Slapp design:
En GTO skal da
være tøffere enn dette! Innvendig ser det jo meget bra ut.
På trykk i Fedrelandsvennen 13.01.2003
Ryktene om at Pontiac igjen skulle bygge en GTO har fått fansen over hele verden til å juble.
GTO ble første gang lansert tidlig på sekstitallet, og ansees å være bilen som startet muskelbilepoken i Amerika.
Dagens utgave lever teknisk opp til forventningene, men bilens utvendige design er vi mer skeptiske til. Dette har vi liksom sett før. Problemet for Pontiac er at dette ikke er noen ny modell, den er «lånt» fra GMs australske avdeling Holden. Holden Monaro heter den i Australia, og har vært solgt der en stund. Konverteringen til Pontiac GTO består derfor stort sett av dekaler og dekor. Bilen er bra den, bare synd at den ikke vekker liv i minnene om den klassiske GTO.
Uansett, dette er utvilsomt en morsom bil.
V8-motoren stammer fra Chevrolets Corvette og er på
Da gjenstår det bare å se om etterspørselen blir like stor som i lanseringsåret 1964. Planen var den gang å bygge 5000 biler, men etterspørselen var større enn forventet og over 30.000 biler ble til. I 1974 rullet den siste GTO ut portene, da var mer en 500.000 biler solgt. Planen for nye GTO er en produksjon på rundt 18.000 biler i året.