LEXUS GS400
Linjeføring i verdensklasse. GS-serien er produsentens sportsligste familiebil.
LEXUS GS400
Den er like vakker uansett hvilken
side den beskues fra.
PENT
Interiøret holder samme høye standard
som resten av bilen.
På trykk i Fædrelandsvennen 03.02.98
Når Toyotas prestisjemerke Lexus har nyheter på gang, er det spennende. Lexus har en enorm popularitet blant bilkjøpere, men dessverre ikke i Norge - på grunn av våre høye avgifter.
Det var ikke mange som tok trusselen på alvor når japanerne bestemte seg for å konkurrere med de beste luksusbilene. De fikk en treg start, og nådde heller ikke opp mot de store. Det vi først og fremst la merke til var et tamt utseende og en utstrakt bruk av «billig» plastikk. Øvelse gjør mester, og dagens japanske luksusbiler ligger helt i teten. Både når det gjelder design, teknikk og yteevne. Lexus sin nye GS-serie er et av dagens beste eksempler på dette.
Denne bilen er ingen etterligning, her har man
gått sin egen vei og lykkes hundre prosent. To utgaver leveres, GS300 og GS400
som etter vår mening er det beste vi har sett fra den kanten. Bilen er i
størrelse med BMWs 5-serie og Mercedes E-klasse. GS300 er utstyrt med en
V6-motor på
Bilene er utstyrt med alt tenkelig sikkerhetsutstyr og luksuriøse finesser. Vi nevner stabilitetskontroll, klimaanlegg som oppdager forurensing, navigasjonssystem av «touch screen» typen, elektronisk girvelger på rattet, 200 watts lydanlegg. Listen over utstyr fortsetter, men vi gir oss her.
Lexus blir foreløpig ikke solgt her i landet. Vi har vært i kontakt med personer som har bruktimportert, eller tatt med seg Lexus biler som flyttegods. De kan informere om at deres lokale Toyota forhandler har full kontroll på deler og service. Det vil derfor være relativt problemfritt å eie en Lexus i Norge.