På trykk i Fedrelandsvennen 25.11.2009

 

Chevrolet Camaro Chroma SEMA concept: Chevrolet hadde klargjort fem råtøffe varianter av Camaro for året SEMA show. Bilene er ment som en inspirasjon for både deleprodusenter å i egne rekker.

 

Chevrolet Camaro Synergy SEMA concept:Aftermarket” produsentene lar seg nok raskt inspirere av denne. Dette er GMs versjon av tøffe farger og tilbehør som raskt kan havne i utsalgshyllene.

 

Chevrolet Camaro (Jay Leno Edition): Bygd for talkshow-verten Jay Leno. Her beviser Chevrolet at det også er potensial i en bil med V6-motor. Twinturbo oppsett gjør den allerede 304 hestekrefters sterke V6eren til en råtass med 425 hk.

 

2010 Chevrolet Corvette Grand Sport - Heritage Package: En ny tilbehørspakke for Corvette ble også presentert. Heritage utgaven har tøffe tilbehør som har gått i arv fra tidligere modeller.

 

2010 Ford Mustang Cobra Jet: Dette er en fabrikkbygd dragrace bil som er tiltenkt brukt i NHRA Stock og Super Stock dragracing. Ford bygger i år 50 av disse, og alle er solgt.

 

2010 Dodge Challenger: Chryslerkonsernet hadde også tøffe biler å vise frem, her en hot ”loaded” Dodge Challenger med custom striper, felger og spoilere.

 

Heftig og spennende på SEMA

 

Digger du ombygde biler og kule tilbehør er SEMA stedet du garantert går bananas.

 

Så var det SEMA show i Las Vegas igjen og råtøffe kjøretøy sto som vanlig i front. De tre ”store” Ford, General Motors og Chrysler hadde alle fantastiske doninger å vise frem. På tilbehørsmessen SEMA viser flere tusen utstillere produkter for enhver smak. (SEMA: Specialty Equipment Market Association). Bilene som får mest oppmerksomhet er utvilsomt sportsutgaver, trucks og SUVs. Det er her bransjen legger ned mest ressurser på nyutvikling og forbedring av eksisterende produkter. Mange av produsentene stilte også med ferdigriggede biler med aktuelle tilbehør. Det er så mye spennende på SEMA at vi kunne brukt hundrevis av sider på omtale, men vi må dessverre igjen begrense oss. Fokus blir derfor på de ultratøffe muskelbilene fra de tre store. Ivrigst i denne klassen var nok Chevrolet som hadde lagt sjela si i flere flotte utgaver av Camaro. Chevrolet Camaro er i utgangspunktet en billig bil og et perfekt utgangspunkt å rigge/tune på. Allerede i standardutgave med 3,6 liters V6-motor på 304 hestekrefter er den hot som få. Prisen starter i USA på 124.000 kroner og toppmodellen SS med 6,2 liters V8 på hele 426 hestekrefter koster ikke mer enn rundt 200.000 kroner. Konkurrentene Ford Mustang og Dodge Challenger ligger selvsagt i samme prisklasse. Ikke rart at dette er favorittbilene til de fleste tunere. ”Get in, sit down, shut up and hold on”.