På
trykk i Fedrelandsvennen 07.12.2009
Amerikaneren
Han
arvet både interessen og bilene av faren.

Lidenskap:
Curtis
Johansen var den i familien som arvet
farens lidenskap for biler. Da var det
også naturlig at det ble han som
overtok bilene etter faren, en 1956 Ford Thunderbird
og en 1965 Ford Galaxie 500 LTD.

Familiemedlem:
Galaxien
ble med på flyttelasset fra Miami og hjem til Norge i 1975.

Restaurert:
Bilen er totalrestaurert.
Interiøret er sydd opp i originale farger og kun korrekte materialer er brukt.

Motoren:
Den 6,4 liter store V8eren har
300 hestekrefter.

Ettertraktet fugl:
Thunderbirden
har hardtop med ”operavindu”. Dette er en svært
ettertraktet klassiker. De tidligste utgavene (1955-57) var tosetere og Fords
svar på Chevrolets Corvette.
Amerikaneren
Han
jobber med amerikanske biler og har
amerikanske biler som hobby. Han
har både norsk og amerikansk statsborgerskap. Til daglig reparerer han Jeep, Dodge og Chrysler
hos G-Bil, på fritiden koser han seg med to tøffe
veteraner fra amerikanske Ford. Møt”
Amerikaneren”.
Curtis
Johansen (50) er født i Chicago, han har amerikansk
mor og faren var en norsk ”bilgal”
sjømann. De siste årene før hjemreisen til Norge i 1975 bodde
familien i Miami, det var her de kjøpte bilen som
skulle bli med hjem. Undertegnede husker godt akkurat denne bilen fra egen barndom, da den midt på syttitallet trillet rundt i
Kristiansand. Jeg kom til å bilprate
med Johansen for ett par år tilbake og fortalte at jeg kunne huske Galaxien de eide på den
tiden. Bilen gjorde nemlig et sterkt inntrykk på en bilinteressert 11 åring.
Faktisk kan man si at det var denne
bilen som sparket liv i min interesse
for amerikanske biler. Johansen
forteller da at de fremdeles har bilen og at den for tiden gjennomgår en total restaurering. Jeg ble unektelig blank i
blikket og kunne nesten ikke tro det jeg hørte, en fantastisk historie.
Florida
Galaxien
ble kjøpt ny i Coral Gables Florida av en eldre dame, det var av henne de
kjøpte bilen i 1974. Johansen har dokumentasjon som
viser at hun kjøpte bilen ny hos Deel Motors INC og damens navn var W.E. Nicholson. Hun bodde
i Astoria avenue i Coral
Gables, som er en forstad til Miami.
Grundig
Restaureringen som er utført er av den tidkrevende varianten. Johansen
har holdt på med bilen i 5 år og
forteller at alt har vært ifra hverandre. Alt er gjenskapt
til eller bedre enn den tilstanden bilen var i som
ny. Derfor er mye nytt handlet inn og E-bay har vært
til stor hjelp. En del har han også fått tak i fra forhandlere i USA. Han forteller videre at flere av delene han har kommet over er ettertraktede NOS-deler.
NOS eller ”New Original Stock” er originale deler,
ofte i original innpakning fra tiden da bilen ble produsert. Et eksempel på
dette er bakre støtfanger som kom i original emballasjen fra 1965. Alle de korrekte
materialene til interiøret har han også fått tak i. Tekstilene til seter,
tepper og stoff til innvendig tak, samt vinylen til utvendig tak fikk han fra
firmaet SMS Auto Fabrics i Oregon. Det var heldigvis
minimalt med rust på bilen som nå er
lakkert så nær originalfargen som
mulig. Den originale fargen på bilen er Medium Ivy Gold metallic og interiøret
er i Light Ivy Green. Bilen har en 6,4 liters (390 Cu-in) V8 motor på 300 hk og Cruise-O-Matic
3 trinns automatisk girkasse. Den er også godt utstyrt med tilbehør og
har air condition, elektriske
seter og vinduer, sentral lås og ”swing away”
rattstamme.








1956 Ford Thunderbird.
Thunderbirden
har også vært i families eie lenge, den ble kjøpt av faren midt på 80 tallet.
Den befant seg da i Oslo. Curtis forteller at også
denne skal restaureres. Bilen er fin,
men det er ikke gjort annet med den enn godt vedlikehold.
Skal den leve i kompaniskap med en strøken Galaxie
er det bare en ting å gjøre, restaurere.





