Acura
ACURA NSX
Fullblods sportsbil med 3,0 eller 3,2 liters V6-motor. 3,0 liters motoren leveres med automatisk
gearkasse og er god for 252 HK.
3,2 liters motoren er for gutta som vet hvordan en sportsbil skal utstyres.
Seks-trinns manuell gearkasse og 290 HK gjør bilen til en skikkelig fartsmaskin.

Acura
ACURA RL
Dette er den største og mest luksuriøse bilen Acura produserer. RL leveres standard
med en
3,5 liters V6-motor på 210 HK. Modellen kan bestilles med navigasjonssystem. Dette henter
sin informasjon fra GPS satellitt-systemet som ble utviklet av det amerikanske forsvaret
for en tid tilbake.

Acura
ACURA CL
CL-modellen er nyeste medlem i Acura-familien. Leveres kun som to-dørs coupe.
CL er den eneste Acura-modellen som er 100 prosent designet/utviklet og produsert i USA.
Største motor er på
3,0 liter og yter 200 HK.

Acura
ACURA TL
TL er av den mer tradisjonelle typen store familiebiler, ekstra påkostet selvfølgelig.
To motorer er tilgjengelig
2,5 liters utgave med 176 HK, og en 3,2 liter som har 200 HK.

Acura
ACURA INTEGRA
Ungdomsbilen Interga er en liten og lett sak. Den er tilgjengelig i coupe og sedan-utgave.
Den sprekeste av disse er Type R-modellen som har en uvanlig sterk firesylindret motor på
1,8 liter.
Dette er en motor som trives best når den jobber under høye turtall, og yter hele 195 HK ved 8000 omdreininger.

Acura
ACURA SLX
I likhet med de andre japanske konkurrentene Infiniti og Lexus, har også Acura en terrengbil på
programmet. Motoren som yter 190 HK er designet for å gi maksimal trekkraft på lave turtall. Den er også
utstyrt med såkalt "Shift on the fly" firehjulstrekk. SLX er en stor bil, og den veier hele 2109 kilo.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 02.05.97

Sporty luksus fra Honda

Vi har i de to foregående nummer av BilExtra presentert Nissans Infiniti og Toyotas Lexus-modeller. I dag presenterer vi Hondas Acura-modeller. Disse tre produsentene er de eneste fra soloppgangens land som har satset store pengesummer på slike biler.

Acura har i løpet av de siste to årene utvidet sitt modell-spekter fra tre til seks luksuriøse og sportslige utgaver. Høyt utstyrsnivå førsteklasses komfort/kjøreegenskaper og kvalitet har alltid vært Acuras sterke sider. Dagens modeller forsterker dette inntrykket.

Siste tilskudd i Acura familien er CL-modellen som er designet på Acuras designsenter i Torrance California. Den bygges på Hondas fabrikk i East Liberty i staten Ohio. CL-modellens V6-motor er i likhet med alle Acuras V6ere utstyrt med Hondas VTEC-system. CL koster i USA fra 145.000 kroner med 2,2 liters motor. 180.000 kroner må du hoste opp for modellen med 3,0 liters motoren og alt utstyr. Integra som er den billigste modellen til Acura koster fra 105.000 kroner.

Acura-bilene er først og fremst rettet mot det amerikanske markedet, og er derfor utstyrt med masse luksus og store motorer. Hvis vi måler Integra Type R-modellens 1,8 liters motor i hestekrefter pr.liter, kommer vi fram til at dette er den sterkeste masseproduserte motor som er levert i en bil for det amerikanske markedet. Motoren som yter 195 HK har 108 HK pr. liter slagvolum.