1965 Pontiac GTO:
Pontiacs design på midten av sekstitallet var enkel og sporty.
GTO-modellen regnes
for å være en av de tidligste muskelbilene.
Interiøret:
Enkelt og sporty her.
På trykk i Fedrelandsvennen 08.10.2001
Gunstein Lian (54) bruker mye av fritiden på sin godt bevarte sekstitalls Pontiac. Opp gjennom årene har han eid tett på tyve amerikanske biler. Best husker han de med stor motor.
Som lidenskap nummer to kommer laksefiske. Godt er det da at familiens eiendom på Torridalsveien strekker seg en kilometer langs Otras elvebredd. I tillegg er en stor garasje å finne i husets kjeller. Med andre ord, han trenger ikke reise langt for å dyrke interessene sine.
Til daglig jobber Lian hos Norsk Gjenvinning. Han begynte der for ett år siden, da han gikk i land etter 20 år som maskinist. Sammen med kona Lillian har han to små barn, så mye fritid til overs har han ikke.
Vi blir mottatt mens Lillian står å vasker den vakre kremgule bilen. Hun deler bilinteressen, så kveldene i garasjen blir ikke tilbrakt i ensomhet. Pontiac'en viser seg å være en GTO-modell todørs hardtop fra 1965. Første GTO kom året før og anses være bilen som startet muskelbilepoken i Amerika.
Før vi drar på testtur
i bilen inviterer Lian oss en tur ned i garasjen. Han viser oss en bil de
fleste bilinteresserte vil ha problemer med å plassere. Sammen med en
1954-modell Gråtass traktor står et tomt karosseri og mange kasser med deler.
Til sammen skal dette bli en 1947 Crosley. Bilen
totalrestaureres av Lian. Det første som slo oss var at dette var et britisk
produkt, Crosley hadde vi hørt om før. Det var feil,
denne var bygd i Amerika, og er sannsynligvis den minste personbilen som
noensinne er produsert der. Den er faktisk
Når han starter Pontiac'en med V8-motor på 335 HK, buldrer det så vi får
gåsehud. Motorens volum er på hele
Betegnelsen GTO er en forkortelse av det italienske Grand Turismo Omologato. Ferrari bygde i 1962-63 en fantastisk bil som ble kalt GTO. Pontiac lånte (eller rettere stjal) navnet fra denne kjente modellen for å markere at bilen deres også var sporty. Bortsett fra navnet kunne bilene ikke sammenlignes. Prisforskjellen var da også enorm. Ferraris GTO kostet ny 23.000 dollar, mens Pontiac'en kostet i underkant av 3.000 dollar. Mye bil for pengene fikk man utvilsomt.
Lian forteller at den forrige bilen han hadde var en 1955 Pontiac Star Chief med V8-motor på 180 HK. Han valgte å bytte til denne GTO-utgaven fordi han ønsket seg en bil med mer "action". Jeg har alltid vært fascinert av muskelbiler, men har vært innom litt av hvert, sier han. Etter en rask hoderegning mener han å ha eid tett på tyve amerikanske biler opp gjennom årene. Han husker best de med stor motor. Han mumler noe om en eksplosiv 1971 Chevrolet Camaro SS 396, en 1973 Camaro Z28 350 og en fin 1967 Chevrolet Chevelle også den med 396-motor.
Liker du Pontiac'en så er den kanskje til salgs. Lian er en rastløs fyr som liker å bytte bil. Nå har han lyst på en muskelbil fra slutten av sekstitallet. Pontiac'en kan derfor bli din for rundt 90.000 kroner.
Produksjonsfakta:
75.352 GTO-utgaver ble
produsert i 1965.
55.722 av disse var todørs hardtop, 11.311 var kabriolet og 8.319 var todørs
stolpe biler.