På trykk i Fedrelandsvennen 5.mai 2010.
MARKERING: 2010 Dodge Viper SRT10 Final Edition:
En jubileumsmodell som markerer
slutten for andre generasjon Dodge Viper.
Leveres i tre utgaver, alle med samme unike
fargekombinasjon.
TØFFEST: 2010 Dodge Viper SRT10 ACR-X:
Råtøff og spesialdesignet for racing. Kan
kjøpes i butikk og koster race-ready den nette sum av 110.000 dollar.
Den er ikke ”street legal» så denne får man
kun kjøre på bane.
LYKKE? 2010 Dodge Viper SRT10 ACR-X:
Whoever said money can’t buy
happiness?
REKORD: 2010 Dodge Viper SRT10 ACR 1:33 Edition:
1:33 markerer banerekorden som
bilen satt på populære Laguna Seca Raceway i november 2009.
Dodge lager 33 utgaver av denne.
Dodge Viper for 2010
Dodge markerer i år slutten for
andre generasjon Viper med flere tøffe «jubileumsbiler».
Hvordan oppfølgeren blir, er det helt stille om. Faktisk
så stille at noen frykter at dette er slutten for den etter hvert så
legendariske muskelbunten. Vi tror derimot ikke at det er slutt og gleder oss
kun til å få se oppfølgeren. For 2010 lover Dodge oss mange spesialmodeller,
men velger for øyeblikket å holde noen av disse hemmelig. Man vil vente med
annonsering til like før de legges ut for salg, likevel er hele fire nye
modeller annonsert. ACR 1:33 Edition, Voodoo-edition ACR, ACR-X og Final Edition. 50
spesialutgaver av Final Edition er klare for salg og vil bli levert som Coupe,
Roadster og ACR utgave (American Club Racer). Av de 50 bilene vil 20 være coupe
utgaver, 18 roadstere og 12 av typen ACR. Det er andre gangen en serie med
Viper Final Edition biler bygges. Ved forrige generasjonsskifte i 2002 ble det
produsert 360 «jubileumsbiler», den gang var de røde med hvite striper.
Den store 8,4 liters
V10 motoren er som i fjor god for 600 hestekrefter og har et dreiemoment på 760
Newton meter. Nok til å gi bilen en toppfart på 325 km/t,
men det er ikke her den utmerker seg. Den enorme motoren gjør dette til en bil
som er råsterk og villig over hele spekteret. Også en ny banetilpasset utgave
av Viper er klar for 2010. Viper SRT10 ACR-X som den heter er en kombinasjon av
ACR- road racing utgaven og den suksessfulle fullblods raceren Viper
Competition Coupe. Den nye bilen er spesialdesignet for Viper cup, en
racingserie for «Vipers only», men den passer like godt for dem som deltar i
vanlig road racing, amatører så vel som proffe. En banetilpasset bil har mange
racing tilpassede modifikasjoner i «magen»». Motoren i ACR-X er derfor hakket
sprekere enn standard. 640 hestekrefter kombinert med mindre vekt og bedre
marktrykk gjør at den lett kjører ifra gateversjonen. 2010 blir dermed det
store året for spesialbygde Vipers.
Newspaper
Pdf file