Første:
Arnfinn kjøpte sin første Amcar i 1981. Han startet med en 1964 Ford Galaxie.
I dag er grombilen denne Chrysler 300-modellen fra
1966.
Linjer:
Linjeføringen på 300-modellen er slank
med smak for detaljer.
På trykk i Fedrelandsvennen 18.06.2001
Amcar-entusiasten Arnfinn Engestøl fra Iveland eier denne sjeldne utgaven av Chryslers 300-modell i kabriolet-utførelse. Bilen som er fra 1966, ble kun produsert i 2500 eksemplarer. 300-modellen er kremen av Chryslers personbiler. Den ble første gang lansert i 1955.
Arnfinn som er 46 år, har eid et tyvetall amerikanske biler og karakteriserer Chrysleren som den beste han har hatt. Det som gjør den så gjev, er utseende og ikke minst bilens sportslige kjøreegenskaper. Det er spesielt ferdighetene på veien som skiller den fra de andre bilene han har eid. Chryslers mål var nettopp å gjøre bilen mer sportslig å kjøre enn konkurrentenes. Arnfinns bil er dermed en bekreftelse på at dette var noe Chrysler lyktes med.
Postnummer:
Legg merke til registreringsnummeret.
I for Iveland, 4724 er postnummeret.
Chrysleren
er familiens sommerbil, men der i gården kjøres det amerikansk hele året.
Sliteren er en 1980-modell Oldsmobile Cutlass Supreme med stinkende
Hvorfor det ble en Chrysler 300 er ifølge Arnfinn litt tilfeldig. Han var på jakt etter en sekstitalls kabriolet, og ville i samme slengen kvitte meg med en 1981 Dodge pickup. Dodgen viste seg vanskelig å få solgt, men en dag fikk han napp hos et firma i Egersund som drev med veteranbilimport. Her fikk Arnfinn kjøpe Chrysleren med Dodgen som innbytte. Bilen var nylig hentet hjem fra California, hvor den var kjøpt hos en samler. Brukerhåndboken røper at bilen ble kjøpt ny i byen St. Paul i Minnesota. Leveringsdato var 27 november 1965, og forhandler var Koppy Motors.
Arnfinn har jobbet iherdig med bilen siden han kjøpte den i september i fjor. Han forteller at den bar preg av å ha vært lagret lenge. Alle elektriske motorer var irret og ute av funksjon. Instrumentene i dashbordet og diverse mekaniske deler måtte tas fra hverandre og smøres opp. Motor og gir er urørt og fungerer greit. Bilen kom til Norge med originale California-skilt. Skal vi stole på skiltenes årsoblat, ser det ut som om bilen ikke vært kjørt siden 1980.
_ Virker kanskje ikke
helt realistisk., men den har jo stått hos en samler så det kan jo stemme.
Kilometerstanden på kun
Lakken var flasset og i dårlig forfatning, ganske typisk for en gammel bil som har levd livet i solsteken. Derfor er den nå nylakkert. Arnfinn gjorde grunnarbeidet selv, men overlot lakkeringsjobben til andre. Bilen ble slipt plateren, og til stor glede kunne han konstatere at den var helt fri for sparkel og spor etter gamle reparasjoner. Rust fant han bare litt av i bagasjerommet.
Under panseret finner
vi en kraftig V8-motor med 325 HK og et volum på 383 Cu-in
(ca.
Vi kjørte Chrysleren en nydelig solskinnsdag, og satt igjen med følelsen av at dette utvilsomt er lykken for en bilentusiast. Hva er vel mer nydelig enn å oppleve norsk natur med V8-brøl som bakgrunnsmusikk? Sommeren er reddet.
Vehicle Certicard:
Med dette kortet, som for øvrig ligger
i en plastfolder i motorrommet, var du garantert å få riktige deler. Kortet ser
ut som et
Bank/Visa-kort av dagens dato, selvfølgelig uten
magnetstripen. Her kunne delelager og verksted lese av bilens spesifikasjon.
Historikk:
Det startet i 1951 da Chrysler lanserte sin nye 180-hesters Hemi
V8-motor på 331 Cu-in (
Målet med C300 var å levere en stor sportslig bil
med bedre kjøreegenskaper enn konkurrentenes. I årene som fulgte var man
konseptet tro. Alle Chrysler 300 var luksuriøst utstyrt, med full
instrumentering og smak for detaljer. De hadde kraftige motorer og fast
fjæring. Bilene ble ofte karakterisert som en "gentleman's
fast car". 1955-modellen ble toppfarttestet
på Daytona Beach, og viste seg å være god for hele
Chryslers slanke linjeføring på denne tiden var det Virgil Exner som sto for. Virgils design skilte seg ut ved at bilene hadde mindre krom langs karosseriets sider enn hos konkurrentene. Han la også vekt på at bilens design skulle gi en illusjon av at den var i bevegelse selv når den sto stille. Chrysler brukte dette aktivt i markedsføringen av alle sine biler som ble radikalt redesignet etter at Virgil ble ansatt som designsjef. "The Forward Look" var et av slagordene som ble brukt. Elwood Engel overtok som designsjef etter Exner. Første påvirkning fra Elwood kan ses på 1962-modellen som ikke lenger har halefinner.
Navnet 300 kommer av antallet hestekrefter som
1955-modellens Hemi V8er var god for. Siden ble
bilene adskillig sterkere, men 300-navnet fulgte likevel med. Allerede i 1957
var motoren på hele 390 HK og volumet økte til
Bokstavbiler:
Hele navngivingen av "bokstavbilene" kan være noe forvirrende for det
er nemlig ikke slik at første Chrysler 300 var en 300A. Som sagt tidligere
var det en C300. 1956-modellen var en 300B og 1957
Vi er spesielt betatt av 1965/71-modellene. Det på grunn av disse modellenes tøffe enkle og moderne linjer. 1965-modellens utseende var relativt likt i to år. I 1967 var det klart for en ny 300, og allerede i 1969 gjennomgikk alle Chryslers "Full sizere" en radikal redesign. Utseende ble kalt "Fuselag", eller på norsk flykroppstyling. Tøffeste 300 med denne kroppen var utvilsomt 1970 300 Hurst-utgaven. Her var Chryslers mest luksuriøse muskelbil utstyrt med en 440 TNT V8-motor med 375 HK. Den hadde Interiør fra den dyre Imperial-modellen og spesiell lakkering. For å spare vekt var både panser og bagasjelokk lagd i glassfiber.
Vi venter med spenning på fortsettelsen. Får vi snart en 300N ?