Siden oppdateres etter hendelsesforløp.
Jeg var på jakt etter Caprice sedan med Brougham interiør. Brougham fordi dashbordet har fire separate analoge instrumenter.
Vanlig Caprice har den kjedelige "liggende " speedometer nåla. Skinnseter var også et av kravene mine.
Var av den oppfatning at vinyltoppen med "Gubbe-look" kunne jeg godt vært foruten, men har kanskje etterhvert begynt å like den litt??. Nei !!
Vinyltoppen er i passe fin stand, men tipper at vinter og kulde vil sette sine spor. Når toppen begynner å bli stygg, har jeg planer om å bygge om bilen med vanlig tak og vinduer.
Etter lang tids leting i diverse magasiner startet jeg med en telefonrunde til mange av landets forhandlere av brukte
amerikanske biler. Hos Phoenix US Cars i Tønsberg fikk jeg napp, og handlet bilen der i mars 2000.
Jeg er første eier på bilen her i Norge. Den har tidligere gått i California.
Bilens tilstand ved kjøp: Rustfri hel og komplett, men trenger sårt detaljering.
Var også nylakkert, "billig" variant men bra nok for en bruksbil.
Bilen ble rustbeskyttet etter at jeg hadde inspisert den, dette var bevisst fra Phoenix, for å vise kunder bilens rustfrie underside.
Phoenix ordnet med spesiallaget hengerfeste med avtagbar kule. Passer utmerket og er nesten ikke synlig. 3000 kroner ferdig montert.
Fakta:
1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham LS Motor:5.0 liter V8 (305) Girkasse: THM 700 R4 (Firetrinns automat med lock up i tredje og fjerde gir) Km.stand: 96.000 miles (Mars 2000) |
Pål Henning gikk gjennom bilen før vi skulle kjøre til Kristiansand. Mens han sitter i bilen å forklarer sier han, et øyeblikk!
kommer så tilbake med to gummi "dubbeditter" til bilens originale stereo equalizer. (På størrelse med et stort knappenålshode)
Sånn nå er den komplett :-) supert. Pål Henning sier også at starteren var litt treg, men at det nok var fordi bilen hadde stått lenge.
Får du problemer sender vi ny, sier en vennlig Pål Henning. :-)
Etter en uke virker ikke den elektriske choken. Elementet er defekt.
Nytt i posten dagen etter. (enkelt å skifte) Kostnadsfritt :-)
Etter tre uker vil ikke starteren mer. Pål Henning sender ny som avtalt, er i posten dagen etter. Litt mer jobb å skifte,
men ikke verre enn at en kan gjøre det selv. Også denne Kostnadsfritt. :-)
Liker at alle oljer og slikt er ferskt. Bytter tennplugger, motorolje, oljefilter og luftfilter. Drenerer kjøleanlegget, bytter bremseveske
og oljen i bakakselen. Smører opp forstillingen og rengjør bremser.
Etter 3 mnd vil ikke girkassen mer. :-( Den trekker ikke når den girer til tredje. (Utslitte clutcher sies det) Den må ut og overhales.
Bilteknikk i Kristiansand hjelper med den jobben. Installerer også "shift kit" under prosessen. Phoenix tilbakebetaler 50 prosent av
overhalingskostnadene som kom på 8000 kroner i tillegg tilbakebetaler de 1000 kroner for jobben med å ta kassen ut og inn av bilen.
Bilteknikk tok 4000 kroner for den jobben. (En del arbeid ble utført på kveldstid) Må skryte av tempoet her, var uten bil i kun tre dager.
Nyoverhalt girkasse på plass og tid for detaljering. Interiøret "pelles" ned og rengjøres, ut med seter osv. All utvendig krom/trim demonteres
og rengjøres. Alle utvendige lykter demonteres og rengjøres, grillen lakkeres. Legger på rustbeskytter under de krommede hjulbuelistene.
102.000 miles
Bytter alle gummilistene rundt bilens dører, 500 kroner pr.dør. Pen gummi er et "must" for å heve bilens helhetsinntrykk.
Gjør du denne jobben vær oppmerksom på at dørene blir ekstremt vanskelige å lukke den første tiden. Først etter en uke ble de helt bra.
Nye sikkerhetsseler installeres. Baksetene hadde kun magebelter. Loyds i Fredrikstad hadde belter som passet perfekt til hele bilen.
Nå er den utstyrt med fire trepunktsbelter og et magebelte i midten bak. Pris 2200 kroner.
Etter fire måneder er jeg lei av lyden og effekten i et "strupet" enkelt eksosanlegg med tre eksospotter.
Svendsen Eksosservice i Kristiansand settes på jobben med å lage nytt stillegående dobbelt 2" anlegg
i rustfritt stål. Pris 7500 kroner. De bygger anlegget med en eksospotte på hvert rør med utjevningsrør mellom. Dette mener de er nok.
Bilen blir med ett sprekere, og går penere. Får også vakker V8 lyd, men lydnivået i kupeen er ikke bra. De anbefaler at jeg kjører bilen
en stund, sier at lydnivået blir bedre når anlegget er litt brukt. Soten som setter seg virker lyddempende. Dette viser seg å være korrekt,
men dempingen er ikke god nok. Noen måneder senere får jeg ny time får å utbedre lydnivå. Svendsen Eksosservice erstatter eksisterende
potter med en større utgave. I tillegg monteres to ekstra rustfrie potter bakerst. Tut og kjør! Dette var mye bedre. Super service fra
Jan Erik hos Svendsen Eksosservice i Kristiansand. Alt dette ble utført uten ekstra kostnader. :-)
Etter 6 måneder kjøper jeg nye sommerdekk, Cooper Lifeliner 235/15 i 70 profil. Koster 3500 kroner hos miljødekk i Kristiansand.
Tid for en titt i motorrommet. Her ser det ut som et "ormebol". Alle disse slangene kan det umulig være bruk for! Kan nesten ikke
se toppdekslene under slanger og ledninger. Kjøper Owners Manual og finner ut at her er det mye som kan fjernes. mange kilo lettere
og renere "maler" Caprice som en katt.
Vi er nå kommet til september måned og Caprice begynner å få tilbake nybilsfølelsen. En ting gjenstår før vinteren setter inn,
balansering av mellomaksel og bytting av akselens kryss. Bilen durer litt når farten kommer over 110 km/t. GKN Unikardan gjør jobben
for 2000 kroner, da er frakt og alt betalt.
På ferietur i Danmark testet jeg bensinforbruket på "landevei". "Kjørte opp" en full tank som rommer 90 liter. Målingen inneholdt i tillegg
en times bykjøring. Hos Phoenix fikk jeg høre at bilen klarer seg med mindre enn en liter på landeveiskjøring. Mitt resultat ble 1,03 liter
pr. mil. :-). På normal bykjøring trenger den 1700 kilo tunge bilen mer, mye mer. 1,8 liter pr.mil viser målingen når den brukes her
i Kristiansand. Dette kan helt sikkert forbedres med flere desiliter ved å bytte forgasser. Er ikke sikker på hvordan den elektronisk
styrte saken er justert, i tillegg har den sikkert slitte dyser osv.
Føler at det meste nå er på plass, bilen er en nytelse å kjøre, helt fri for ulyder. Det er så avslappende å kjøre en bil som har så til de
grader ustressende kjøreegenskaper. Motoren som heller aldri stresser bidrar sterkt til velfølelsen. Nydelige skinnseter med masse plass og
gode justeringsmuligheter kombinert med passe myk fjæring er heller ikke dumt. Holder man seg unna veldige brå bevegelser kan bilen kjøres
forbausende raskt på små og svingete veier.
Desember:
Batteriet er defekt. Nytt amerikansk Prostart batteri på plass. 900 Kr hos Bilteknikk i Kristiansand.
24. Januar 2001 - 103.000 miles
Oppdager at Caprice sliter ujevnt utvendig på venstre forhjul. Bilteknikk i Kristiansand sjekker forstillingen.
Strammer til hjullager, bytter en utslitt/slakk hjelpesnekke, justerer spissing og smører alle ledd. Pris 1000 kr.
09. Mars 2001.
Vindusviskerne vil ikke slå seg av på vanlig måte. Må faktisk slå av tenningen. Det har vært mye regn og fuktig vær, så jeg relaterer
problemet til dette. Tar ut viskermotoren (kun fire skruer lett tilgjengelige) rengjør og sprøyter elektronikken med fuktutdrivende guffe.
Dette viser seg å være riktig kur.
28. Mars 2001
Helt plutselig kommer det skranglelyder når bilen kjøres på "hullete" asfalt, selv i små humper. Høres ut som om det kommer fra innsiden
av dashbordet. Ligger våken en hel natt å lurer på hva det kan være :-) Tenker å gjøre det enkleste først, åpne panseret og sjekke om noe
er løsnet fra torpedoveggen, men alt sitter godt fast. Kan det være panseret? Jada helt riktig, en justeringsskrue med hard gummihette
beregnet for justering av panserets høyde mot frontruten dunker imot på undersiden. Justerer den opp slik at den har god kontakt mot
panseret. Vips, no more skrangeling!
25. April 2001
Det var da som!# Skranglingen er kommet tilbake. Siden panseret ikke trenger justering her, skrur jeg den omtalte justeringsskruen helt ned.
Tester så i store humper, Lyden er vekk. Jippi.!
29. Mai 2001
Bytter fordelerlokk, rotor og pluggledninger. Pris 600 Kroner.
06. September 2001
Har ryddet ut det meste av California rensesystemet fra motoren. En del ting har vært umulig å få fjernet uten å foreta større inngrep.
Har derfor handlet og montert en Carter 600 fireportsforgasser, et Edelbrock Performer aluminiums innsug, og en ny HEI fordeler. Pris for
hele pakken med pakningsett kom på 7.500 kroner. Handlet hos Amerikanske Bildeler på Berg i Østfold. Fikk hjelp av Bilteknikk i Kristiansand
til å montere. Pris for montering og tuning 3000 kroner. Denne pakken gir bilen en merkbar effektøkning og den får et jevnere og penere "svev". Kan anbefales.
Dette inngrepet resulterte i at girkassens LockUp system forsvant. (var opprinnelig elektrisk og vakum-styrt + mange ekle ledninger)
Jeg hadde tidligere irritert meg over LockUp systemets funksjon. Ønsket meg kun LockUp i overdrive, fordi lock up i tredje gir etter min
mening koblet inn for tidlig. Her i Kristiansand er det ganske "kupert terreng" og lockupen aktiverte i alle motbakker. Bilen hadde da
lett for å "lugge" noe som også står oppgitt i Owners manual at den kan i slike tilfeller. Jeg har derfor fått bilteknikk til å aktivere
systemet igjen med manuell funksjon. Har nå en bryter på dashbordet med LockUP on/off. Den er alltid av når bilen brukes her i Kristiansand,
og alltid på når vi drar på langtur. Dette fungerer utmerket.
07. September 2001
Kjøper forkrommede ventildeksler og pakninger, "krommet" oljepåfyllingslokk og krommet" lokk til bremsevæsketanken hos AARNES A/S. Pris 1.700 kroner.
08. September 2001
Batteriet som ble kjøpt hos Bilteknikk i desember 2000 lekker syre og mister strøm. Får garanti-byttet dette i et nytt Deka batteri.
18. September 2001
Kjøper nytt 10" luftfilter med forkrommet "hus". 170 Kr hos Racing-Jays i Stavanger.
24. November 2001
Vifte motoren til varmeapparatet har lenge gitt fra seg lagerlyd på laveste viftehastighet. Jeg liker ikke ulyder, og har derfor byttet
til ny. Sitter enkelt tilgjengelig under panseret på passasjersiden. Kun fire skruer og to ledninger. Det tok nøyaktig fem minutter å
skifte den. Herlig enkel å ordne på denne bilen. Kjøpte delen hos Phoenix US Cars i Tønsberg. Pris 770 kr.
21. Mars 2002
Sjekker bensinforbruket etter "trimming" utført 06.September 2001. Turen gikk til Tønsberg og hjem igjen. Caprice bruker på en slik tur
nøyaktig en liter pr.mil. Neste måling er bykjøring. I Tønsberg var jeg innom Phoenix og bestillte nye felger til sommerdekkene.
Har bestillt samme felger som ble levert som ekstrautstyr til 1991-1996 Caprice.
29. mai 2002
Snart klart for EU-kontroll og litt bytting av slitedeler. Caprice skjelver litt når jeg bremser, har derfor kjøpt og byttet 2 nye skiver og
lager. 3000 kroner for alt hos Phoenix US Cars. Fantastisk enkelt å bytte, man trenger faktisk ikke annet enn en tang
og skiftenøkkel. Igjen må jeg bare berømme Chevrolet for å ha lagd en bil som er enkel og billig å vedlikeholde. Bytter også bremseklosser,
bremsesko og støtdempere i alle fire hjørner. Disse delene fikk jeg gratis av Phoenix som plaster på såret for en lakkskade som fulgte
bilen på kjøpet.
20. juni 2002
EU-kontroll, ingen feil.
29. juli 2002
Oljetrykksensoren vil ikke mer. Den begynte helt plutselig å spy ut olje. Sensoren sitter ved siden av fordeleren på førersiden. Hadde en
slik på motoren fra delebilen (1979 Capricen) så jeg byttet til den. Med fordeleren på plass var det med vanlig verktøy (fastnøkkel og pipesett) umulig å få den løs.
Fordeleren måtte av, da gikk det greit.
17. september 2002
Pynter med forkrommet termostathus i motoren. 250 kroner hos AARNES A/S.
01. November 2002
Installerer DEFA motorvarmer hos Bilteknikk i Kristiansand. Deler + arbeid = 1500 kr.
20. November 2002
:-( sukk stønn #"## :-( Felgene som jeg bestillte passer ikke, det viser seg at diameteren hvor boltene sitter er forskjellig.
4. Desember 2002
Kulda setter inn og det skrangler som besatt et sted inne i dashbordet??? Etter nærmere undersøkelse viser det seg at problemet er et
resultat av min intense rengjøring. Lyden kommer faktisk fra panserets justeringsskruer (igjen) med gummihette. Disse er selvfølgelig
helt rene, når det er kaldt helt harde. Gummihettene er i direkte kontakt med panseret og lager "gnisselyder". Smører på litt fett og
vips ulyder er historie. :-)
21. Juli 2003
Felger igjen: Kjøper felger til sommerdekkene hos Northstar Trading. Felgene heter Chrome Smoothie. Er usikker om jeg skal ha dem med
krommet kopp eller om jeg skal bruke de eksisterende spilekapslene utenpå. Trenger nye sommerdekk først neste sommer, kommer da til å
finne en passende kombinasjon. Dimensjon 15X7 tommer.
Med frakt kostet felgene 5000 kroner.
22. November 2003
Caprice er feilfri og traust. Sist jeg hadde problemer var i juli 2002. Da med samme feil som nå.
Oljetrykksensoren som ble byttet 29/7-2002 lekker litt. Den jeg erstattet med sist var brukt.
Nå har jeg kjøpt ny hos Phoenix US Cars i Tønsberg. Pris: 156 kroner med frakt.
23. November 2003
Kjøper og monterer vinterdekk. Cooper Weathermaster S/T 2. Dimensjon 225/70 R15.
Handlet hos Hjulius i Kristiansand.
07. Desember 2003
Bytter to av hjulkapslene fra nyinnkjøpt 1986 Caprice delebil over til min 1988 Caprice.
Noe mindre skader på disse:
Bytter også tanklokk, deksel til vindusviskermotor og "kork" til overskuddstank-radiator.
Disse delene var penere på delebilen.
28. March 2004
Bytter ytre hjul-lager høyre forhjul.
16. April 2004
Kjøper nye dekk, som monteres på de nye felgene. Velger å bruke spilekapslene utenpå.
Dekkene er Cooper Lifeliner STE 235X70-15". Disse dekkene anbefaler jeg på det sterkeste.
Tidligere brukte jeg Lifeliner Classic II i 235/75-15" og det er en dramatisk forskjell, spesiellt på svingete veier.
Når jeg skiftet dekkene så jeg at gummiklossen som tar imot når fjæringen "bunner" på høyre forside var ødelagt.
Har spart disse fra delebilen (1986 Capricen) kun festet med en skrue, dermed enkel å bytte
18. April 2004
Monterer "krenge-stag" i bakhjulsopphenget. Har sett flere Capricer uten??? Dette kom fra delebilen (1986 Capricen).
20. April 2004
Bytter bremse-calipere foran. Caprice trekker litt til høyre når jeg bremser hardt.
Kjøper hos Phoenix US Cars 700 kroner stk.
28. Mai 2004
EU-kontroll. Null hull :-)
09. Oktober 2004
Headlineren /innertaket begynner å se dårlig ut.
Selve trekket er limt fast på et stykke skumgummi som igjen er limt fast på en plastplate/headliner.
Det er et kjent problem at dette løsner når disse bilene blir gamle.
Det tar litt tid å få ut headlineren, fordi ganske mye av interiøret må demonteres.
Selve omtrekkingen leverte jeg til en møbeltapetserer.
Tipper at fabrikken installerte headlineren før frontruten eller bakruten ble satt inn, for det var pes å få den ut av førerdøren :-)
Begge frontsetene måtte også ut.
Med headlineren ute av bilen ser jeg at festene til vinyltaket er popnagler, klips og skruer.
Vinylen som er den originale fra 1988 er litt sliten. Det er like greit å gå løs på den i samme slengen.
(Har med andre ord bestemt meg for å beholde bilens Brougham utseende).
Brougham LS modellen har en glassfiber-påbyggning som gjør taket lenger.
Glassfiber "hatten" er som sagt naglet, klipset og skrudd fast, og må av for at man skal få lagt på ny vinyl.
Brukte 2 timer på å få den av.
Som nevnt tidligere var Caprice omlakkert når jeg kjøpte den. Kanten mot vinyltaket var slurvete utført.
Kan ikke ha det slik, så en omlakkering av taket er også på gang.
Alt er nå demontert.
Flere bilder, og mer info når jobben er utført.
24. Oktober 2004
Headliner med nytt trekk på plass.
11. November 2004
Lakkering av taket.
27. November 2004
Roof-project finished.
Total kostnad for headliner, lakkering, vinyl og arbeid 15.000 NKR.
02. April 2005
Bytter gummmiforinger og bolt ytterst på begge sider av stabstag foran. Gammel gummi er veldig tørr og sliten.
Kjøper deler hos Phoenix US Cars i Tønsberg. kostnad med frakt 327 kroner. Enkelt å skifte selv.
02. Juni 2005
Caprice skjelver/pulserer når jeg bremser, lokaliserer problemet til bakbremsene.
Regner med at det er en trommel som ikke er helt rund lenger. Bestiller nye hos Phoenix, 1400 kroner med frakt.
Så er det bare å sette igang å bytte, nye bremsesko hadde jeg liggende. Når jeg åpner opp, finner jeg fort ut at problemet ikke er trommel relatert.
Faktisk har en av skoene knekt overalt i bremsebelegget. Likevel, kjekt med nye deler på lager.
23. Juli 2005
Har den siste tiden / det siste året :-) opparbeidet meg et enormt behov for å eie og stelle en "hobbybil/sommerbil".
Derfor har jeg nå tatt det (for meg) drastiske skritt og bestemt meg får å selge Caprice.
Jeg rett og slett elsker store todørs biler, valget av ny bil falt på en 1962 Cadillac Series 62 Coupe.
I mine øyne er denne cadillacen en skulptur på hjul.