1957 Ford Fairlane Skyliner

Skyliner Skyliner
FORD FAIRLANE SKYLINER:
En linjelekker hardtop forvandles til en minst like lekker cabriolet på et par minutter.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 18.10.1999

 

«Stålcabben»

 

Tor Ellingsen (57 år) fra Vågsbygd kjøpte sin første amerikaner i 1960. Interessen er fremdeles glødende. Hans siste «kupp» er denne spesielle stål cabrioleten av Fords fine Fairlane modell fra 1957.

Bilen ble importert fra USA i 1987. Den havnet da i amcar-bygda Bø i Telemark, og noen år senere på Karmøy hvor Tor kjøpte den i april i år. Bilen er urestaurert, har ca. 200 000 kilometer asfalt bak seg, men er likevel i god stand og et attraktivt objekt for restaurering.

Tors planer for bilen er det vi kaller en rullende restaurering. Småfiksing i sommerhalvåret, og litt større prosjekter om vinteren. _ Å plukke bilen ned i molekyler blir ikke aktuelt, da går det jo mange år før jeg kan ta den i bruk. Blir bilen for fin og kostbar vil jeg sikkert også kvie meg for å bruke den, sier Tor.

Skyliner Skyliner

Kvalitet

Den sammenleggbare tak-konstruksjonen var i utgangspunktet tiltenkt Fords prestisjemerke Lincoln. Men Lincoln ble dyrere å produsere enn forventet. En ytterligere prisjustering ville sannsynlighvis friste trofaste kunder over til Cadillac. Ikke minst fordi taket skulle sitte på en Lincoln ble påliteligheten til mekanismen tatt skikkelig på alvor. Historien vil ha det til at en modell i full størrelse ble konstruert og modifisert helt til den klarte 20.000 repetisjoner uten feil. Dette skulle tilsvare 30 års bruk. Kan vi si annet enn imponerende.

Ford luktet på ideen igjen midt på sekstitallet. Planen var da å bygge et slikt tak til Mustang årgang 1967, men prosjektet ble for dyrt og ble gitt opp.

Skyliner Skyliner

Motoren

Standard V8-motor i 1957 var på 292 cu-in. og 212 HK. Tors bil er utstyrt med den gjeve 312 Thunderbird Spesial V8-motoren. En motor som ble levert i tre varianter. Uoriginale endringer med forgasseroppsettet gjør at Tor ikke er sikker på hvilken utgave han har. Det kan være utgaven med 245 HK eller 270 HK. Den sterkeste på 300 HK kan vi utelukke, den var nemlig utstyrt med kompressor.

Eid mange

Tor holder årene 1955-59 som favoritt, men har opp gjennom årene eid litt av hvert. Det begynte i 1960 med en 1950-modell Chevrolet, deretter 1956 Nash Ambassador. En bil som var proppfull av tilbehør. Til og med continental-kit var den utstyrt med. At Nash gikk konkurs forstår Tor godt. Bilen var fin, men upålitelig.

I 1969 kjøpte han en 1959 Chevrolet Biscayne. Da Tor skulle registrere sin nye Fairlane Skyliner søkte han om å få bruke det makulerte registreringsnummeret fra Biscayne-modellen. Det gikk greit, og 30 år senere kjører han med samme K-skilt. Etter Biscayne gikk turen tilbake i tid til en 1951 firedørs Chevrolet. Deretter endte han opp med to biler samtidig, en 1956 Buick Roadmaster og en 1966 Dodge Dart. Neste doning ble 1953 Ford Customline. Etter disse kommer bilen han har mest lyst å hoppe over, en 1979 Oldsmobile Delta med diesel-motor. De som har vært borti en slik skjønner godt hvorfor den ikke omtales med entusiasme.

Skyliner Skyliner
HARDTOP CONVERTIBLE:
Ved første øyekast kan det set ut som om bilen prøver å riste av seg alle karosserideler.
«Sirkuset» starter med et knappetrykk.

Skyliner Skyliner
ENKEL:
Fairlane-modellens enkle linjeføring gjenspeiles også på bilens interiør.

Fakta Tors 1957 Ford Fairlane Skyliner

Skyliner

Skyliner ble kun produsert i tre år 1957-59.

1957 modellen ble produsert i 20.766 eksemplarer.
1958 i 14.713 eksemplarer og 12.915 i 1959.

Biltype: 2 dørs Hardtop Convertible (Retractable Hardtop)
Motor: 5,0 liter Thunderbird Spesial V8
Gear: Tre trinns Ford-O-Matic Automat
Lengde: 528 cm
Bredde: 193 cm
Vekt: 2050 kg