På trykk i Fedrelandsvennen 14 Oktober 2009
Tupperware party


Nyopprettet sørlandsavdeling i Corvette Club Norway.
Kameratene og Corvette entusiastene Odd Johannesson
og Rune Gundersen er initiativtakerne bak den nyopprettede Corvette
Club Norway - Sørlandet, en underavdeling av Corvette Club Norway.
Få øynene opp Corvette folk!
Dette er en gjeng som har planer om flotte felles aktiviteter, ikke minst i sommerhalvåret. Flere av klubbens medlemmer har tøffe
og utfordrende prosjekter på gang og alle har som
mål å være på veien sammen med en større gjeng likesinnede entusiaster neste sommer. Gutta mener at det
bare i område rundt Kristiansand går
ett trettitalls Corvetter, så medlemstallet burde øke
raskt. Men klubben er ikke bare for
Kristiansandere, derav navnet Sørlandet. Så alle med Corvette
som føler at de hører til på
Sørlandet er hjertelig velkommen.
Klubben hadde ved oppstartsdato 12 medlemmer og for å gjøre litt ekstra ut av
oppstarten ble klubben opprettet den 09.09.09. Johannesson
ble på første medlemsmøte oppnevnt til formann og Gundersen nestformann. De forteller
at det ikke koster noe å være med i sørlandsklubben,
men man må være medlem i moderklubben hvor ett års medlemskap
koster 400 kroner.
Populære Chevrolet Corvette
Chevrolet
Corvette har en av verdens største tilhengerskarer. Det sies at ingen bilmodell har flere
klubbtilknyttede entusiaster enn Corvetten. Vi er i
dag kommet til sjette generasjon av Corvette. Siden bilprisene er såpass hinsides her i landet
er det langt mellom de nye
modellene. Eldre utgaver er det derimot mange av og generasjon 3 utmerker seg som spesielt populær, så også i sørlandsklubben. Denne generasjonen ble til i perioden
1968-82. Alle Corvetter, helt fra førsteutgaven i
1953 har karosseri i plastmateriale. Blant gutta med
”metallbiler” blir derfor Corvette samlinger fleipete
omtalt som
et Tupperware selskap.
Klubbens hjemmeside her:
http://www.lov2xlr8.no/ccns/


Formann:
Odd Johannesson
kjører både Corvette og IROC-Z
Camaro. Han
liker ombygde biler, men innser at
det fort kan skape problemer i
enkelte instanser. Her med et kompressor
oppsett som biltilsynet overhodet
ikke likte. Pirkete folk, mener
formannen som forteller at ”dingsen”
kun stakk 15-20
centimeter opp av panseret. Vi får vel legge til at
dette ble sagt med en tone av ironi.




Corvette på deling:
Denne 1978 Corvetten
har Johannesson og nestformann Gundersen kjøpt
sammen. De kjøpte den på E-bay i fjor, den kommer fra staten New Jersey i USA.


Teknisk krevende:
Nestformann Gundersen har i
løpet av året ordnet ny lakk og nytt interiør til sin 1981 Corvette.
I vinter er det sluttmontering og tuning av ny motor og girkasse som står for tur. Støpjernsmotoren med forgasser byttes ut mot en moderne 2000 modell Chevrolet LS1 injection
V8-motor i aluminium. Girkassen byttes til en fire trinns automat med lock up, mot en
tidligere tre trinns utgave. Dette gjør at bilen veier rundt hundre kilo mindre
og den blir i tillegg en del kraftigere. Kombinasjonen
gjør bilen mye raskere, i tillegg
reduseres bensinforbruket på landevei med hele fire desiliter, nå skal den klare seg med 0,90 liter bensin pr. mil.


Klubbmedlem:
Kai Bjørkedal fra Hamresanden har holdt
på med restaurering av sin 1977 Corvette i ett par
år. Han forventer å ha bilen klar
til sommeren. Bjørkedal kjøpte bilen
billig og var forberedt på at det var mye å gjøre med den, at han måtte bytte
nesten alt var likevel i meste laget. Nå kan jeg i alle fall disse bilene sier
han. Bilen ble nettopp lakkert i fargen "Anniversary
Red - Pearl Metallic"
en farge som ble spesialkomponert for 50 års jubileumsmodellen i 2003.
utvendig er det kun detaljer som
gjenstår, vinterens største jobb er installasjon av helt nytt interiør.

