På trykk i Fedrelandsvennen 25.11.2009
Chevrolet Camaro Chroma SEMA concept: Chevrolet
hadde klargjort fem råtøffe varianter av Camaro for året SEMA show. Bilene
er ment som en inspirasjon for både
deleprodusenter å i egne rekker.
Chevrolet Camaro Synergy SEMA concept:
”Aftermarket” produsentene lar seg nok raskt inspirere av denne. Dette er GMs
versjon av tøffe farger og tilbehør som
raskt kan havne i utsalgshyllene.
Chevrolet Camaro (Jay Leno Edition): Bygd for talkshow-verten Jay Leno. Her beviser Chevrolet at det også er potensial i en bil med V6-motor. Twinturbo
oppsett gjør den allerede 304 hestekrefters sterke V6eren til en råtass med 425
hk.
2010 Chevrolet Corvette Grand Sport - Heritage Package:
En ny tilbehørspakke for Corvette ble også
presentert. Heritage utgaven har tøffe tilbehør som
har gått i arv fra tidligere modeller.
2010 Ford Mustang Cobra Jet: Dette er en
fabrikkbygd dragrace bil som er
tiltenkt brukt i NHRA Stock
og Super Stock dragracing. Ford bygger i år 50 av
disse, og alle er solgt.
2010 Dodge Challenger: Chryslerkonsernet hadde også tøffe biler å vise frem, her
en hot ”loaded” Dodge Challenger
med custom
striper, felger og spoilere.
Heftig og spennende på SEMA
Digger du ombygde
biler og kule tilbehør er SEMA stedet du garantert
går bananas.
Så var det SEMA
show i Las Vegas igjen og råtøffe kjøretøy sto som vanlig i front. De tre ”store” Ford, General Motors
og Chrysler hadde alle fantastiske
doninger å vise frem. På tilbehørsmessen SEMA viser
flere tusen utstillere produkter for enhver smak. (SEMA:
Specialty Equipment Market
Association). Bilene som får mest
oppmerksomhet er utvilsomt sportsutgaver, trucks og SUVs.
Det er her bransjen legger ned mest ressurser på nyutvikling og forbedring av
eksisterende produkter. Mange av produsentene stilte også med ferdigriggede
biler med aktuelle tilbehør. Det er så mye spennende på SEMA
at vi kunne brukt hundrevis av sider på omtale,
men vi må dessverre igjen begrense oss. Fokus blir derfor på de ultratøffe muskelbilene fra de tre store. Ivrigst i denne klassen
var nok Chevrolet som hadde lagt sjela si i flere flotte utgaver av Camaro. Chevrolet Camaro er i utgangspunktet en billig bil og et perfekt
utgangspunkt å rigge/tune på. Allerede i standardutgave med 3,6 liters V6-motor på 304
hestekrefter er den hot som få. Prisen
starter i USA på 124.000 kroner og toppmodellen SS med 6,2 liters V8 på hele 426
hestekrefter koster ikke mer enn rundt 200.000 kroner. Konkurrentene Ford
Mustang og Dodge Challenger ligger selvsagt i samme
prisklasse. Ikke rart at dette er
favorittbilene til de fleste tunere. ”Get in, sit down, shut
up and hold on”.