Chevrolet Impala SS + Chevrolet Camaro Z28 SS

Impala SS Z28 SS
TV-STJERNEN:
Komikeren Tim Allen søkte hjelp hos Moss-teamet for å få realisert
en av sine drømmer. Råere "full-sizer" skal du lete lenge etter.

SEMA CAMARO Z28 SS:
Slik blir en 1997 Camaro Z28 SS seende ut når John Moss
og
hans team har lagt sine magiske hender på den.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 14.03.1997

Leketøysfabrikken

For bilentusiaster og spesielt Chevrolet fans, må jobben til John Moss være den maksimale drømmen. Som direktør for Chevrolet/Geo Spesialty Vehicles har han anledning til å få hver eneste bildrøm konvertert til virkelighet.

Mannens oppgave er rett og slett å produsere showbiler. Et rikelig budsjett og tilgang til de beste bilbyggere og ingeniører gjør at de villeste kombinasjoner lar seg realisere. Showbilene til Chevrolet/John Moss er ikke bare biler som gjør seg på utstillinger. Bilene er også bygd for å brukes på gata. Chevrolet, en av verdens mest aktive showbilprodusenter, laget i fjor 30 showbiler i lokalene hos Moss. Fra tid til annen blir også noen av bilene hans satt i serieproduksjon.

Et eksempel på en av disse er Impala SS-modellen som ble presentert på det årlige SEMA-showet i Las Vegas i 1992. Teamet til Moss hadde tatt en vanlig firedørs Chevrolet Caprice Classic, satt på fete felger og dekk, senket den lavere mot bakken, tunet hjuloppheng og fjæring, lakkert den sort og presset en Corvette-motor ned under panseret. Bilen ble en stor suksess på utstillingen, og ble kort tid senere satt i produksjon.

Moss bruker foruten Chevrolets egne ingeniører en del kjente bilbyggere og tuningfirmaer for å få realisert drømmebilene. Firmaet California Street Rods med grunnlegger Chuck Lombardo i spissen blir ofte brukt. Så er også tilfellet med Troy Design Tech som står til rådighet med avansert prototype design og produksjonslokaler. SLP Engineering er også en viktig samarbeidspartner.

Tim Allen

Den amerikanske TV-stjernen Tim Allen ville så gjerne ha en litt annerledes bil enn folk flest. Han luftet ideene sine for Moss, som tente på oppgaven. Allen fikk sin "Get me to the show on time" Impala SS akkurat slik han hadde drømt om.

Allen hadde allerede falt for Impala SS-modellen, og utgangspunktet for drømmebilen ble derfor et pent brukt eksemplar av arten. Den originale OHC-260 hesters motoren ble byttet ut med LT5-aluminiums V8-eren fra ZR1-Corvetten. Denne motoren har DOHC 32 ventilers design og et volum på 5,7 liter. I original stand er den god for 405 HK. Motorbyttet var en formidabel oppgave i følge Moss. Spesielt fordi Allen ville beholde den automatiske girkassen. LT5-motoren er i utgangspunktet kun designet for manuell gearing.

Selvfølgelig kunne ikke Allen klare seg med motoren i original stand, så den ble bygget om. Motorens volum ble økt til 6,3 liter, og sammen med en del andre modifikasjoner ble den til slutt god for 446 HK ved 5500 omdreininger. Hele bilens drivlinje måtte modifiseres, og i det ellers så romslige motorrommet ble det virkelig tettpakket.

Bilen ble ellers utstyrt med vakre Enkei felger og 275/40ZR-17 BF Goodrich dekk. Interiøret fikk også sin runde med godbiter. Blant annet ble det installert et ekstremt Bose audio system med ti høyttalere. Det blir påstått at et lydnivå på 117 decibel er krystallklart.

Dette er forresten ikke første gang Moss har fikset litt på Impala SS-modellen. En utgave med trimmet originalmotor og sekstrinns manuell girkasse er produsert i tillegg til en fet "big block" variant. Den sistnevnte har en 8,2 liters V8-motor med 545 HK.

PS. Er du klar over at Impala-modellen er 31 centimeter lengre enn BMWs 7-serie. "That's what I call a full size automobile"

Camaro Z28 SS

Firmaet SLP Engineering bygger årets tusen enheter av Camaro Z28 SS 30th Anniverary edition. I tillegg produserer SLP to tusen vanlige Z28 SS-modeller. Alle Camaro-modellene som slipper ut av SLPs lokaler har mer enn 300 HK, og de selges med Chevrolets eksisterende garanti bestemmelser.

SS-modellen på vårt bilde er tilrettelagt for SEMA-showet av Moss-teamet og SLP. Motoren er den samme 5,7 liters V8-eren som til daglig yter 310 HK. I SEMA-modellen er den god for 350 HK. I tillegg har den en fargekombinasjon som ellers ikke er tilgjengelig. Den har også forkrommede felger, Brembo bremser, oppjustert hjuloppheng og Hurst skifter til den sekstrinns manuelle gearkassen.

I tillegg til SS-modellen ble det også lagd en Camaro med den beryktede ZL-1 motoren. ZL-1 motoren er kjent som en av sekstiårenes villeste maskiner. Lagd i aluminium og med et volum på 7,2 liter var den god for 585 HK. I ZL-1 Camaroen har Moss og gutta tynt ut hele 725 HK av motoren. Beistet gires manuelt ved hjelp ev en femtrinns manuell kasse.

Lurer du på hvorfor Moss påtok seg oppgaven? Når denne generasjonen av Camaro ble lansert i 1993, sa de fleste bilbyggere at de tvilte på om det ville bli plass til en "big block-motor" under det lave panseret. Ingen tviler lenger.

Vi skal snart komme tilbake med artikler på flere av bilene som Moss og gjengen hans har tryllet fram. I mellomtiden får dere nyte disse to grommisene.