2000 PONTIAC BONNEVILLE SSEi:
Pontiacs modeller har bredere sporvidde «Wide Track» enn det som er vanlig. Dette gir bilene et
sportsligere
utseende samtidig som det bedrer bilens egenskaper på svingete vei. «Wide Track Pontiacs»
er ingen nyhet, Pontiac har lagd bilene sine slik
helt siden femtitallet.
På trykk i Fædrelandsvennen 20.01.2000
Forrige generasjon av Bonneville har vært moden for utskiftning en god stund. Den nye modellen som bygges på fjerde generasjon av GMs G-plattform ser virkelig lovende ut. I følge Pontiac er Bonneville «Luxury with attitude»
I denne klassen er det Chryslers 300M som oftest får toppkarakter for design. Nye Bonneville er en bil vi mener fullt ut kan måle seg med Chrysleren. Bonneville som er Pontiacs største modell (vi ser da bort fra flerbruksbilen Montana) og leveres i tre utgaver, SE, SLE og den spennende SSEi. I USA konkurrerer den med biler i klassen Nissan Maxima, Mazda Millenia og Chrysler 300M. De siste fem årene har Pontiac solgt rundt 80.000 utgaver årlig. Modellen er dermed produsentens fjerde mest solgte av totalt seks modeller. Storselgeren er Grand Am (på størrelse med en Mitsubishi Galant) med over 250.000 utgaver årlig i samme periode.
Det er Bonneville SSEi
utgaven som tenner oss entusiaster. V6-motoren er på
SPORTSLIG:
Interiøret er typisk for dagens Pontiac. Sportslig og førerorientert.
Gjennomsnittsalderen på kjøperne av bilen ligger på 45 år.
Bonneville er den sportsligste av GM-modellene på denne plattformen og den ser ordentlig dyr ut, men se nå her hva en amerikaner får for 250.000 kroner. ESP-Stabilitrak (elektronisk stabilitetskontroll), Antispinn, ABS-bremser, 17 tommers store aluminiums felger med 235/55 dekk, progressiv servostyring, Bose bilstereo med åtte høyttalere, Head up display , el.vinduer, el. skinnseter med hukommelse, fire kollisjonsputer, Dual kontroll klima anlegg, oppvarmede el.speiler , førstehjelpspakke, cruise control, el. døråpner, startsperre, tyverialarm, skinntrukket multifunksjonsratt, justerbar rattstamme, firetrinns automatisk girkasse, eksosanlegg i rustfritt stål, dobbelsidig galvanisert karrosseri, aluminium panser. Jeg tror vi stopper her selv om listen er lengre. Dette gir oss en pekepinn på hva som er normalt i denne prisklassen.
Billigere: Det er helt utenkelig for oss nordmenn, men den nye utgaven koster faktisk mindre enn forgjengeren. Billigste Bonneville koster i USA 170.000 kroner, en godt utstyrt SSEi rundt 250.000 kroner. I Norge, hvor vi har verdens grådigste politikere ville denne snadderbiten fort nærmet seg tredobbel pris. Selv demonstrerer jeg ved å kun kjøpe/eie bruktbil!
2000 PONTIAC BONNEVILLE SLE
/ SSEi:
Modellen ble forbigått av de fleste
konkurrenter allerede i 1997.
Når resultatet ble slik er vi enige, denne var det verdt å vente på.