På trykk i
Fedrelandsvennen 04. Mars. 2009.
1970 Lamborghini Espada
Elsker finmekanikk:
Jon Stigersand kan finmekanikk. Her får vi en leksjon i Lamborghinis finurlige
teknikk.
Den 12 sylindrede motoren har seks doble Weber forgassere og yter 325
hestekrefter.
Langtursbil:
Lamborghini Espada kalles en grand tourer, med andre ord en ”romslig”
komfortabel og rask asfaltsluker.
Toppfart rundt
Klassisk: Tøft dashboard med vakkert treratt. Bakseteplassen er lav, men man sitter godt i skinnstolene.
Den ultimate fireseter.
I jakten på drømmebilen er det alltid noen som leter etter sjeldne eksemplarer. Jon Stigersand fra Hånes gjorde nettopp det.
Stigersands 1970 Lamborghini Espada er kun produsert i 168 eksemplarer. Den kalles serie-1, og er sannsynligvis den eneste av sitt slag i landet. En slik bil har stått på ønskelisten til Stigersand i mange år, og i likhet med mange andre modige menn, kjøpte han bilen usett. Han hadde heller aldri tidligere sett en Espada ”live”, kun drømt seg bort på bilder av bilen. Spenningen var derfor ekstra stor når bilen kom til havna i Kristiansand for rundt fem år siden.
Problemer
Bilens tilstand var ikke helt som forventet, det tok meg to timer å få start på den sier han. Startmekanismen og elektronikken i tenningssystemet var defekt, det var brente ledninger overalt under dashbordet. På vei hjem tok bremsene slutt. Bremsepedalen forsvant rett i gulvet, dro da i håndbrekket som heller ikke virket. Heldigvis var det plass til å stoppe bilen uten bremser. Stigersand forteller videre at bilen luktet bensin og olje, både innvendig og utvendig. Etter nærmere inspeksjon fikk han bekreftet hvorfor. En lekkasje i bremsesystemet hadde lekket ned på bensinrøret og etset hull. Problemet var bare at ingenting dryppet under bilen. Så hvor ble alt av? I en Espada går både bremserør og bensinrør gjennom kupeen. Stigersand fant ut at all lekkasje var samlet opp i bilens tepper. De formelig badet i en herlig eksplosiv blanding av bensin og bremsevæske.
Teknisk avansert
Vi lurer på hvorfor han velger en så sjelden bil, som i tillegg er såpass teknisk avansert. Det er jo kjent at slike valg ofte er problematiske. Tilgangen på deler er liten og hva med hjelp til å løse tekniske problemer? Stigersand svarer at det er problematisk, men tips fra venner i inn og utland hjelper. Noe av det han liker best er nettopp å løse vanskelige oppgaver. Det å lære seg bilen, for så å få alt til å spille perfekt er en stor del av eiergleden, det er nesten mer givende enn å kjøre sier han. I følge kjennere er det få som har fått til forgasser oppsettet på en gammel Lamborghini i den grad han har. Seks doble Webere spiller perfekt uten snev av falske toner. Han har selv svingt stemmegaffelen, overhalt og justert dem. Nå skal det legges til at Stigersand er maskiningeniør av yrke.
Asfaltsluker
Det er utvilsomt på landeveien en slik bil hørere hjemme. Stigersand forteller at bilen er tungkjørt på riksekjøring, og i byen liker den seg ikke. Disse bilene har for vane å gå varme om de kjøres sakte. Akkurat dette problemet har han selvfølgelig løst, for hans eksemplar tåler bykjøring. Vel å merke etter noen selvkomponerte modifikasjoner. For tur står skifte av kløtsj. Det er en omfattende prosess, motoren må ut. Ny kløtsj har han fått fra USA. Planen med bilen er å få den i perfekt teknisk stand, og han er godt på vei. Han ønsker ikke å totalrestaurere, men vil heller ha en bil med patina.
Historikk
Espada-modellen er Lamborghinis eneste fireseters sportsbil. Fabrikken har både før og etter Espada lagd firesetere, men i 2+2 konfigurasjon. Disse ble aldri regnet som fullverdige firesetere. Bakseteplassen var nemlig veldig snau, til og med for barn. I en Espada er det plass nok til at fire voksne kan nyte turen i nydelige myke bøtteseter. Espada var en gang den ultimate fireseter. Modellen ble første gang lansert i 1968, utgangspunktet var den spektakulære konseptbilen Marzal fra 1967. Det er lett å se likheten mellom disse, da mange ideer ble videreført. Espada ble en meget populær modell, 1217 biler ble til på ti år. I Lamborghini sammenheng er dette meget bra, spesielt så tidlig i merkets eksistens. Espada ble produsert uten de store forandringene, det kan derfor være vanskelig å skille årsmodellene fra hverandre. Det er først og fremst på interiørsiden at de store løftene ble foretatt. I Lamborghini kretser er bilene delt opp i tre serier. S1 produsert fra mars 1968 til november 1969, S2 fra desember 1969 til november 1972 og S3 desember 1972 til og med 1978.
Espada har en kjededrevet DOHC
fireliters V12 motor. Den får mat igjennom seks doble Weber forgassere.
Effekten var på 325 hk de første årene, deretter 350 hk. Den har ventilerte
skivebremser i alle fire hjørner og femtrinns manuell girkasse. Automatisk
girkasse var også tilgjengelig. Vekt i underkant av
Store bilder/Large
pictures below:
1680 X 1050 1680 X 1050 1680 X 1050 1680 X 1050
1680 X 1050 1680 X 1050 1680 X 1050 1680 X 1050