Noe for lekne sjåfører.
På trykk i Fædrelandsvennen 20.09.1996
Elise er navnet på engelske Lotus sin nyeste kreasjon som har et solid innslag av norske komponenter. Elise har arvet mye av den klassiske stilen som Triumph og MG stod for på 1960-tallet.
Når Lotus har nyheter på gang er det alltid stor ståhei blant bilfolket. Ikke så rart kanskje, Lotus har nemlig opparbeidet seg et godt rykte for sine vakre og raske biler.
Elise er en direkte konkurrent til førsteklasses sportsbiler som BMWs nye Z3 og Mercedes SLK. Elise har det som skal til for å kunne bli kalt en klassisk sportsbil. I tillegg er den krydret med moderne teknikk og kvalitet, noe som garantert vil glede entusiastiske sjåfører.
Bestillinger for ett år
Lotus har allerede bestillinger inne for ett års produksjon, som tilsvarar ca 1000 enheter. De første eksemplarene er allerede på veien.
Elise er bygget på et aluminiumschassis som er
levert av Hydro Automotive. Elise veier ikke mer enn
690 kilo. Dette gjør at den med aluminiumsmotoren på kun
Girkassen er femtrinns manuell og Elise ruller
rundt på Michelins Pilot SX dekk med dimensjonene
185/55R-15 Foran og 205/50R-16 bak. Bensinforbruket på landevei er
Racing
I god Lotus tradisjon vil også Elise bli brukt på racerbanen. Grunnleggeren Colin Chapman var racingentusiast, og den første Lotus-modellen startet sin tilværelse på racerbanen allerede i 1948. Lotus har vært å regne med i mange slags bilrace i årenes løp. Fra suksess i Formel-1 racing både tidlig på sekstitallet og opp gjennom syttiårene til seier i amerikanerenes Indycar-racing.
Elise koster i England ca. 200.000 kroner. Med lav vekt og relativt liten motor burde Elise være aktuell for norske kjøpere, dersom det hadde vært en importør - men slik finnes ennå ikke....
Elises aluminiums-chassis
produseres av norske Hydro Automotive.