1970 Mercury Monterey Convertible

Mercury Monterey Convertible Mercury Monterey Convertible
ENKEL:
Linjeføringen på Mercury Monterey er både enkel og elegant.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 10.11.1998, og Amcar Magazine Mars 1999

Sjelden, vakker og lydløs

Det finnes antakelig bare to i hele verden: Ommund Flakk fra Birkeland eier denne flotte og uhyre sjeldne 1970 Mercury Monterey convertible. Bilen ble kun lagd i 581 eksemplarer dette året.

Bilen ble solgt ny i Rockville Maryland, og kom til Norge i 1989. Fem år senere kjøpte Ommund bilen. På jakt etter deler og andre gjenlevende 1970-modeller har han kun klart å spore opp en bil av samme type - i Florida. Ommund er medlem av International Mercury Owners Association, og heller ikke derfra har man kjennskap til andre biler av dette slaget.

Bilen er gradvis restaurert til dagens gode stand. Men han er ennå ikke helt fornøyd. Nytt bakvindu i kalesjen, nye blinklysglass og en oppussing av motorrommet gjenstår. Bilen så hel og fin ut da han kjøpte den, men når den skulle «strippes» for lakkering dukket overraskelser opp. I kanaler, bakskjermer og bagasjerom var det godt med stålplast etter en restaurering utført i USA. Steinar Furholt ble redningen. Steinar fjernet gammelt og sveiset inn nytt der det var behov. Han tok seg også av grunnarbeidet før lakkeringen ble utført av et verksted i Vennesla. Steinars gode grunnarbeid og flinke lakkerere har gitt bilens karosseri nytt liv. Ommund skryter av de involverte, og er meget fornøyd. Fargen er original og heter dark aqua blue.

Interiøret var helt og fint, kun gulvteppet måtte skiftes. Den 6,5 liters store V8-motoren har 127.000 miles bak seg og er også urørt. Kun en toportsforgasser sitter på toppen av den voluminøse maskinen, som yter «beskjedne» 265 HK. Med et slikt volum er den likevel sterk og får bilen til å bevege seg raskt og nesten lydløst. Lydløst fordi det er tatt liten effekt ut av den, og fordi den er utstyrt med «enkelt» eksosanlegg.

Deler

Bilens utseende er unikt av året, noe som gjør det vanskelig å få tak på deler. Når det gjelder motor, drivverk og slitedeler har Mercury adoptert det meste fra andre Ford-produkter. Dermed er dette kurante saker. Ommund har også funnet ut at Monterey og Fords LTD-modell har flere felles detaljer. Derfor har han brukt listverk og andre småting fra denne modellen som er produsert i et adskillig større antall. Ommund fikk nylig fatt i to delekataloger til bilen. Dette vil forhåpentlig gjøre søk enklere for nå har han delenummer til alt. Katalogene er som bilen av amerikansk format. En tur på badevekten viste at de til sammen veide 16,5 kg. Ommund etterlyser bakre hjulbuelister. Er det noen som kan spore opp slike?

Mercury Monterey Convertible Mercury Monterey Convertible
ELEKTRIKER:
Ommund Flakk jobber som elektriker for Hydro på TROLL B. Lange økter på plattformen
gir mange fridager. Sommerstid må det være fint å ha en åpen Mercury ventende i garasjen.

I tillegg til Montereyen har Ommund en Chevrolet Malibu stasjonsvogn som hverdagsbil. Går vi noen år tilbake i tid var det en Dodge Pickup som startet det hele. Et tøff bil med 5,2 liters V8-motor, manuell girkasse og «slide on camper». Frem fra glemselen kommer David Lindley sin populære sang om Mercurys fantastiske modeller. «If I had money I'll tell you what I'd do, I'd buy me a Mercury and cruise her up and down the road».

Mercury Monterey Convertible Mercury Monterey Convertible
SOFA:
Det er sofa som gjelder når man kjører bil av formatet «full-size»

Fakta Ommunds 1970 Mercury Monterey convertible

Total Monterey-produksjon i 1970 var på 49.636 enheter. Av disse var kun 581 cabriolet utgaver.

Motor: 390 cu-in V8 (6,5 liter) 265 HK ved 4400 omdreininger.
Vekt: Ca.2000 kilo
Lengde: 560 cm
Bredde: 197 cm
Gear: 3-trinns C6 automat