100 år med Oldsmobile

Olds Olds

FØRSTE OLDS FRA 1897 / 1902 CURVED DASH RUNABOUT:

 

FØRSTE OLDS FRA 1897
Det er ikke så lett å se forskjell på denne og en hestekjerre.
Dette er Oldsmobiles første forsøk på å lage bil.

 

1902 CURVED DASH RUNABOUT
Med Curved Dash-modellen ville Olds lage en bil som var enkel, robust og økonomisk.
I 1901 produserte Olds 425 eksemplarer. Året etter 2.500, og i 1903 ble det produsert 3.924 eksemplarer.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 14.10.1997

Oldsmobile fyller 100 år

Året er 1897 og Ransom Eli Olds produserer sin første bil. I sitt maskinverksted, Olds Motor Vehicle Company, lagde han allerede dampmaskiner i tillegg til elektriske og bensindrevne motorer. Når produksjonen av bilene kom skikkelig igang var Oldsmobile den første fabrikanten som hadde progressiv samlebånds-produksjon. Henry Ford har i historiebøker fått mye av æren for samlebåndsproduksjonen, men faktum er at Henry lærte dette gjennom flere besøk hos Olds. At han siden ble den største, er en annen historie.

1911 Limited

Olds
1911 LIMITED
Limited-modellen var utstyrt med en sekssylindret motor på 60 HK, og hadde en toppfart
på rundt
110 km/t. Oldsmobile Limited er en av periodens mest ettertraktede
biler. Den er jo utrolig vakker. Kostet ny litt over 5000 dollar.

Den store feiringen startet 21 august i år, og varte i fire dager. Resten av året vil også bære preg av at 100 årsjubilanten vil vise seg fram. Oldsmobile vil delta på diverse bilrace og utstillinger i tiden fram mot nyttår. Bilentusiaster fra hele verden ble invitert til feiringen. Mange av disse dro i følge med sine klassiske Oldsmobile-biler. Gjester fra England, Italia, Sveits, New Zealand, Australia og Canada var til stede. Fra hele Amerika var det store karavaner med biler som strømmet til festplassen i Lansing, Michigan. Man regner med at rundt 2.500 klassiske utgaver av Oldsmobiles modeller deltok i firedagers feiringen. I en av de store paradene som gikk gjennom byen Lansing, deltok hele 100 Curved Dash Runabouts. Dette er kjøretøyet som ansees for å være den første suksessfulle bil i hele verden. Oldsmobile er forresten den første amerikanske bilprodusenten som fyller 100 år.

Nytenkning

Olds
ROCKET 88
Oldsmobiles første «Pace Car». Oldsmobile fikk i 1949 æren av å være startbil
i Indianapolis 500 mile-racet. Også i årets race var en Oldsmobile startbil. Denne
gang med Aurora-modellen. Aurora er den niende Oldsmobile-modellen som
er blitt utpekt til startbil.

Kvalitet og nytenkning ble Oldsmobiles store salgsvåpen. I 1928 introduserte Oldsmobile en ny og revolusjonerende motor. F-28 som den ble kalt, var en slitesterk sekssylindret motor designet for å gå 80.000 kilometer med minimalt vedlikehold. Allerede i 1939 kunne Oldsmobile levere biler med automatgir. «Hydra-Matic» er den første automatiske girkassen som er blitt produsert i stor skala. I 1948 kom Oldsmobile med en ny høykompresjons motor. Den første nye i sitt slag etter den andre verdenskrigen. Motoren som var en V8-utgave var god for 135 HK og fikk navnet «Rocket 88».

1966 Toronado

Olds
1966 TORONADO
Panseret på Toronado-modellen kan nesten brukes som parkeringsplass for vanlige biler.
Framhjulsdrift var nytt av året. Motoren er på hele
7.0 liter og yter 385 HK.
Bilen veier nesten to tonn, og bruker kun 8,0 sekunder på å nå
100 km/t.

I 1961 introduserte Oldsmobile sin nye Starfire serie. Dette var en lav og slank modell som var utstyrt med mange sportslige tilbehør og stor 6,5 liters V8-motor på 345 HK. Året etter ble Jetfire-modellen utstyrt med en 3,6 liters aluminium V8-motor med turbo og bensinsprøytning, en kombinasjon ingen hadde levert før Oldsmobile. I 1965 ble den ekstreme 1966 Toronado-modellen introdusert. Med gigantisk V8-motor og en fantastisk ren og ruvende design. Den var også et resultat av Oldsmobiles pågående nytenkning, Hvem hadde vel tidligere sett en bil av dette formatet med framhjulsdrift. Den ble straks kjent for sine gode kjøreegenskaper, og for å ha god fremkommelighet på vinterføre. Det store bilmagasinet Motor Trend kåret den til årets bil. Toronado-modellen har vært utstyrt med framhjulstrekk siden. I 1974 var Toronado-modellen den første til å bli utstyrt med airbag.

I sytti- og åttiårene har Oldsmobile stadig kommet med nye og finurlige finesser. Bestselgende-modeller som Cutlass-serien har man levd gått av. Men noen store entusiast biler har det heller vært tynt med i årene etter 1975. Først når Aurora-modellen ble introdusert i 1995 fikk Oldsmobile entusiastenes oppmerksomhet tilbake. Det ser også lyst ut for Oldsmobile i årene som kommer. Mange nye modeller er introdusert og de har alle fått rosende mottakelse. Vi ønsker Oldsmobile lykke til med de neste 100 år.

1997 Aurora

Olds
1997 AURORA
Auora er en sportslig familiebil med en nydelig DOHC V8-motor
4,0 liter som yter 250 HK.

Links to:

Oldsmobile Classics & Oldsmobile Pace-cars