1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet

1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet
KLASSIKER MED MUSKLER:
Ernst Løvø med sin klassiske 1969 Cobra Jet Mustang.

1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet

På trykk i Fedrelandsvennen 03.12.2001

Stimuli for en oljebrønn

Bilens eier Ernst Løvø (47) jobber med oljebrønnstimulering. På fritiden er det hans muskuløse og tørste (2,2 liter ved bykjøring)Ford Mustang som stimulerer oljebrønner.

Løvø er opprinnelig fra Hauge i Dalane, og har bodd i Kristiansand siden 1973. Når han ikke kjører Mustang, jobber han i Nordsjøen. Der er han maskinsjef på et skip som driver med oljebrønnstimulering.

Løvø har eid sin 1969 Ford Mustang Mach-1 SportsRoof siden tidlig i mars. På jakt etter sin første amerikanske bil saumfarte han blader med salgs annonser. Han var egentlig på jakt etter en femtitalls Chevrolet Corvette, men etter å ha sett denne bilen annonsert med bilde, var han solgt.

Vi må vel kunne si at Ernst handlet bilen på en litt utradisjonell måte. Han prøvekjørte den nemlig aldri, men stolte på det han så og ble fortalt.

Han dro til Stjørdal på vinterstid for å inspisere den. Bilen var kun utstyrt med sommerdekk, og kjøreforholdene var langt fra forsvarlige. Derfor ble handelen avgjort uten testkjøring. Mustangen ble sendt med tog til Drammen og derfra med biltransport til Kristiansand.

I Kristiansand ventet en spent eier på å få sin første tur i bilen. Løvø hadde liten erfaring med denne biltypens tekniske spesifikasjoner, og var ved kjøp mest opptatt av at bilen skulle ha V8-motor. At 428 Cobra Jet var noe veldig spesielt var han ikke klar over. Sjokket ble derfor ganske stort, for Cobra Jet-motoren kunne mer enn han hadde drømt om.

1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet

Løvø forteller at Mustangen er utstyrt med firetrinns manuell girkasse, og den har verken servostyring eller servobrems. Dette gjør bilen til en utfordring å kjøre. Den 7,0 liters store motoren veier en del, så den er tung på rattet. For å betjene clutch og bremser må det også mye muskelkraft til. Det er på god landevei den hører hjemme, for i byen er den tungkjørt. Mangelen på komfort glemmes raskt bare ved å gi litt gass, for da våkner bilen så vanvittig til liv.

Vi fikk demonstrert bilens potensiale med Løvøs høyrefot plantet i gulvteppet. Bare synd at vi var i Norge, for vi var ikke mer enn kommet over til andre gir før norske fartsgrenser satte en stopper for videre utfoldelse. Manuell girkasse og sju-liters V8-motor er bare så utrolig rått. Du sitter der med smilet smurt utover ansiktet mens det skriker vilt fra bakdekkene, motoren brøler i ekstase og fronten peker mot himmelen. Det føles som om vi er i ferd med å ta av.

Vi må kunne si at Ernst Løvø er en av mange som tar jobben med seg hjem, vi er nemlig sikre på at denne demonstrasjonen var nokså stimulerende for en oljebrønn.

Bilen ble for noen år siden restaurert til dagens fine tilstand. Løvø har kun plusset på med noen detaljer og supplert med litt manglende dekor, pluss original Mustang radio. Fargen er samme som original og heter Candyapple red w/flat black hood.

1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet
Q-CODE OG R-CODE:
Disse bilene ble levert med to typer luftinntak fra panser til forgasser. Den billige utgaven
"Q-code" var et "scoop" festet i panseret. Bilen til Ernst Løvø har den dyrere "R-code"-
utgaven, ofte omtalt som "shaker-scoop". Her er "scoopet" festet i forgasseren.

Litt Fakta: 1969-modellen var en helt ny bil, den var større en tidligere og mer macho. Mustang ble levert med mange forskjellige motoralternativ. Den minst var en rekkesekser med 115 HK. Den største var en V8-motor på 429 Cu-in. (7,0 liter) Ford turde ikke oppgi riktig effekt på motoren. 375 HK ble annonsert, men tester viste at motoren virkelig pumpet ut 515 HK. Bilen til Løvø er oppgitt til å yte 335 HK, dette har også vist seg å være noe beskjedent.

Tett på 300.000 Mustanger ble produsert i 1969. Av disse var 72,458 av typen Mach-1. 12.896 av disse hadde 428 Cobra Jet motor.

SPORTSROOF

1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet


1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet
Sportsroof- utgave:

Baksetene kan felles helt ned.

Da blir det god lasteplass i bilen. Mustangen er dermed en av de første bilene med kombi-kupe løsning.

1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet

 


1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet


MERK REGISTRERINGSNUMMERET

1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet 1969 Ford Mustang Sportsroof 428 Cobra Jet
C for Cobra, 1 for Mach-1 og 428 for motorens størrelse i kubikktommer (Cu-in).