MARANELLO 550
Linjeren og vakker er vårt første inntrykk. Når de tekniske
spesifikasjonene presenteres,
må vi legge til at den også er skikkelig rå.
KOMFORT
Klassisk og enkelt, slik vil Ferrari-kundene ha det. Maranello
sies å være tidenes mest
komfortable Ferrari.
På trykk i Fædrelandsvennen 21.02.97
Ferraris nye 550 Maranello er den første toseters Ferrari med frontmotor siden Daytona-modellen fra syttiårene. Nyskapningen vil erstatte 512 M-modellen som har 12 sylindret midtplassert boksermotor.
Ferraris boksermotor er en gammel konstruksjon fra 1973, og henger ikke med på dagens krav om renere avgasser og lavere forbruk. Derfor blir 1996 siste leveår for motoren som også har tjenestegjort i de legendariske Testarossa og Berlinetta-modellene.
550 Maranello-modellen får en videreutviklet utgave av V12-motoren som allerede er å finne i Ferraris nydelige 456-modell. I 550 Maranello sitter den under et langt og vakkert panser, ikke midtplassert som har vært Ferraris vei i det siste.
Motoren er på
550 Maranello
akselererer fra 0 til
Ferrari har lagt ned 4800 timer i vindtunnel med bilen. Dette har resultert i en linjeren bil uten store spoilere. For å oppnå førsteklasses kjøreegenskaper også under høye hastigheter, er det designet en bunnpanne under hele bilen som sørger for å skape undertrykk. Resultatet av dette er en bil som suger seg fast i veibanen.
En kabriolet versjon av 550 Maranello er under utvikling og da kommer bilens lange panser og vakre linjer virkelig til sin rett.