1978 Pontiac Firebird Trans Am
1955 Chevrolet Bel Air / 1956 Chevrolet
Sedan Delivery

Chevrolet Chevrolet
1978 PONTIAC FIREBIRD TRANS AM:
Steinar Svendsens første dollarglis, bilen som kom til å endre hans liv radikalt.

 

På trykk i Fædrelandsvennens lørdagsbilag God Tid 22.01.2000

To brødre _to glis

Steinar Svendsen (53) fra Kristiansand er hekta på amerikanske biler. Basillen smittet lillebroren Svein (47). I tjue år har livet deres vært femtitalls Chevrolet'er..

Steinar husker godt da han fikk i seg den seiglivede basillen. Det var en vårdag i Drammen, i 1978.

_ Jeg skulle kjøpe ny Ford Granada. Jeg hadde snakket med en lokal forhandler og venn. Men før handelen var undertegnet skulle jeg gjøre ham en tjeneste: Sammen dro vi til Drammen for å hente et par bruktbiler, forteller Steinar.

Det var da han fikk et hakeslepp som det tok måneder å heise på plass. I butikken stod det tre nye Pontiac Firebird Trans Am _ to hvite og en blå. Han mistet fatningen, muligens forstanden. Men ikke munn og mæle. «En sånn en skal jeg ha!», sa Steinar med lavmælt, grøtet stemme. Det fikk stå sin prøve at bilen kostet 170.000 kroner. Uten sammenlikning for øvrig kostet en Opel Kadett 45.000 på samme tid.

Granada var ut, Firebird in. Han fikk med seg brosjyre hjem. Falt _ om mulig _ enda mer pladask for en versjon i gull metallic. Det gjorde lillebroren også. De var sammen om drømmen - foreløpig på glanset papir.

_ Steinars drøm ble virkelighet i mai. Det fabrikknye vidunderet skinte om kapp med vårsola i Kristiansand.

For Steinar og Svein vil året 1978 alltid ha en helt spesiell glans over seg. Fortsatt har Steinar sin første store bilkjærlighet i stallen. Den stelles med slik omsorg og omtanke, at vi tør påstå den er en av verdens best bevarte Trans Am's! Bilen ser nesten ut som den gjorde da den trillet ut fra samlebåndet på fabrikken i USA i 1978.

Samme år kom han over en 1955 Chevrolet ramme og et firedørs karosseri uten dører, tak og frontstykke. En verdiløs skraphaug, rust i tilnærmet løs vekt, ville de fleste mene. Bare de mest optimistiske ville komme på den tanke, at dette kunne det bli bil av.

Steinar så det ikke bare for seg, han var allerede blitt så uhelbredelig hekta, at han gjøv løs på oppgaven med krum hals. Så langt hadde han drevet med pussefille og vanlig vedlikehold. Nå var han klar for gjennomgripende gjenoppbygging.

Chevrolet Chevrolet
UTGANGSPUNKTET:
En utfordring av dimensjoner, man skal være mer enn optimist for å se at dette kan bli en glinsende flott amerikaner.
Det er fullt mulig å finne et bedre utgangspunkt, men Steinar Svendsen gikk løs på oppgaven uten
betenkeligheter. Ti år og mange tusen arbeidstimer senere rullet bilen på sørlandske veier.

_ Før restaureringen kunne starte måtte jeg spore opp et nytt karosseri. Jeg fant en ny skraphaug i Sverige. Et to-dørs karosseri, en god begynnelse.

Heldigvis ante han lite om hva han hadde i vente.

Han drev med rustsveising, gjenoppbygging og delekjøp. Hver eneste dag _ alle helgene og en julaften inkludert _ i ti år jobbet han disiplinert i garasjen fra klokka 16.30 til 22.30.

_ Jeg hadde bare en eneste kort «ferie»; noen dager da jeg ble innlagt på sykehus.

_ Psykiatrisk avdeling?

_ Neida, og jeg var tilbake i verkstedet etter kort tid. Jeg kan ikke huske at jeg en eneste dag gikk lei av mekkinga.

Chevrolet Chevrolet
1955 CHEVROLET BLE AIR:
1955 var første år for Chevrolets small block V8-motor. Steinars «funn» hadde sekssylindret motor,
noe som ble for tamt. Den ble raskt solgt og en V8er handlet inn.

Chevrolet Chevrolet
NULL PLASTIKK HER:
Slik ser en 1955 Chevrolet ut innvendig. Legg merke til designet og alle de fine detaljene.

Først i 1991 trillet han opp til Biltilsynet, smykket ble godkjent og skiltene skrudd på. I dag, nesten ti år senere, er bilens tilstand helt fantastisk. Et godt bevis på Steinars grundighet. Dette er en restaurering totalt fri for snarveier. Det var neppe noen tilfeldighet at bilen ble tildelt den gjeve restaureringsprisen fra American Car Club of Norway i 1991.

Chevrolet Chevrolet
DETALJER:
Enkelheten i detaljene gir bilene en lett fordøyelig linjeføring.

Chevrolet Chevrolet

Deler: Chevrolet modeller fra femtitallet var og er veldig populære over hele verden. Tusenvis har overlevd. Det er derfor «big business» å reprodusere deler til disse. Har man ramme og karosseri til en modell fra 1955-57, som er de mest populære, kan man bortimot kjøpe resten nyprodusert.

Velger man i samme slengen å bli medlem av Classic Chevy Club of America, er søket etter deler enklere. Klubben sender medlemsblad som inneholder alt om siste nytt innen reproduserte deler. Klubben har avtaler med mange produsenter og man handler gjennom klubben.

_ Dette gir trygghet for leveransene, klubben godtar overhodet ingen slark i gearkassa. Servicen er veldig fin, sier Steinar.

Eksempelvis ble ny frontrute til Sveins 56-modell levert i løpet av fire dager. Tonede sidevinduer ble også bestilt, men disse passet kun til 1955-modellen. Nye ble sendt uten at de ville ha feilsendingen tilbake.

_ Glassene ble pent lagret. I vår bransje vet man aldri hva man kan få bruk for rundt neste sving. Prisene er også til å leve med, mener Steinar. Hva andre måtte mene er han ikke så opptatt av. Ungkaren bruker pengene som han vil, og skjemmer gjerne bort sine fire-hjulede kjærester.

Nytt interiør i Steinars bil var så rimelig at brødrene ikke fant det lønnsomt å sy selv _ til tross for at de begge er møbeltapetserere i familiebedriften Reidar Svendsen & sønner.

_ Ca. 10.000 kroner må du i dag betale for et komplett interiør til en 1955 Chevrolet. Da er taktrekk dørpaneler, setetrekk og gulvtepper med i prisen. Kvaliteten er upåklagelig, det kan jeg vurdere, sier Steinar.

Selv om gjenoppbygging fra skraphaug til glinsende bil er en møysommelig prosess, er Steinar slett ikke skremt. Nå lurer han på å fikse opp en bil til. En tidlig sekstitalls cabriolet står høyt på ønskelisten. Da får vi enda mer å skrive om.

Chevrolet Chevrolet
MADE IN DENMARK:
Sveins Delivery ble bygd/montert ny i Danmark. Chevrolet hadde monteringsfabrikker i mange land,
også i Norge. Bilene ble eksportert i deler i store kasser fra Amerika. Chevrolet modellene
fra 1955-56-57 hadde femtitallets sportsligste linjeføring. Fra 1958 ble de større,
tyngre og forsynt med mer krom.

Chevrolet Chevrolet

Sveins 1956 Delivery: Også lillebror Svein kjøpte sin første «Amcar» i 1978 _ en 1974 Chevrolet Blazer. Motoren ble frostskadet og skar seg. Maskineriet ble kastet og resten solgt. Ingen direkte pangstart. Men Svein hadde slett ikke mistet motet, han trengte bare en pause.

Neste «Amcar» ble Delivery-modellen han kjøpte i løs vekt i 1995. Da fikk Svein sitt livs overraskelse.

_ Selgeren fortalte at motoren var akkurat den jeg hadde kastet 17 år tidligere. Den var blitt reparert og nå installert i Deliveryen. Det lærte meg at optimismen min burde tøyes ytterligere. Selv det mest håpløse prosjekt kan absolutt være liv laga, sier Svein.

Bilen ble kjøpt i sine enkelte faktorer. Den tidligere eieren hadde påbegynt restaureringen, men gitt opp. Å bygge bilen tilbake til original stand var ikke aktuelt, altfor mange deler manglet.

_ Delivery-modellen er det laget få av. Originale deler kan være vanskelig å spore opp. Derfor måtte det bli en lett blanding av gammelt og nytt, sier Svein.

Han bor vegg i vegg med broren sin i Vågsbygd. Steinar har bygget garasje i Husbank-størrelse på tomta si. I et verksted så rent og blankpusset at det like gjerne kunne vært et restaurentkjøkken. Der drømmer brødrene seg vekk over tallrike varianter av livretten amerikanske biler.

Chevrolet
BRØDRE:
Ingvar Ambjørnsens Elling og Kjell Bjarne er brødre i blodet. Steinar og Svein Svendsen er brødre
i lakk, olje og krom, de finner mening i å omskape rusthauger til dollarglis.

Imponerende kraft: 1956-modellen ble levert med hele fire motoralternativer. En rekkesekser på 140 HK, etterfulgt av V8-motorer på henholdsvis 162, 170 og 205 HK. De to siste ble levert med Powerglide automatisk girkasse.

Sveins bil ble levert med den minste motoren. Denne måtte altså vike plassen for en spenstigere V8er. Den manuell girkassen er byttet mot en tretrinns automat, som sørger for å føre kraften videre til en bakaksel fra en nyere Camaro. Rattgiret har veket plassen for en girvelger i et midtkonsoll fra en sekstitalls Camaro. Vinduene er skiftet mot nye tonede utgaver, i tillegg er elektriske vindusheiser montert. Bilens «rundt om» trommelbremser er modifisert. Nå bremses forhjulene med moderne skivebremser. Det nøkterne interiøret har Svein sydd selv i ekte hud.

I Amerika blir biler som dette ofte brukt til å profilere små firmaer eller familiebedrifter. Uten sidevinduer er det god plass til en «fancy» firmalogo.

Men Svein og Steinar vil foreløpig ikke ha noe «Reidar Svendsen & sønner» på bilen sin. Da risikerer de bare å få det enda travlere på jobben _ og tilsvarende mindre tid til det viktige samlivet i garasjen.

1955 Chevrolet Bel Air Restoration Process
1978 Pontiac Firebird Trans Am (unrestored)

Fakta Steinars 1955 Chevrolet Bel Air Sport Coupe

Total personbil produksjon i 1955: 1.702.710 hvorav 185.563 var Bel Air Sport Coupe.

Biltype: 2 dørs Hardtop
Motor: 5,7 liter V8 200 HK
Gear: Tre trinns Automat (TH-350)
Lengde: 500 cm
Bredde: 190 cm
Vekt: 1500 kg

Fakta Sveins 1956 Chevrolet Sedan Delivery

Total personbil produksjon 1956: 1.531.870 hvorav 192.772 var stasjonsvogner.
Varebil inngår som en liten del av antallet og er for oss ukjent.

Biltype: 2 dørs varebil
Motor: 5,7 liter V8 320HK
Gear: TH350 - tre trinns automat
Vekt: 1500kg
Lengde: 530cm
Bredde: 188cm