1968 Cadillac Fleetwood Eldorado

 
Drømmebilen:
Håvard Birknes med nyinnkjøpt drømmebil, en 1968 Cadillac Fleetwood Eldorado.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 22.12.2003

Sportslig tungvekter

Den er 5,61 meter lang , 2,03 meter bred og veier 2150 kilo. Motoren er på 7,7 liter og yter 375 HK. ”Galskapen” heter Cadillac Fleetwood Eldorado.

For å sette dimensjonene bedre i perspektiv snakker vi her om en todørsbil som er 19 centimeter lengre enn eksempelvis 1977-90 utgaven av Chevrolets største stasjonsvogn Caprice. Eldorado er en skikkelig kjøremaskin som opp gjennom årene har fått rosende omtaler for sportslige kjøreegenskaper, størrelsen tatt i betraktning. Modellen har opparbeidet seg en skare av entusiaster over hele verden. Det er helst bilene fra femti/sekstitallet opp til tidlig syttitall som står høyt i kurs, men også nyere utgaver er høyt verdsatt.

Avansert: Bilen på bildene er det Håvard og Gro Birknes fra Vågsbygd som eier. De var nettopp i Trondheim og hentet den. Eldoradoen er en av de mest teknisk avanserte biler det var mulig å oppdrive på sekstitallet, og Håvard og Gro vet å nyte bilen. Allerede i sommer var de med resten av familien på langtur til Tyskland og hjem via Sverige.

Håvard forteller at Cadillacen er en herlig bil å dra på ferie med. Den store 7,7 liters V8-motoren stresser aldri, og den har masse krefter på lager om ønskelig. Etter en tur i bilen er vi helfrelst. Håvard tramper høyrelabben raskt mot gulvet og Eldoradoen reagerer momentant, selv om den veier mye er det så sinnsykt med dreiemoment i motoren at den skyter fart mye raskere enn vi forventer. Førsteinntrykket er overveldende. Cadillacen er en helt vanvittig kreasjon. Den har bare to dører og er så ufattelig stor.


Bilen ble kjøpt ny av Bedell Johnsen hos Coffey Cadillac i Michigan 12 april 1968. Pris den gang var tett på 8000 dollar. Med andre ord, en ganske dyr bil. Den ble veteranbilimportert til Norge i 1996.

Tilbehør: Håvard viser oss en del finesser og tilbehør som de fleste nok forbinder med nyere biler. Cadillacen har progressiv servostyring, automatisk nivå-regulering av bakhjulsoppheng, corner-lights som lyser opp vei kanten når blinklysene aktiveres, Stereo radio og noe så underlig som forhjulstrekk på en bil av dette formatet. Når bilen settes i gir utløses håndbrekket automatisk. Eldoradoen har klimaanlegg med vakuumstyrte spjeld. Den har vakuumstyrt sentral lås, hovedlyktene er på dag tid skjult bak vakuumstyrte deksler, og selvfølgelig er vinduer og skinn setene elektrisk styrt/justerbare. Nevner i samme slengen et par attraktive tilbehør som også kunne leveres. Tilt og teleskopisk justerbar rattstamme, cruise control, lyssensor som tenner og slukker bilens utvendige lys og oppvarmede forseter.

Forhjulstrekk er meget spesielt for en bil i denne klassen. I 1966 lanserte GM forhjulstrekk på Oldsmobiles Toronado-modell. Året etter var det Cadillac sin tur, men kun på Eldorado. Modellen har vært konfigurert slik helt frem til siste utgave som dessverre opphørte i april 2002. Modellen blir ofte omtalt som “The world's finest personal car” Vi har nå full forståelse for den beskrivelsen. En strøken 1967-69 Eldorado står herved øverst på undertegnedes ønskeliste.

 


 
Farge:
Gullfargen heter Topaz Gold Firemist.

 
Detaljer:
Bilen har mange påkostede detaljer. Eldoradoens lys er usedvanlig dekorative.

 
Antall:
24.528 Eldorado-modeller ble produsert i 1968.