MADE IN DENMARK:
Sveins Delivery
ble bygd/montert ny i Danmark. Chevrolet hadde monteringsfabrikker
i mange land, også i Norge. Bilene ble sendt i deler i store kasser fra
Amerika.
Publisert på internet 28.09.1999
Ekspress levering
Svein Svendsen (47 år) jobber som møbeltapetserer i familiebedriften Reidar Svendsen & sønner. På fritiden har han med god hjelp av broren Steinar restaurert denne tøffe 1956 Chevrolet Sedan Delivery modellen.
Sveins første bekjentskap med amerikanske biler var i 1978, da han gikk til innkjøp av en 1974 Chevrolet Blazer. Samme år ble motoren frostskadet og skar seg. Motoren ble kastet og bilen solgt. Neste «Amcar» ble denne Delivery-modellen som han kjøpte i 1995. Overraskelsen var stor da selgeren fortalte at motoren Svein hadde kastet 17 år tidligere var blitt reparert og nå installert i Deliveryen.
Bilen ble kjøpt i deler siden tidligere eier hadde påbegynt restaureringen. Å bygge bilen tilbake til original stand var ikke aktuelt, altfor mange deler manglet. Vanligvis er det enkelt å få deler til femtitalls Chevrolet, men Delivery-modellen er det laget få av. Originale deler til denne kan derfor være vanskelig å spore opp. Da blir det ofte som i Sveins tilfelle en lett blanding av gammelt og nytt.
DETALJER:
Mye krom her også. Enkelheten i
detaljene gir bilene en lett fordøyelig linjeføring.
Imponerende kraft
1956-modellen kunne bestilles med hele fire motoralternativer. En rekkesekser på 140 HK, etterfulgt av V8-motorer på henholdsvis 162, 170 og 205 HK. De to siste ble levert sammen Powerglide automatisk girkasse. Sveins bil ble levert med den minste motoren. Denne måtte altså vike plassen for en spenstigere V8er. Den manuell girkassen er byttet mot en tretrinns automat, som sørger for å føre kraften videre til en bakaksel fra en nyere Camaro. Rattgiret er fjernet til fordel for en girvelger i et midtkonsoll fra en sekstitalls Camaro. Vinduene er skiftet mot nye tonede utgaver, i tillegg er elektriske vindusheiser montert. Bilens «rundt om» trommelbremser er modifisert. Nå bremses forhjulene med moderne skivebremser. Det nøkterne interiøret har Svein sydd selv i ekte hud.
I Amerika blir biler som dette ofte brukt til å profilere små firma/familiebedrifter. Uten sidevinduer blir det god plass til en «fancy» firmalogo. Noe å tenke på, Svein?
Total personbil produksjon 1956: 1.531.870
hvorav 192.772 var stasjonsvogner.
Varebil inngår som en liten del av antallet og er for oss ukjent.
Biltype: 2 dørs varebil
Motor:
Gear: TH350 - tre trinns automat
Vekt: 1500kg
Lengde: 530cm
Bredde: 188cm
SPORTSLIG:
Bilene fra 1955-56-57 hadde femtitallets sportsligste linjeføringen.
Fra 1958 ble de større tyngre og forsynt med mer krom.