KLASSIKER MED MUSKLER:
Ernst Løvø
med sin klassiske 1969 Cobra Jet Mustang.
På trykk i Fedrelandsvennen 03.12.2001
Bilens
eier Ernst Løvø (47) jobber med oljebrønnstimulering.
På fritiden er det hans muskuløse og tørste (
Løvø er opprinnelig fra Hauge i Dalane, og har bodd i Kristiansand siden 1973. Når han ikke kjører Mustang, jobber han i Nordsjøen. Der er han maskinsjef på et skip som driver med oljebrønnstimulering.
Løvø har eid sin 1969 Ford Mustang Mach-1 SportsRoof siden tidlig i mars. På jakt etter sin første amerikanske bil saumfarte han blader med salgs annonser. Han var egentlig på jakt etter en femtitalls Chevrolet Corvette, men etter å ha sett denne bilen annonsert med bilde, var han solgt.
Vi må vel kunne si at Ernst handlet bilen på en litt utradisjonell måte. Han prøvekjørte den nemlig aldri, men stolte på det han så og ble fortalt.
Han dro til Stjørdal på vinterstid for å inspisere den. Bilen var kun utstyrt med sommerdekk, og kjøreforholdene var langt fra forsvarlige. Derfor ble handelen avgjort uten testkjøring. Mustangen ble sendt med tog til Drammen og derfra med biltransport til Kristiansand.
I Kristiansand ventet en spent eier på å få sin første tur i bilen. Løvø hadde liten erfaring med denne biltypens tekniske spesifikasjoner, og var ved kjøp mest opptatt av at bilen skulle ha V8-motor. At 428 Cobra Jet var noe veldig spesielt var han ikke klar over. Sjokket ble derfor ganske stort, for Cobra Jet-motoren kunne mer enn han hadde drømt om.
Løvø forteller at
Mustangen er utstyrt med firetrinns manuell girkasse, og den har verken
servostyring eller servobrems. Dette gjør bilen til en utfordring å kjøre. Den
Vi fikk demonstrert bilens potensiale med Løvøs høyrefot plantet i gulvteppet. Bare synd at vi var i Norge, for vi var ikke mer enn kommet over til andre gir før norske fartsgrenser satte en stopper for videre utfoldelse. Manuell girkasse og sju-liters V8-motor er bare så utrolig rått. Du sitter der med smilet smurt utover ansiktet mens det skriker vilt fra bakdekkene, motoren brøler i ekstase og fronten peker mot himmelen. Det føles som om vi er i ferd med å ta av.
Vi må kunne si at Ernst Løvø er en av mange som tar jobben med seg hjem, vi er nemlig sikre på at denne demonstrasjonen var nokså stimulerende for en oljebrønn.
Bilen ble for noen år siden restaurert til dagens fine tilstand. Løvø har kun plusset på med noen detaljer og supplert med litt manglende dekor, pluss original Mustang radio. Fargen er samme som original og heter Candyapple red w/flat black hood.
Q-CODE OG R-CODE:
Disse bilene ble levert med to typer
luftinntak fra panser til forgasser. Den billige utgaven
"Q-code" var et "scoop" festet i
panseret. Bilen til Ernst Løvø har den dyrere "R-code"-
utgaven, ofte omtalt som "shaker-scoop".
Her er "scoopet" festet i forgasseren.
Litt Fakta:
1969-modellen var en helt ny bil, den var større en tidligere og mer macho.
Mustang ble levert med mange forskjellige motoralternativ. Den minst var en
rekkesekser med 115 HK. Den største var en V8-motor på 429 Cu-in.
(
Tett på 300.000 Mustanger ble produsert i 1969. Av disse var 72,458 av typen Mach-1. 12.896 av disse hadde 428 Cobra Jet motor.
SPORTSROOF
Sportsroof- utgave:
Baksetene kan felles helt ned.
Da blir det god lasteplass i bilen. Mustangen er dermed en av de første bilene med kombi-kupe løsning.
MERK REGISTRERINGSNUMMERET
C for Cobra, 1 for Mach-1 og 428 for motorens
størrelse i kubikktommer (Cu-in).