaureres.
_ Har kjøpt inn det meste som skal til, sier han.
Og regner med at den
er ferdig om to år. Dodgen ble originalt levert med
en
Noen av bilene har han beholdt lenge. I 1982 kjøpte han seg en 1971 Plymouth Satellite Sebring, med 7,2-liters motor, selvfølgelig. Den beholdt han i hele 14 år.
_ Hadde mye annet også under den tiden, men Satelliten var grombilen. Angrer på at jeg solgte den, sier Skog.
Det var en ekte muskelbil, en biltype som alltid har interessert ham. For tiden er det store luksuriøse todørsbiler som frister mest. Vi lurer på om det har noe med alderen å gjøre, men da minner han oss raskt på den nette Coroneten i garasjen som venter på en ungdommelig 440-motor.
PÅKOSTET:
Chryslers fineste modell har et
påkostet interiør.
Litt
historikk:
Chrysler lanserte Imperial som eget bilmerke i 1955. Dette var Chryslers svar
på Fords luksuriøse Lincoln og GMs
Cadillac-serie. Alle Chrysler personbiler var nyutviklet dette året. Prosessen
kostet hele 100 millioner dollar, en usedvanlig høy utviklingskostnad på denne
tiden. I markedsføringen ble dette brukt aktivt. Man kalte bilenes utseende
"The 100 million dollar look". Chrysler
fikk igjen for pengebruken og solgte 189.727 personbiler dette året _ 13.727 av
disse var Imperial. Siden solgte Imperial ustabilt. I rekordåret 1957 ble
37.557 Imperial-biler til.
Jack instructions + Owners manual