2004 Pontiac Grand Prix

 
2004 Pontiac Grand Prix GTP:
Forrige Grand Prix-generasjon fra midten av nittitallet ansees å være bilen som startet trenden med coupe/todørs look

på en firedørs sedan-modell. Ved å legge alle passasjersetene ned kan man ta med seg en kajakk inn i bilen.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 14.07.2003

 

Pontiacs nye Grand Prix

 

Dette er den niende generasjonen av Pontiacs populære mellomklassebil. Den nye Grand Prix følger i forgjengerens fotspor, men legger til litt på alle områder.

Her er krefter, førsteklasses kjøreegenskaper og tøft utseende pakket inn i en bil med mange praktiske løsninger. Ingen annen bil i denne klassen kan frakte like store mengder leketøy, ei heller så store leketøy. Et behov Pontiac har sett at kundene har økende behov for. For å lette adgangen til innsiden av bilen svinger baktørene helt ut til siden (82 grader). Bagasjerommet har stor og lav åpning og de sammenleggbare passasjersetene gjør at man kan ta med lange gjenstander. Grand Prix laster tett på tre meter i lengden.

Modellen leveres i tre forskjellige utgaver. GT, GTP og GTP Competition Group (eller Comp G). Pontiac sier at målet med nye Grand Prix har vært å lage den beste kjøremaskinen i klassen. Toppmodellen Comp G regner man med at 10 prosent av kundene vil velge. I denne er alt gjort får at sportsbil entusiaster skal føle seg vel selv i en firedørsbil. Bilene leveres kun med automatgir, men GTP-modellen har hva Pontiac kaller Formula One Tapshift. Man setter girkassen i manuell modus og girer ved hjelp av en spake på rattet. Grand Prix-modellene er utsyrt med 3,8 liters V6-motorer. Den minste yter 200 HK mens GTP-utgaven med kompressor har 255 HK. I en GTP går 0 til 100 km/t unna på 6,8 sekunder. En fullrigget GTP koster bare rett over 200.000 kroner. Den prisen er i Amerika selvfølgelig, men for 100.000 kroner ekstra kan søta bror kjøpe en slik. Pris i Norge? Glem det!