1955-57 Chevrolet Nomad

Chevrolet Nomad
1957: 1950 tallets vakre linjer gav rom for pene stasjonsvogner.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 23.01.1996

Verdens vakreste stasjonsvogn

1955-57 Chevrolet Nomad er, etter min mening, de peneste stasjonsvognene som noensinne er blitt produsert. De har sluppet unna de vulgære designutbruddene som en del av 1950-tallets biler hadde, og gjenstår som en vakker sporty og detaljrik stasjonsvogn.

Nomad-ideen med sporty spesiallaget tak og vindusdesign ble presentert for første gang i 1954 på den årlige bilutstillingen i New York. Overraskende nok var det en variant med Corvette-lignende karosseri som ble presentert for folket.

Allerede i 1955 ble Nomad tilgjengelig hos forhandlerene og var nå laget på samme plattform som personbilene til Chevrolet. Motor, gearkasse, hjuloppheng, interiør og framparten av karosseriet var identisk med personbilene. Kun rammen som var lengre på Nomad, og bilens karosseri fra frontruten og bakover var annerledes.

Merkelig nok var ikke Nomad noen stor suksess på denne tiden og kun 23.167 Nomad modeller ble produsert på disse tre årene. Nomad var en dyr modell å produsere og kostet $200 mer enn noen annen stasjonsvogn fra Chevrolet. Med en basispris på rundt 2400$ kan mye tyde på at det var prisen som skremte en del kjøpere. Over en halv million vanlige stasjonsvogner ble til sammenligning produsert i den samme perioden. Totalt produserte Chevrolet tett på fem millioner biler i tre-års perioden.

Chevrolet brukte også navnet Nomad på noen spesialutgaver av stasjonsvognene i 1958, men de manglet den tak- og vindusdesignen som gjorde Nomad så spesiell. Disse utgavene var aldri Nomad annet enn i navnet.

Nomad-modellene fikk nyte godt av alle motoralternativ som var å tilby, og i 1955 presenterte Chevrolet sin første "small block" V8-motor på 4,3 liter. Chevrolet hadde faktisk så tidlig som i 1917 produsert sin første V8-motor, men den oppnådde man ingen stor suksess med. "Small block" motoren derimot var og er en kjempesuksess, og i grunleggende design henger den med også i dag. Motoren var så populær at 43 prosent av av bilene Chevrolet produserte i 1955 var med V8-motoren.

Det var ni forskjellige motoralternativer å velge blant i 1955, fra 3,8 liter rekkesekser med 123 hester til V8-motoren med 180 hester. I 1956 var toppmodellen av V8-motoren kommet opp i 225 hester og inneholdt godsaker som ellers var forbeholdt Corvetten. For 1957 var størrelsen på V8-motoren 4,6 liter. Med "fuel injection" yter den på det meste 283 hester. Noen få Nomad-modeller skal visstnok ha blitt solgt med denne motoren, som også var toppmotor i årets Corvette

1955-57 Nomad er i dag en meget ettertraktet modell og det er mange klubber spredt over hele verden som "dyrker" denne unike stasjonsvognen. Tar man i betraktning det lave antallet som ble produsert, pluss den labre interessen på den tiden, er det nesten utrolig at det den dag i dag antas å eksistere rundt 7000 gjenlevende eksemplarer.

På grunn av sin "sporty look" ble mange Nomad-modeller bygget om til såkalte "street machines". Samlere og entusiaster ser med skrekk og gru på disse muskelbuntene, men det ser heldigvis ut til at flere og flere bygger tilbake til original versjon igjen. Man vil likevel ofte se at de som bruker originalbilen mye kjører med moderne felger og dekk. Det har jo skjedd litt utvikling på den fronten som kan være deilig å ta med seg. Stilles bilen ut på bilutstillinger sitter originalhjulene garantert på plass. Old Chevys never die, they just go faster.