TO AMERIKANERE:
Svein Martin kjøpte sin første amerikanske
bil da han var 20 år. For øyeblikket eier han to.
Mercuryen er sommerbil mens en 1969 Chevrolet Concours Estate stasjonsvogn er
helårs/bruksbil.
På trykk i Fædrelandsvennen 30.11.1999
Fra pappesker til bil på tre måneder
Svein Martin Holtet (38 år) kjøpte sin 1954 Mercury Monterey i 1997. Bilen var helt «nedskrudd», tre måneder senere var den på veien igjen.
VENNESLA:_Går det virkelig an å restaurere en bil så raskt, Svein? _ Nei det gjør det nok ikke, og Mercuryen er ikke ferdig heller. Jeg var så ivrig etter å få kjøre bilen at jeg etter rustsveising lakkerte og montert den slik den var. Bilen har fungert greit siden, men jeg har selvfølgelig planer om å gjøre jobben grundig en gang.
Svein forteller at den tidligere eieren hadde rustsveiset en del, men mye av dette måtte gjøres om. Spesielt ille var det med bakskjermene som var satt skjevt på. Her var det bare å skjære vekk og sveise på nytt. Bilens elektriske system manglet, og Svein kjøpte ledninger og lagde nytt selv. Bilens vakre rødfarge ble påført hjemme i garasjen.
Svein var spent da kalesjen som hadde ligget sammenlagt i ti år skulle slås opp. Til alt hell viste det seg at den var ny/ubrukt. Problemet var bare at den var «krympet» og ikke rakk helt fram til vinduskarmen. Problemet ble løst med å plassere noen pappesker med deler i framkant av toppen. Kalesjen strakk seg på noen få dager, og passer nå utmerket. Taket senkes og heves av elektriske motorer, også setene og vindusheiserne har elektrisk assistanse.
Originalt satt det en
Sjelden: Svein har sjekket med Mercury-klubben i USA, kun ett medlem har samme bil. Monterey-modellen på Vennesla er med andre ord sjelden. Slitedeler er greit å få tak i, men mer spesielle deler kan være vanskelig sier Svein. Mercury fyller tomrommet mellom Fords billige modeller og Lincolns «Top of the line».
SUN VALLEY:
Monterey ble lagd i fem varianter. Cabriolet,
to dørs hardtop, fire dørs sedan,
stasjonsvogn og ny av året var Sun Valley- utgaven. På denne var
fremre del av taket av gjennomsiktig tonet plexiglass.
MILLIONER:
I 1953, året før Sveins Monterey ble til, hadde Ford produsert 40 millioner biler.
«Jubileumsbilen» nr. 40 million var faktisk en Mercury Monterey
cabriolet.
Total Mercury personbilproduksjon 1954: 259.305 hvorav 7.293 var cabriolet.
Biltype: To dørs Convertible
Motor:
Gear: Ford-O-Matic
Lengde: 524cm
Bredde: 193cm
Vekt: 1800kg