Infiniti Infiniti
Q45
Flaggskipet Q45 har en vakker og slank linjeføring. I tillegg til å ha
et veldig høyt utstyrsnivå, har den en skikkelig fin V8-motor på 266 HK. Vi tipper
den ville kostet rundt 800.000 kroner i Norge. Ca 500.000 mer enn i USA.

Infiniti
QX4
Firehjulstrekkeren QX4 er ny av året, og har like mye utstyr, skinn og
edeltre som de dyreste lukusus-modellene. Det blir nok lite terrengkjøring på
disse bilene. QX4 har en
3,3 liters OHC-motor med 168 HK. Den veier nesten to
tonn, og burde nok vært utstyrt med en noe sterkere motor.

Infiniti
I30
I30-modellen ble introdusert i 1995, og ble straks Infinitis mestselgende
modell. Den er utstyrt med en DOHC
3,0 liters V6-motor på 190 HK, og koster i
USA 195.000 kroner. Det skulle tilsi en pris på rundt 550.000 kroner i Norge.

Infiniti
J30
J30-modellen er priset til å ligge mellom I30 og Q45-modellen. Den er
også utstyrt med en
3,0 liters V6-motor, men den er litt sprekere her, 210 HK.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 14.03.97

Luksusbiler fra Nissan. Vakre, men ikke for nordmenn.

I slutten av 1985 ble det på Nissan fabrikken satt ned en gruppe som skulle utrede mulighetene for å tjene penger på produksjon av luksusbiIer. I første rekke skulle man konkurrere på det amerikanske markedet.

Et unikt nettverk av forhandlere skulle opprettes. Kundeservicen skulle være bedre enn andres, både før og etter salg. I tillegg måtte man selvfølgelig lage biler som virkelig var konkurransedyktige. Fire år senere ble en ny divisjon med kun luksusbiler på programmet opprettet hos Nissan. Infiniti ble navnet på bilene som skulle ta opp kampen med etablerte luksusbiler fra Europa og USA.

Mange tvilte på bilenes evne til å oppnå suksess i dette harde markedet. Men japanerene feide all tvil til skamme, og oppnådde sine mål. Bilene har blitt veldig populære, spesielt i USA. Den første modellen som ble produsert, ble kalt Q45. Dette er en stor bil som fremdeles er merkets flaggskip. Den er utstyrt med en 4,1 liters DOHC V8-motor på 266 HK og har vist seg å være en verdig konkurrent.

Etter som årene har gått er det nå fire modeller å velge mellom. To av disse er oppjusterte utgaver av eksisterende Nissan-produkter. Maxima er brukt som utgangspunkt for Infiniti I30, som nå står for over halvparten av alle solgte Infiniti. Firehjulstrekkeren QX4 er ny av året og er i bunnen en Nissan Pathfinder.

Garanti

Alle Infiniti-modellene har gratis 48 måneder/24 timer i døgnet veihjelp, pluss gratis Infiniti leiebil hvis det skulle være behov for det. I tillegg er det en fire år/95.000 kilometers nybilsgaranti, pluss seks år/110.000 kilometers drivverk og motor garanti. Og til slutt syv års garanti mot rust.

Også Toyota og Honda opererer med egne modeller i dette sjiktet. Toyotas fineste heter Lexus, mens Honda kaller sine luksus-modeller for Acura. Prisnivået gjør at modellene dessverre er uaktuelle i det norske markedet. Men det koster lite å drømme. Hvis du liker Nissans produkter burde disse modellene falle i smak.