TOPPMODELL: Belvedere var Plymouths fineste utgave. Sterkeste V8er var god
for 177 HK.
På trykk i Fædrelandsvennen 14.12.1999
I dag presenterer vi bilen til Sigurd Narvestad, en av landsdelens mest trofaste bileiere. Han har eid sin 1955 Plymouth Belvedere siden 1957.
VENNESLA:_Sigurd Narvestad (66 år) reiste med Stavangerfjord fra Silokaia i Kristiansand til Amerika tidlig i 1956. Med onkel bosatt i Brooklyn ble arbeidstillatelsen ordnet. Sigurd jobbet som snekker, og ble boende i Brooklyn i seks år før han vendte hjem for godt.
I 1957 ble Plymouthen handlet inn. 1450 dollar måtte han betale til
italieneren som drev med bruktbilsalg i Brooklyn. Det var et eldre ektepar som
hadde eid bilen tidligere, den var kun gått
Sigurd forteller at Plymouthen tjente som bruksbil helt fram til 1980, da det var på tide med en motoroverhaling. Noen år senere ble hele bilen restaurert. Siden har den fått en fredligere tilværelse, og er nå familiens stasbil. Den spesielle grønnfargen er helt i tråd med original lakken. Interiøret ble sydd på nytt av en sadelmaker i Randesund. Girkasse og kardang er fremdeles urørt og fungerer like bra i dag som da bilen var ny.
Historikk: Første Plymouth så dagens lys i 1928. Ble lansert med stor suksess som utfordrer i lavprisklassen hvor Ford og Chevrolet tronet. For 1955 ble Plymouths modeller lengre og lavere. Tre basismodeller pluss stasjonsvognen Suburban ble levert. Billigste modellserie var Plaza, deretter Savoy og toppmodellen var Belvedere. Lanseringsslagordet for 1955 Belvedere var: A great car for the young at heart.
TROFAST: Sigurd kjører trailer for Vennesla Transport, det har han
gjort i snart 35 år.
Total Plymouth personbilproduksjon 1955: 704.464 hvorav 160.984 var firedørs Belvedere.
Biltype: Firedørs sedan
Motor: Sekssylindret rekkemotor
Gear: Tre-trinns
manuell
Lengde: 518cm
Bredde: 189cm
Vekt: 1500kg