Morgan
MORGAN PLUS 8
Plus 8-modellen har den kraftigste motoren. 3,9 liters V8eren yter 185 HK. Bilen veier kun 940 kilo.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 22.11.96

Engelsk håndverk.

Morgan er selve symbolet på en ekte engelsk roadster. Bilene har beholdt de klassiske linjene fra 1930-årene. Og tro det eller ei: Nå kan du få en ny Morgan til 352.000 kroner i Norge.

Morgan-fabrikken ble etablert i 1909 og var fram til 1936 kjent for sine trehjulere. I 1936 ble den første firehjuls Morgan-modellen presentert.

Mens andre lavvolum-produsenter gradvis har falt av lasset, har Morgan stort sett klart seg bra. Morgan har hele tiden klart å tilpasse produksjonen etter etterspørselen. Dyrt utstyr for automatisering av produksjonen har man alltid klart seg uten, og er nok en av grunnene til at Morgan overlevde. Under begge verdenskrigene klarte fabrikken også å omstille produksjonen til militære formål.

Bilene bygges fremdeles med tre som en del av bilens bærende konstruksjon. God gammel belgisk ask blir brukt til rammen som bærer karosseriet. Kanskje ikke det beste å kollidere med, men fabrikken jobber med en del nye løsninger for å gjøre bilene tryggere. Airbag for fører og passasjer er en av disse.

Morgan i Norge

Importør og selger av Morgan i Norge er firmaet Roadster Square as i Oslo. De har allerede solgt fem av syv biler som er den tildelte kvote fra Morganfabrikken i 1997. Totalt produserer Morgan rundt 430 biler i året. Et antall som er langtfra tilstrekkelig for å dekke etterspørselen.

Morgan-bilene koster i Norge fra 352.000 kroner. Billigste alternativ blir levert med en moderne 1,8 liters Ford Mondeo motor på 121 HK. Legger du til 20.000 kroner vil du få skinnseter, galvanisert understell og aluminiumskarosseri på kjøpet. Både to og fireseters-modeller produseres. Morgan leveres også med en 2.0 liters Rover motor og i dyreste alternativ Plus 8-modellen sitter Rovers 3,9 liters V8-motor. Prisen vil da overstige 800.000 kroner.