1955 CHEVROLET BEL AIR
1955 var første år for Chevrolets small
block V8-motor. Steinars «funn» hadde sekssylindret
motor, noe som ble for tamt. Den ble raskt solgt og en V8er handlet inn.
Publisert på internet 13.10.1999
I forrige Amcar Spesial viste vi «lillebror» Sveins 1956 Chevrolet Delivery. Nå er det Steinar Svendsens 1955 Chevrolet Bel Air som står for tur.
Steinars inntreden på «Amcar» fronten var tidlig i 1978. Det startet med at Steinar skulle kjøpe seg ny Ford Granada. Handelen skulle foregå hos en lokal forhandler og venn. Før kjøpet var i havn skulle Steinar være med til Drammen for å hente et par bruktbiler. Der fikk han hakeslipp og trill runde øyne. I butikken var det utstilt tre nye Pontiac Firebird Trans Am, to hvite og en blå. Granada ut Firebird inn! _En slik skal jeg ha, sa Steinar, og fikk med seg brosjyre hjem. Han falt pladask for utgaven i gull metallic. I slutten av mai 1978 ble bilen levert, og den eier han fremdeles. Vi tar faktisk ikke for hardt i når vi påstår at den er en av verdens best bevarte Trans Ams.
Trans Am her: 1978
Samme år kom han over en 1955 Chevrolet ramme og et firedørs karosseri uten dører, tak og frontstykke. At noen i det hele tatt ser for seg at slikt kan det bli fin bil av, er for de fleste av oss utenkelig. Steinar så det ikke bare for seg, han var «sprø» nok til å ta fatt på jobben. Før restaureringen måtte nytt karosseri oppspores. Et rustent todørs karosseri ble funnet i Sverige. Rustsveising, bilbygging og innkjøp av deler pågikk jevt og trutt i ti år før bilen endelig kunne registreres i 1991. Bilens tilstand nesten ti år senere er helt fantastisk. Et godt bevis på Steinars grundighet. Dette er en restaurering totalt fri for snarveier. Bilen ble også tildelt den gjeve restaureringsprisen fra ACCN (American Car Club of Norway) i 1991.
Deler
Chevrolet modeller fra femtitallet var og er veldig populære over hele verden. Tusenvis har overlevd. Det er derfor «big business» å reprodusere deler til disse. Har man ramme og karosseri til en modell fra 1955-57, som er de mest populære, kan man bortimot kjøpe resten nyprodusert.
Velger man i samme slengen å bli medlem av Classic Chevy Club of America, er søket etter deler i boks. Derfra får man tilsendt medlemsblad som inneholder alt om siste nytt innen reproduserte deler. Klubben har avtaler med mange produsenter og man handler gjennom klubben. Dette gir trygghet for leveransene, klubben godtar overhode ingen svindel. _ Servicen er veldig fin, sier Steinar.
Eksempelvis ble ny frontrute til broder Sveins 56-modell levert på fire dager. Tonede sidevinduer ble også bestilt, men disse passet kun til 1955-modellen. Nye ble sendt uten at de ville ha feilsendingen tilbake. Prisene er også til å leve med. Interiøret i Steinars bil var så «billig» at det ikke var lønnsomt for ham å sy nytt selv, selv om han er møbeltapetserer! Ca. 10.000 kroner må du i dag betale for et komplett interiør til en 1955 Chevrolet. Da er taktrekk dørpaneler, setetrekk og gulvtepper med i prisen. Ifølge Steinar er kvaliteten upåklagelig.
Steinar lurer forresten på å fikse opp en bil til. En tidlig sekstitalls cabriolet står høyt på ønskelisten. Da får vi enda mer å skrive om.
UTGANGSPUNKTET
En utfordring av dimensjoner. Det er
fullt mulig å finne et bedre
utgangspunkt, men for Steinar Svendsen var dette greit nok.
Total personbil produksjon i 1955: 1.702.710 hvorav 185.563 var Bel Air Sport Coupe.
Biltype: 2 dørs Hardtop
Motor:
Gear: Tre trinns Automat (TH-350)
Lengde:
Bredde:
Vekt:
Se prosessen her: 1955 bilder.