CERBERA
Cerbera er nyeste modell fra TVR. Den
ble første gang vist i 1993.
På Birmingham utstillingen i 1994 fikk fabrikken inn 276 bestillinger.
GRIFFITH 500
Griffith-modellen ble vist første gang
på Birmingham motor show i 1990.
Pressen og publikum ble lamslått av TVRs nye råskinn. TVR mottok
bestillinger hvert åttende minutt under hele utstillingen.
CHIMAERA
Chimaera som ble introdusert i 1993
blir billigste TVR-modell med en pris
på 910.000 kroner. Chimaera er også TVRs mestselgende modell.
Publisert på internett 3 Juli 1997
Den engelske sportsbilprodusenten TVR tilbyr nå to av sine modeller i Norge. Det er firmaet Antrak Bil AS som står bak import og salg. Bilene som blir dyre, regner man med å selge 6-8 stykker av i året.
TVR produserer årlig ca. 1800 biler, og 85% av disse selges for tiden i England. Nå satser TVR mer på eksport, og bilene vil derfor bli tilgjengelige med venstreratt. I utgangspunktet er det modellene Chimaera og Griffith 500 som kommer til Norge. Begge disse bilene er kabrioleter. Med tiden vil også TVRs nyeste modell Cerbera bli importert. Den er foreløpig kun utstyrt med høyreratt, og vil først bli importert til Norge når også den har venstreratt. Cerbera som har et lite snev av Dodge Viper-design over seg, er eneste TVR-modell som ikke leveres som kabriolet.
TVR bilene selges som aldri før, og det er nå seks måneders ventetid på nye modeller. I motsetning til mange av dagens små og populære sportsmodeller er TVR-bilene utstyrt med råsterke motorer. Derfor får vi i Norge en vanvittig tilleggsavgift på bilene. Chimaera-modellen blir med minste V8-motoren på fire liter og 240 HK den billigste av dem, med en prislapp på 910.000 kroner. Chimaera er også tilgjengelig med en motor på 285 HK, pluss Griffith-modellens kraftige femliters-motor på 340 HK. Griffith 500-modellen som kun vil blir utstyrt med 340 HK motoren vil koste 1.218.000 kroner.
TVR har tradisjonelt brukt motorer fra Rover.
Dette vil med tiden endre seg. Fabrikkens første egenutviklede motor AJP8 ble
introdusert i 1995 i Cerbera-modellen, og yter hele 350 HK. Neste år har TVR to
nye motorer å tilby. Disse er egenutviklede rekkeseksere på henholdsvis
TVRs biler har i mange år hatt litt kjedelig «Kit-Car preg». Med dagens modeller har TVR virkelig kommet seg ,og det ikke lenger mye å utsette på bilenes utseende. Dette går også tydelig fram av salgstallene. 1995 var et rekordår for fabrikken, og siden den gang har man faktisk økt produksjonen med 50%. TVR bygger for tiden 36 biler i uken, som er en økning på 1000 prosent i løpet av de siste 15 år. TVR har for tiden 600 ansatte og regner med å omsette biler for 500 mill. kroner i år. TVR satser også stort på markedet i Asia, og har nylig åpnet en fabrikk i Malaysia. Økonomien og markedet i denne delen av verden vokser voldsomt. I tillegg er beskatningen av importerte biler meget høy.
TVR kombinerer kraftige motorer med lav vekt,
solid rørramme, og førsteklasses hjuloppheng. Dette gir bilene kjøreegenskaper
som på en racerbil. Griffith 500-modellen bruker kun 4,3 sekunder på å nå
Griffith Speed Six Griffith 500 Chimaera Cerbera