SC
Sports-utgaven SC leveres i to utgaver SC 300 og SC 400, det er
motoren som
skiller modellene. SC 300 har
V8-motor med 260 HK.
ES 300
ES 300 er inngangsporten til Lexus-modellspekter. ES 300 er ment å skulle
konkurrere med modeller som BMW 328i, Mercedes C280, Acura
TL og Infinitis I30-modell.
Den er utstyrt med en
GS 300
GS 300 er litt større enn ES-modellen,
men opererer i samme segment.
GS 300 er noe mer sporty i utseende og prestasjoner.
Bilen er designet av italienske
ItalDesign og har samme V6-motor som ES, men den yter
her 220 HK.
LX 450
Dette er Lexus
sin kombinasjon av luksus- og terrengbil. En stor
motor med 212 HK sørger for at den har krefter nok under røffe forhold i
terrenget.
LS 400
Topp-modellen LS 400 har en 32 ventilers V8-motor på
Den akselerer til
På trykk i Fædrelandsvennen 14.03.97
I likhet med Nissan og Honda opererer også Toyota med egne modeller i markedet for spesielt luksuriøse biler. Det er mange spennende modeller å velge mellom, men dessverre, de blir veldig dyre for oss nordmenn.
På slutten av 1980-tallet var Lexus et nytt og ukjent bilmerke. I dag anses bilene for å være noen av de beste på markedet. Modell-spekteret inneholder to mellomstore og en stor familiebil, en firehjulstrekker og en veldig vakker sportsmodell. Igjen er det amerikanerne og til dels de sentral europeiske landene som får nyte godt av slike biler.
Flaggskipet LS 400 er faktisk solgt i over
200.000 eksemplarer siden introduksjonen i 1989. Bilens luftmotstand er på
imponerende 0,28, og det påstås at V8-motoren har et bensinforbruk på linje med
en
Sportsmodellene SC har fått sine vakre linjer designet i USA. Nærmere bestemt i Newport Beach California. Firmaet heter Calty Design, og er Toyotas amerikanske design senter. Det skal visst være en SC 400 her i byen. Hold øynene åpne så får du kanskje anledning til å se en sporty Lexus "live".