1997 Jeep Cherokee

Jeep Cherokee
UDØDELIG:
Vi liker Cherokee-modellens litt gammeldagse design. En bil som denne
behøver nødvendigvis ikke å være så rund og strømlinjeformet som mange
av dagens personbiler. Vi er heller ikke alene om å like dette utseende.
Bare i USA solgte Jeep rundt 150.000 eksemplarer i fjor.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 25.11.1997

Ny Jeep Cherokee

Ved første øyekast er det vanskelig å se at vi står framfor en ny modell. Det er også meningen, for Chrysler ønsker ikke å endre for mye på en så suksessfull pakke som denne bilen er blitt.

Av utvendige endringer er det grillen, støtfangerne, bakluken og hjulbuelistene som synes best. Det hele gir bilen ett litt rundere preg. Endringene som er gjort med bilens generelle konstruksjon er de viktigste. Karosseriet er blitt 40 prosent mer vridningsstabilt, takket være ny og sterkere oppbygging. Karosseriet er også laget i nye presser og 50 prosent av de bærende komponentene er nye. Interiøret er frisket opp med et mer moderne dashbord. Doble airbags er nytt av året. Setene er byttet ut mot nye, som er mye bedre enn tidligere modellers litt for små og smale utgaver. Et bedre ventilasjonsanlegg er også på plass.

Kjøreinntrykket fikk vi gjennom en tur i utgaven med turbo diesel. Det er denne utgaven man regner med å selge flest av. Motoren har et volum på 2,5 liter og yter 116 HK. Bilen er ellers utstyrt med en femtrinns manuell girkasse. Den har bedre lydisolering enn tidligere, og under kjøring på vaskebrett og rullestein oppdaget vi ikke en eneste ulyd i bilen, som virket veldig solid. Bilen er ingen racer med denne motoren, men den har et bra dreiemoment og virket aldri svak.

Cherokee-modellen ble introdusert første gang i 1984. Oppdateringen som er den første i bilens levetid, kostet 215 millioner dollar. En sum som anses imponerende lav med tanke på alle endringer som er utført. I dette beløpet er også en oppgradering av fabrikken i Toledo, Ohio inkludert. Dette er gjort for at bilene skal få en høyere kvalitet. Karosseriets nye presser er nå slik at bilen kan settes mer nøyaktig sammen. Dette resulterer i mindre åpninger rundt dører, panser og bakluke. Lakkeringssystemet er også forbedret.

Basis pris i USA for Cherokee-modellen er på 120.000 kroner. I Norge koster samme bilen 402.000 kroner. Diesel utgaven som vi kjørte koster 256.000 kroner som varebil og 436.000 kroner som personbil. En Cherokee med den sekssylindrede 4,0 liters-motoren koster ufattelige 647.000 kroner. Samme modell med alt utstyr vil i USA koste i underkant av 200.000 kroner.

Vi syntes Chrysler har vært flinke til å la ting som var bra, være, og virkelig har fått bukt med de kritiserte sidene ved bilen. Selv om bilen fremdeles er firkantet i linjene, har den et bortimot udødelig design.

Jeep Cherokee
ARV:
Mange av komponentene i Cherokee-modellen er lånt fra andre
Chrysler-produkter. Instrumenteringen er for det meste
hentet fra den nye Wrangler-modellen.