PONTIAC BONNEVILLE:
GMs sportsligste modellspekter blir levert av Pontiac. Slik var det også tilbake på sekstitallet.
På trykk i Fædrelandsvennen 08.09.1998
Roar Jakobsen fra Stupstad eier denne flotte 1966-utgaven av Pontiacs fineste modell Bonneville. Bilen ble importert til Norge i fjor.
Jakobsen har vært aktiv i Amcar-miljøet siden 1974. Han er en av fire som startet vår lokale Amcar-klubb, Us Car Club Agder i 1976. En del gromme biler har han eid i løpet av alle disse årene, men Bonneville-modellen er toppen blant alle.
Det hele begynte med en Pontiac Star Chief fra 1960, deretter ble det en beryktet 1971 Dodge Challenger kabriolet. De fleste i Amcar-miljøet husker den tiden, det samme gjør også et utvalg av dekkforhandlere som stadig forsynte bilen med dekk. Samtidig med denne hadde Roar en 1968 Firebird. Så ble det en 1964 Chevelle 283 SS som fremdeles står i garasjen. Den er totalt nedplukket og gjennomgår restaurering.
Roar avslutter det hele slik det begynte - med en Pontiac, for Bonnevillen har han ingen planer om å kvitte seg med.
ENEIERS TEXAS BIL:
Roars bil har hatt samme eier siden
den var ny i 1966.
Fra Texas
Bonnevillen har levd sitt 32-årige liv i Texas. Eieren der var av norsk avstamning og het Gunderson. Han kjøpte bilen ny i 1966. Bilen ble solgt til Roar via en norsk veteranbilselger i Florida. Roar kjøpte bilen på telefon og noen tilsendte bilder. Dette er en handlemåte han alltid har vært skeptisk til, men likevel tok han sjansen. Det var jo gjennom en nordmann handelen gikk, I tillegg virket han pålitelig. Roar føyer også til at en slik bil har han kikket etter lenge.
Når bilen omsider kom til landet var ikke alt så bra som forespeilt. Roar anbefaler derfor enhver å ta bilen i øyesyn selv. Stol kun på egen vurdering, sier han. Roar fikk oppgitt at bilen hadde nytt eksosanlegg og nye dekk. Dette var ikke tilfelle, og dessuten var dashbordets polstrede topp sprukket. Selv om selgeren påstod det motsatte. Setene var ganske slitne etter Texas-heten. De hadde avtalt at nye trekk skulle sendes med på kjøpet, men disse er etter utallige purringer ennå ikke dukket opp.
Ellers er bilen i kjempefin stand. Den er totalt rustfri, og har aldri vært rustbehandlet. Det er imponerende å se et så gammelt ubehandlet understell i en slik tilstand. Karosseriet er også pent, ingen ujevnheter å se der. Dette er en bil det vil være enkelt å få helt strøken. Roar har begynt med bilens hjuloppheng. Nye fjærer og støtdempere er installert, i tillegg skal alle gummiforinger skiftes. Disse har en tendens til å tørke ut på biler som kommer fra varme og tørre områder.
Bilen har bare gått
Total Bonneville produksjon i 1966 var på 153.331 enheter.
16.299 av disse var convertibles.
Motor: V8 389 cu_in
(
Den kunne også levers med en større 421 cu_in V8 motor (
Vekt: 1950 kilo
Lengde:
Bredde:
Gear: 3-trinns automat
Akselerasjon: 0 til