1970 Ford Mustang Mach 1 Fastback 428 Super Cobra Jet

1970 Ford Mustang 1970 Ford Mustang
Verdifull:
Når Leif gikk til innkjøp av bilen var han ikke klar over hvor spesielt akkurat dette eksemplaret var.
At den i tillegg skulle bli så verdifull, var helt fjernt. Ny i 1970 kostet den 5000 dollar. I dag er en
strøken originalbil verdsatt til nærmere 40.000 dollar.

1970 Ford Mustang

På trykk i Fedrelandsvennen 01.10.2001

Han beholdt ungdomsbilen

Leif Johnsen (46), opprinnelig fra Sunnmøre, nå bosatt med familie på Mosby, har beholdt bilen han kjøpte for 20 år siden.

Bilen er en 1970 Ford Mustang som ble kjøpt i 1981 for 60.000 kroner hjemme på Sunnmøre. Allerede samme år ble den med til Kristiansand der Leif studerte på maskinistskolen. I Kristiansand traff han Karoline, og bosatte seg derfor i byen når studietiden var over. Han startet jobbkarrieren som sjømann, og jobber nå som inspektør hos Ugland Marine Service.

Bilen Leif slet ut bakdekk med i ungdomsårene, er langt fra noen vanlig Ford Mustang. Bilens fulle navn er nesten kongelig i lengden. Ford Mustang Mach 1 Fastback 428-Super Cobra Jet. Høres heftig ut ikke sant? Bilens 7,0 liters V8-motor brøler høyt og det hyler hysterisk fra bakhjulene når Leif planter høyrefoten hardt i gulvet. Leif forteller oss litt beskjedent om ungdomstiden i en bil med uvanlige fartsressurser. Det var ikke til å stå imot, det gikk med mange sett med dekk. Spesielt de bak, for med en slik motor ble det glatt uansett underlag. Bilen var bruksbil den gang, nå er det kun om sommeren den brukes. Leif sier at han er mer forsiktig med gassen nå. Han har vel rast fra seg, tenker vi, men er ikke sikre etter en tur i passasjersetet.

I 1982 lånte han bort bilen til kjente som kjørte dragrace med den en sesong. I mangel av egnede treningsbaner ble sletta på Langenes målt opp og brukt til trening midt på natten. Bilen deltok i racing både her i Norge og i Sverige. Leif sier at bilen har vært utrolig solid og tålt masse juling. På slutten av åttitallet måtte motoren overhales. Ellers er bare vanlige slitedeler byttet.

Bilen var opprinnelig rød med sorte striper over panser, tak og på baken. Når Leif kjøpte den var den omlakkert til mørk blå. I 1985 fikk Leif bilen lakkert på nytt i en lysere farge med litt striper. På sytti og åttitallet var original "look" ikke så viktig, derfor ble mange biler omlakkert i alle mulige farger. Nå er det derimot original som gjelder. Leifs planer med bilen er en gang å få tid til å restaurere den tilbake til original. Har en del nye deler liggende i påvente av en slik jobb, men noen viktige deler mangler. Leif trenger original bakspoiler, felger, radio og turteller.

Leif forteller at 428 Super Cobra Jet utgaven var en "Drag pack option" som inneholdt den sterkeste 428 cu-in motoren, forsterket girkasse med egen oljekjøler, bakaksel med utveksling 4.30:1 som er tilpasset for rask akselerasjon og turteller montert på rattstammen. En vanlig 428 Cobra jet utgave hadde 335 HK. Superutgaven var oppgitt til det samme, men var sterkere. Troverdige målinger har påvist motorens effekt til nærmere 360 HK. 0 til 100 km/t trenger den rett under seks sekunder på å gjennomføre. Fra stillestående går kvartmilen unna på 13,9 sekunder, farten er da 165 km/t.

Ford produserte 190.727 mustanger i 1970, av disse var 40.970 av typen Mach 1. Kun 1100 mustanger av denne årgangen ble levert med 428 Super Cobra Jet motor. Leif har derfor en bil som definitivt havner i klassen for samleobjekt.

1970 Ford Mustang
Glatt:
På denne sletta var det ingen veimerking som antydet glatt veibane? Men glatt var det!