Chevrolet Impala SS

Impala ss Impala ss
1996 Chevrolet Impala SS. Fullsizer med skarpe klør.

Dette er "Don't mess with me" utseende på sitt beste.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 24.05.1996

Bad to the bone

Chevrolet Impala SS er en sporty variant av Chevrolets "fullsize-serie" Caprice Classic. I Amerika kalles denne kategorien av biler for "performance-oriented sport sedans".

Impala SS startet sitt liv som en konsept-bil. Mottakelsen den fikk verden over var mildt sagt enorm, og media kåret den straks til sin favoritt. Chevrolet Motor Division bestemte seg derfor i 1994 for å sette den i produksjon.

Impala SS koster kun 170.000 kroner i USA. "Can you believe that"? Til og med søta bror kan kjøpe den til en fornuftig pris, 315.000 skr. I Norge er den dessverre uoppnåelig for de fleste av oss. Avgifter og atter avgifter tar livet av denne fantastiske kjøredoningen.

Hva får så en heldig svenske for 315.000 skr? Les videre uten å bli for misunnelig: V8-motoren på 5,7 liter som opprinnelig er en nedtrimmet LT-1 Corvette motor, med direkteinsprøytning og 260 HK. Gearkassen er firetrinns "four on the floor" 4L60E-automat med overdrive. Ventilerte ABS skivebremser på alle fire hjul er selvfølgelig også på plass.

Impala SS har bakhjulstrekk og her er faktisk intet antispinn-system tilgjengelig, kun et system som gir like mye trekk-kraft til begge bakhjulene, "limited slip rear axle". Det blir garantert "feite røyk-larver" etter deg hvis du fra stillestående trår gassen i gulvet. Dekkene kommer fra BF Goodrich og er av typen Comp T/A med dimensioner 225/50ZR17.

Rikholdig

Innvendig holder Impalaen også mål. Her er masser av plass for fem personer av amerikansk størrelse. Standard utrustningen inneholder: Airbag for fører og passasjer, justerbart lærtrukket ratt, elektriske vinduer, elektriske dørlåser, elektrisk justerbart førersete, cruise kontroll, air conditionin, servostyring, audio-system, tyverialarm og store lærtrukkede seter.

1996-modellen har et moderne og fristende design som tross sin lengde på 5438 mm og bredde 1969 mm ikke stikker seg for mye fram i trafikken. Impala SS veier 1.830 kg, og drar avgårde med 0 til 100 km/t på respektable 7,3 sekunder og følger opp med en toppfart i overkant av 220 km/t. Bensinforbruket ligger på 1,38 ltr/mil i byen og 0,90 ltr/mil på landeveien.

Med sin høye vekt er det imponerende skidpad nummer man opererer med, hele 0,82 g. Hjulopphenget er av samme type som leveres i politibil-utgaven, og bærer det betegnende navnet "law enforcement package". BFGoodrich dekkene og denne politi-pakken får ta æren for Impalaens gode kjøreegenskaper.

Impala er som sagt et utspring av Caprice serien til Chevrolet. Skulle Impala-modellen bli for heftig, kan du ellers velge mellom to Caprice-modeller. Caprice Classic sedan som har god sitteplass til seks personer eller Caprice Classic Wagon med sitteplass til åtte personer. Både Caprice og Impala-modellene bygges i byen Arlington i Texas.

Litt historikk

Impala er i dag "top of the line" modellen i Chevrolets modellserie. Den ble første gang introdusert i 1958. Super Sport-modellen debuterte tre år senere. 1960-tallets Impala SS-modeller var skikkelige muskelbiler, den gang fikk man V8-motorer helt oppe i 7,2 liter med godt over 400 HK. Budskapet var også den gang klart "don't mess with me".

En av tidenes råeste Impala SS-modeller er utvilsomt 1962-modellen. Med firetrinns manuell gearkasse, koplet til en motor på 409-CI (6,7 liter), med matchende 409 HK. Dette skipet av en bil veide tett på to tonn, og brukte i underkant av seks sekunder fra 0 til 100 km/t. Kan vi si annet enn imponerende? "Go big or go home"