1999 Cadillac Escalade

Cadillac Cadillac
STOR:
Escalade er ingen smågutt. Lengde 5,11 cm, bredde 1,96 cm og høyde 1,89 mm pluss mengder av tilbehør er lik 2508 kg.
Pris i USA 330.000 kr.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 23.03.1999

Amerikas nye «full-size» rase

De gedigne «flåtenes» tid er i ferd med å ebbe ut. Kun Cadillac og Lincoln holder liv i de aller største. Vi tror dette er en viktig årsak til at store flerbruksbiler med masser av luksus er blitt så populære.

Amerikanerne kaller doningene for «SUV» eller «Sport utility vehicles». Det er ganske tydelig at de ikke klarer å venne seg til et liv med bare små og ofte karakterløse biler. At Cadillac nå er på trappene med en bil av dette slaget fikk vi signaler om allerede i fjor. Etter at erkerivalen Lincoln lagde en vakker luksusutgave av Fords store Expedition-modell kalt Navigator. Cadillac ble rett og slett tatt på sengen, og for første gang i historien gikk Lincoln forbi på salgsstatistikken.

Cadillacs første svar er en bil du sikkert kjenner igjen linjene på. Den stammer fra Chevrolets populære Suburban/Tahoe-modell. Tiden var for knapp til å komme opp med noe helt nytt. Derfor bestemte man seg for å begynne her. En helt ny Cadillac «SUV» er under utvikling. Den blir nok noe mindre enn Escalade, som dagens utgave heter og på størrelse med Jeeps Grand Cherokee.

For å få den unike Cadillac-følelsen er bilen utstyrt med spesielle Bilstein støtdempere, Firestone «quiet ride» dekk, tykke tepper og masse lydisolering. I tillegg er interiøret spekket med skinn og edeltre. Motoren på 5,7 liter yter 255 HK. Girkassen er firetrinns automat. Ellers har den et «autotrack-system» som selv finner ut om det er behov for to eller firehjulstrekk.

Tilbehør

Cadillac Cadillac
OVERSIKTLIG:
Instrumenteringen er ryddig, og utstyrsnivået er som på alle Cadillacs overdådig.

Av mer spesielle tilbehør finner vi Cadillacs Onstar navigerings- og servicesystem. Et system som blir mer og mer omfattende. Nå kan servicefolkene stille diagnose på bilen via GPS satellitt. Blir en airbag aktivert vil de automatisk få beskjed om hvor du er, de vil også ringe for å høre om du trenger hjelp. Blir bilen stjålet kan Onstar-sentralen se hvor den befinner seg, de har også mulighet til å fjernstyre flere funksjoner. Tyven får snart smake på motorstopp, låste dører og varmeapparat på full pinne.

Cadillacen har skapt intern misnøye i GM. GMC som bygger luksusutgavene av GMs «SUVs and trucks» likte lite å få en konkurrent fra egne rekker. Escalade er faktisk ikke mer enn en ansiktsløftet utgave av den luksuriøse GMC Yukon Denali. Både Chevyen, Caddyen og GMC-modellen bygges på samme fabrikk i Arlington, Texas.

Chevrolets siste

Det var ved denne fabrikken Chevrolet produserte sin siste «full size» modell Impala SS. Denne unike bilen fikk nådestøtet i 1996 til stor fortvilelse for entusiaster over hele verden. Ved å legge ned produksjonen av Impala og den billigere Caprice gav man fra seg et stort marked til Ford og deres Crown Victoria. Bilpressen i USA stilte seg også undrende til beslutningen. Modellen kunne utvilsomt solgt godt i flere år til, selv uten dyre oppjusteringer. GM har med dette gitt mange kunder til Ford. Ikke minst til drosjenæringen og som politibil der Caprice-modellen var dominerende.

Cadillac med nattsyn

Cadillac Cadillac
NIGHT VISION:
Ved hjelp av varmefølsomt kamera bygges et elektronisk bilde for bilføreren. Objekter som gir fra seg varme vil fremheves som lyse.
De vil også vises i samme størrelse som øyet ellers ville oppfatte dem. Avstandsbedømmelsen vil derfor ikke bli forringet.

 

Fra årtusenskiftet vil Cadillac bli den første bilprodusenten som tilbyr nattsyn «night vision» i en vanlig personbil.

De Ville-modellen vil først bli tilgjengelig med systemet som gir deg mulighet til å se/registrere hindringer mer enn dobbelt så langt unna det dagens lysteknologi kan mestre. Når systemet aktiveres vil et transparent «head up display» reflekteres/vises i nedre del av frontruten. Bildet er da i førerens perifere synsområde og vil ikke være forstyrrende. Bildet blir heller ikke forringet av lysene fra en møtende bil. Vanlig adferd hos bilister som føler seg blendet er å kikke litt ned. I slike tilfeller ser man rett i «night vision» bildet. Du kan selv bestemme intensitet, og liker man ikke den forhåndsinnstilte posisjonen kan den justeres manuelt.

Systemet kan mer enn å hindre kollisjoner i nattemørket. Som en ekstra bonus vil «night vision» også gjøre livet vanskeligere for personer med onde hensikter. Systemet vil enkelt kunne oppdage om noen ligger på lur i «buskene» når du skal parkere bilen.

Ønsker du detaljert kunnskap om «night vision» kan du besøke Cadillacs samarbeidspartner Raytheon på internett: Raytheon.com

Tidlig

Cadillac har alltid vært raske med å benyttet seg av ny teknologi. Går vi tilbake i tid er det imponerende hvor tidlig Cadillac var på markedet med utstyr mange av oss anser som relativt nytt.

1902: Første Cadillac ser dagens lys. 1912: Selvstarter. 1915: Termostatstyrt vannkjølt masseprodusert V8-motor. 1929: Vinduer med sikkerhetsglass. 1930: 7,4 liters V16 motor 160 HK. 1941: Automatgir. 1953: Automatisk lysdimmer. 1954: Alle Cadillacs standard med servostyring. 1957: Luftfjæring, aluminiumsfelger, elektrisk justerbare seter med hukommelse. 1964: Sikkerhetsseler til forsetene i alle modeller. 1965: Tilt og teleskop justering av rattet. 1966: Variabel/progressiv servostyring, oppvarmede seter og stereoradio. 1967: Forhjulstrekk og 340 HK. 1970: Verdens største personbilsmotor 8,0 liter V8 400 HK. 1971: ABS bremser. 1974: Air bag.