Bentley Bentley
BENTLEY CONTINENTAL T
T-modellen er Bentleys symbol på ekte råskap. Den har 400 HK
og når
100 km/t på under seks sekunder. Bilen koster i England 220.000 pund.

BENTLEY CONTINENTAL T
Her er alt edeltre erstattet med aluminium. Slike materialvalg
var vanlig på eksklusive sports og racing-modeller i 1920 og 1930 årene.

Bentley Bentley
BENTLEY CONTINENTAL R
R-modellen som debuterte på Genève utstillingen i 1991,
har i år gjennomgått sin første designoppdatering.

BENTLEY CONTINENTAL R
I denne vakre kupeen er det sitteplass til fire. Her er det
edeltre og oksehud over alt.

Bentley
BENTLEY AZURE
Er dette historiens vakreste kabriolet? Bentley fikk designhjelp
til bilens linjer av italienske Pininfarina.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 23.05.97

Høy sigarføring

Det er Rolls-Royce som eier og bygger dagens Bentley biler. I motsetning til Rolls-Royce sin tradisjonelle stil er Bentleys modeller sportslige i utseende og prestasjoner. Det sies at Bentley-bilene er for dem som liker å kjøre selv, mens Rolls-Royce bilene er for dem med privatsjåfør.

Tar vi en titt på dagens modellutvalg er det ikke så vanskelig å forstå denne tolkningen. Rolls-Royce leverer for tiden kun to firedørs-modeller, Silver Dawn og Silver Spur, som også kan bestilles som lange limousiner. Bentleys modellutvalg består av to todørs-modeller en kabriolet og to firedørs-modeller.

Den ene av firedørsutgavene er et kapittel for seg. Den heter Turbo R og er en sportslig modell utstyrt med Rolls-Royces 6,7 liters Turbo V8-motor som yter 385 HK. 0 til 100 km/t går her unna på 6,5 sekunder. Bentleys andre firedørs-modell heter Brooklands, og er av den tradisjonelle typen.

Rolls-Royce som overtok Bentley tidlig i 1930 årene, har av Bentley-entusiaster måtte tåle en del kritikk fordi Bentley bilene etter hvert ikke ble annet enn Rollser med Bentley emblem. Rolls-Royce har i det siste tiåret jobbet en del med å gjøre Bentley-bilene mer unike og i historisk riktig utførelse, nemlig sportslige.

Bentleys todørs Continental R-modell var Genève- utstillingens store høydepunkt da den ble introdusert i 1991. Den er utstyrt med den samme 385 HK sterke motoren som sitter i Turbo R-modellen. På årets utstilling viste man også fram den nye Continental T-modellen, som er Bentleys mest sportslige-modell. Dette er i utgangspunktet en R-modell som er ti centimeter kortere og litt bredere. Edeltreet i kupeen er byttet ut med aluminium slik som det ofte var på sportsmodeller tilbake i 1930 årene.

Motoren yter hele 400 HK og sparker den 2,2 tonn tunge bilen avgårde til 100 km/t på mindre enn seks sekunder. Rundt 20 eksemplarer i året blir produsert og solgt. Den noe mildere R-modellen selger man ca 50 eksemplarer av årlig. Eneste kabriolet er for tiden Bentleys Azure-modell. Azure som debuterte i 1995, har overtatt rollen etter den vakre Bentley Continental Convertible og Rolls-Royce Corniche Convertible. Azure er også den utstyrt med 385 HK motoren.

I fjor solgte Rolls-Royce/Bentley 1744 biler, dette er en økning på 188 biler til sammenligning med året før. Silver Dawn og Bentleys Brooklands-modeller er faktisk modellene som står bak denne økningen. Selv ville vi trodd at Bentleys todørs- og kabriolet-modeller ville være godt representert i salgsøkningen, men den gang ei.

Rolls-Royce forklarer det slik: Vår nye og mer sportslige profil har skapt mer blest rundt alle våre biler og gitt oss økt salg. At det er de mest praktiske og tradisjonelle modellene som selger best anser man som ganske normalt. Ok, så er vi enige i det. Til slutt, visste du at hele 65 prosent av alle produserte Rolls-Royce og Bentley-modeller eksisterer den dag i dag?